Aktuality

pátek 18. leden

Takový běžný raraší týden

  • Rarášci

První prstík – pondělí – všechny hračky ven. Rarášci taky, jen co si pohrají, uklidí, vytáhnou co jiný uklidil a posvačí.

Druhý prstík – krmítko je hotové, můžeme ho dát ven. A protože ptáčků není nikdy dost, dodělával se ten velký obraz, po kterém jsme foukali barvy a obtiskávali ruce a stříhali papír ptáčkům na zobáčky, no však uvidíte. Ještě potřebuje zasněžit. Taky byli třídní schůzky. A víte, jak občas zabydlíme školkáčům hernu? Tak to není nic, proti partě školkáčů v raraší herně a Raraši k tomu!

Třetí prstík – Ptáčci zatím krmítko ignorují. Naštěstí víme, že to chce čas a také jim tam něco nasypat… Venku jsme si dali práci s morčátky a poctivě jsme vyklidili králíkárnu. Má mrznout, tak ať kluci mají teplo a sucho.

Asi to byla přece jen dřina, protože nikdo není k vzbuzení po obědě, když už je čas vstávat.

Čtvrtý prstík – Někteří objevili kouzlo stavění bunkrů, stačí židličky, stůl. Máme se moc dobře, protože každý den nám někdo uvaří dobrou kávičku, upeče koláč, uvaří polívku a my často děláme, že papáme a pijeme. Venku jsme naložili, co jsme vyklidili u morčat, na kárku a vyrazili směr pole. Cestou jsme potkali pána s paní a velmi přátelského pejska. Trochu jsme pocvičili, jak se máme chovat, nevrhat se po pejskovi. A hlavně – stále trénujeme chůzi u kraje a společně. A co je důležité – potkáváme paní sousedky a pány sousedy. A zdravíme. A už skoro víme, že když dospělák pozdraví, Rarášci taky pozdraví, jen co to zaslechnou.

Kárka s námi drncala i kolem řeky, kde jsme nasypali vločky kachničkám, protože už víme, že pečivo není úplně vhodné a tak se snažíme krmit správně.

Pátý prstík – Nějak nás nebylo moc, ale nebylo to poznat. A je opravdu radost dívat se, jak si vaše děti už dokáží hrát spolu, tolik nám vyrostli! Venku jsme hledali stopy v poprašku sněhu, hlavně ptačí a pejskový :-) .

A pak už byl oběd a spinkání….A konec týden, takový běžný, raraší týden…

Na fotečky z něj se můžete podívat tady

pátek 18. leden

Mazáci versus Klapzubáci

  • Škola

Písk! Písk! Au! Faul!….Góóól….navštívili jsme představení Klapzubova jedenáctka. Hercům se opět podařilo příběh výborně zpracovat, samozřejmostí byly nádherné kulisy, choreografie a dokonalá souhra herců. V těch dvou hodinách jsme se opravdu přenesli na fotbalový stadion z období první republiky a leckteří z nás se neubránili opravdovému fandění. Nešlo ale jen o fotbal, ale hlavně o to, jak důležité je být pilný, odvážný, čestný, poctivý a jak důležité je opravdové kamarádství! Celé představení doprovázela stylová hudba, kdo zná kapelu Traband, umí si představit. 

V pondělí jsme si užili společné zpívání s Opičáky, abychom nevyšli ze cviku do doby, kdy budeme zase nacvičovat na nějaké další společné vystoupení. Domluvili jsme se, že společně budeme zpívat pravidelně. Stihli jsme malovat abstraktní obraz na téma roční období, když už se v těch měsících zkoušíme lépe orientovat. Opět jsme si na téma měsíců vyrobili pomůcku do třídy. 

Někteří z nás byli na přezkoušení ve velké základní škole v Černošicích, ufuf přezkoušení máme téměř všichni za sebou. Samozřejmě jsme stihli pracovat i v matematice a češtině, to je přeci jasné!

Hodně nás zasáhlo povídání o Janu Palachovi. Je pro nás náročné pochopit, co se to vlastně tenkrát dělo. Neumíme si představit, že byla doba, kdy nemohl kdokoli projevit svůj názor. A tak jsme si zapálili svíčku a věnovali jsme čas tomu, abychom si o minulých 50 lelech popovídali a podebatovali.

Podívejte se na FOTKY

pátek 18. leden

Brouci se ponořili do historie

  • Škola

Brouci se v pondělí vypravili s kufrem do pravěku. Zkoušeli jsme si na časové ose uvědomit, jak je vlastně krátká historie lidstva v porovnání s historií Země. Zkoušeli jsme si na časovou osu dosadit dobu kamennou, bronzovou a železnou. Zkoušeli jsme pochopit, jaký je rozdíl mezi archeologem a paleontologem. No, a pak jsme se ponořili do zkoumání předmětů v kufrech. Na rozdíl od muzea jsme si je mohli vzít do ruky, doptávat se. hádat z čeho jsou, k čemu asi sloužili,  a dokonce jsme pazourkem zkoušeli řezat jablko. Skládali jsme kostru a podle milodarů poznávali, zda se jednalo o kostru muže nebo ženy. Vše jsme zaznamenávali do protokolu, jako to dělají archeologové. To nás opravdu bavilo. 

No a protože je Palachův týden a 50 let od jeho činu, který se zapsal do historie. V pátek jsme si pustili nějaká videa, která se vztahují k tématu Jana Palacha. Mluvili jsme o tom, co je to normalizace, komunismus, co jeho čin přinesl. Brouci se pak zamýšleli nad tím, co přinesl právě jim a co by mu chtěli říci. Tak Janovi napsali dopis. A protože jdeme příští týden do Národního muzea, vezmeme je s sebou a položíme k místu, kde se Jan Palach obětoval. 

V matematice jsme se věnovali intenzivně rýsování. Zkoušeli jsme počítat obvod a obsah u různých mnohoúhelníků. Už nám to začíná jít! V českém jazyce jsme procvičovali vzory podstatných jmen. Už umíme skoro všechny! 

Brouci se ponořili do historie

pátek 18. leden

Opičáci na fotbale:)

  • Škola

V tomto týdnu jsme se ve škole věnovali hlavně čtení. Slova a články se nám prodlužují a přečíst( a porozumět) mu nám občas dá pořádně zabrat. Ničeho se ale nebojíme a jdeme do toho po hlavě. V matematice se trochu plácáme a nedaří se nám dodržet náš týdenní plán. Abychom nabrali nový dech a počítalo se nám lépe, trochu jsme si odfrkli při stavění krychlových staveb a jejich plánech.

Naučili jsme se novou písničku a pak jsme ji při společné hudebce naučili i Mazáky. Společně s Mazáky se teď budeme na hudebce scházet pravidelně. Zpívání nás baví a tak si zpíváme každé ráno. 

V tělocvičně jsme se vrátili na kladinu a vyzkoušeli jsme si na ní udělat holubičku a spoustu dalších cviků. Nakonec jsme se pokusili se na kladině obejít, což nebylo vůbec jednoduché. 

Ve čtvrtek jsme se vydali do Minoru na představení Klabzubova jedenáctka. Nádherné kulisy a opravdu autentický zvukový doprovod nás přenesl přímo na fotbalový stadion a někteří z nás se neubránili potřebě začít doopravdy nahlas fandit:-)

Pátek jsme zakončili jako takový malý letecký den. Všem dětem se nakonec podařilo podle návodu složit vlaštovku a všechny krásně létaly.

Tady se můžete podívat na FOTKY.

pátek 18. leden

Prďáci se vypravili s kufrem do pravěku i do novodobé historie

  • Škola

Polovina ledna byla pro Prďáky spojena se dvěmi důležitými věcmi- přezkoušením a výlety do historie. Přezkoušení je pro nás už věcí známou, ale přesto z něho máme trochu obavy. Ono to totiž letos nebylo tak lehké jako loni. Přece jen je český jazyk ve třetí třídě těžsí. Výlety do historie nás baví. V pondělí jsme se vypravili s  kufry do pravěku díky archeologům Vítkovi a Veronice, kteří za námi přijeli z History parku v Ledčicích, kde jsme byli na podzim a moc se nám tam líbilo. Ještě se tam vypravíme na jaře. Zkoušeli jsme si na časové ose uvědomit, jak je vlastně krátká historie lidstva v porovnání s historií Země. Zkoušeli jsme si na časovou osu dosadit dobu kamennou, bronzovou a železnou. Zkoušeli jsme pochopit, jaký je rozdíl mezi archeologem a paleontologem. No, a pak jsme se ponořili do zkoumání předmětů v kufrech. Na rozdíl od muzea jsme si je mohli vzít do ruky, doptávat se. hádat z čeho jsou, k čemu asi sloužili,  a dokonce jsme pazourkem zkoušeli řezat jablko. Skládali jsme kostru a podle milodarů poznávali, zda se jednalo o kostru muže nebo ženy. Vše jsme zaznamenávali do protokolu, jako to dělají arechologové. To nás opravdu bavilo. Ve středu jsme v historii poskočili k té novodobé. Byli jsme v Národním muzeu na výstavě 100 let Českolovenska, kde jsme se trochu víc seznámili s historií našeho státu. A protože nám výlet vyšel přesně na den 50. výročí smrti Jana Palacha, vzdali jsme krátkou pietou i čest jeho památce na místě, kde svůj čin upálení v boji za svobodou uskutečnil. Povídání o tomto činu i jeho příčinách pro nás byly silným okamžikem. Po celý zbytek týdne jsme se ve škole věnovali  vyjmenovaným slovům po M, práci s mapou ČR a střední Evropy, hledání středu úsečky pomocí proužku papíru nebo dělením naměřené délky, kružítkem jsme se učili poměřovat délky úseček, i na Grónskou písničku došlo. Při ní jsme si osvojovali pojmy z hudební teorie- refrén a repetice. 

Koukněte na fotky

čtvrtek 17. leden

Típ, típ, típ, vrabec vrabce štíp

  • Školka

Poprali se na keříčku, vytrhli si po peříčku. Típ, típ, típ, vrabec vrabce štíp….Nejen vrabčáky se to u nás ve školce hemžilo… tedy spíš létalo? :) Ornitologický výzkum začal hned z kraje týdne. Abychom ty ptáčky mohli zkoumat, pozorovat a hrát si na ně, bylo potřeba je k nám do školky trochu nalákat. A co mají ptáci nejraději? No přeci doma vyrobené lojové koule, v našem případě šišky. Takže sádlo, semínka a mícháme a mícháme až to všechno smícháme a obalíme tím šišky a už je to uděláno, už je to hotovo. První část našeho ornitologického výzkumu splněna.  V pořadí je badatelský výzkum s názvem Já X Pták – čím se lišíme, co máme podobné a jak je možné, že pták nenosí oblečení a my v zimě nechodíme nazí (pozn. autora: slovy jednoho nejmenovaného dítěte s vytřeštěnýma očima: „to by byla totiž ostuda!). Problém nastal hned na počátku našeho bádání. Má pták zuby? a co uši? Osazenstvo se rozdělilo na dva tábory. Má i nemá. Tak kdo nám řekne správnou odpověď? Je to jasné. Přeci rodiče. Ti ví, a moc rádi poradí. :) Jako další v pořadí došlo na osvojování zvyků a návyků pozorovaného ptactva – jíst pouze pomocí zobáčku alias naší pusou, vyzkoušet jaké to je létat v hejnu, stavět hnízdo, sbírat potravu, létat jako orel, zpívat jako slavíček, prodrbávat si peří a štípat se jako vrabci. Co vám budeme povídat, leckterý ornitolog by se divil, jaké ptactvo se usídlilo v Dolních Černošicích, vzácný a ojedinělý druh. Poslední a neméně cennou části bádání bylo výtvarné zpracování pozorovaného ptactva. Společnými silami jsme utvořili překrásný ptačí strom, který nám bude alespoň chvíli zdobit prostory školky. Takže bádáme, pozorujeme a hrajeme si dál. A máme se u toho moc dobře. A ještě dlouho budeme, protože naší zahradu navštívil ledňáček. Dle slov naší velké Káji: “ Ojedinělý druh ptáka, který přináší štěstí!“….. 

Na fotky se určitě podívejte VRABČÁCI

čtvrtek 17. leden

Angličtina u Mazáků 16.1.

  • Škola

Ve středu jsme s Mazáky načali hned dvě témata. Jedno je okrajové, povídali jsme si o tom, jak vypadají domy v Anglii, a zkusili poslouchat holčičku, která povídala o svých hračkách, aniž bychom u toho koukali na obrázky. Mnoho dětí i tak velmi dobře rozumělo, i když to vůbec nebylo lehké. Seznámili jsme se se slovíčky a knight, a doll, a castle, a farm, a kitchen, a tea set, a bedroom, a doll’s house. Můžete se rozhodnout, co z nich považujete za užitečné, a to můžete s dětmi opakovat.

V druhé části dne jsme se začali bavit o částech těla: a head, a face, hair, eyes, ears, a nose, a mouth – ty vycházejí z knížky, s dětmi ale přidáváme ještě shoulders, knees, toes. Tyto slovíčka už děti většinou hezky umí pasivně, protože od září čas od času cvičíme Head&shoulders. Nyní se začínáme seznamovat i s tím, jak se slova píšou a čtou.

Co je třeba opakovat?

Nová slovní zásoba: a head, a face, ears, eyes (aby děti taky věděli one eye, ear  X two eyes, ears), a mouth, a nose, možné přidat i shoulders, knees, toes

Pokud chcete a uznáte za užitečné: a farm, a doll’s house, a tea set, a kitchen, a knight, a castle, a bedroom

Vazbu I’ve got (zkrácené I have got= já mám), např. I’ve got two dolls.

čtvrtek 17. leden

Angličtina u Brouků 16.1.

  • Škola

Kateřina´s group:
 
V prvním bloku jsme se zaměřili na téma Rodina – My family. Vytvořili jsme si fiktivní rodinu (family tree), na které děti určovaly vztahy mezi příbuznými, např.: the parents of your mum and dad are your grandparents, aunts and uncles are brothers and sisters of your parents, cousins are the children of your aunts and uncles. Naučili jsme synonyma pro jednotlivé členy rodiny, tzn. grandfather=granddad, grandpa, grandmother=grandma, nana, granny, aunt=aunty, etc. Děti také odpovídaly na otázku Whose? neboli Čí?“ Jakub has a cube. Whose cube is it? It is his cube.

Ve druhém bloku jsme  měli prezentaci od každého studenta „family tree“. Zopakovali jsme si na něm používání „possessive pronouns“ a „this is …“ Procvičovali jsme poslech. Ve třetím bloku jsme si „act roles“ nacvičili malý úryvek ze života pošťáka.

Milena´s group: 

V prvním bloku děti psaly opakovací „samostatnou“ práci na procvičení času přítomného prostého a průběhového. Děti musely za pomocí klíčových slov (every day, always, usually, normally, today, at the moment, in this picture) rozhodnout, který tvar ve větách použít. Vrátili jsme se také k opakování slovní zásoby z minulého týdne New Year a vzájemně sdíleli svá novoroční předsevzetí.
 
V druhém bloku jsme samostatnou práci společně vyhodnotili a zjistili mezery ve vědomostech :-) . Je třeba procvičovat dál a vše pořádně ukotvit. Vzali jsme si separátně jen průběhový čas a zkoušeli si ho ve všech tvarech říct i zapsat (kladné tvary, zápor, otázky, krátké odpovědi). Krátce jsme se vrátili k filmu Wonder, děti absolvovaly jednoduchý kvíz, kde si připomněly hlavní postavy, jejich charakter a kde se děj odehrával.
 
V posledním bloku jsme se začali zabývat tématem Continents of the world (Asia, Africa, Australia, South and North America, Europe, Antarctica). Děti shlédly krátkou prezentaci se základními fakty o každém kontinentu (počet obyvatel, počet států, nejvyšší vrchol, největší řeka). Rozlišovali jsme kontinenty dle velikosti (Asia is the largest continent, Australia is the smallest), zjišťovali jsme zda jsou některé propojené, nebo který kontinent má nejvyšší horu světa, nejdelší řeku.

 

 

neděle 13. leden

Nové cesty nejen v lese (18.týden ve Stodole)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

V pondělí byla místo Domči Anežka. Povídali jsme si o třech králích  a Stelinka nám povídala o tom jak chodili jako tři králové po koledě. Šli jsme zazpívat a popřát Habrováčkům a pak vyrazili na sváču do lesa pod kopec. Ten nás inspiroval k výstupu a tak jsme lavinovým stoupáním dorazili až na vrchol. Nejmenší z nás překonali sami sebe a zase se posunuli ve své samostatnosti o kousek dál.
Na kopci jsme si udělali čajovnu a děti začali organizovat koncert. mikrofon – klacík se šiškou, flétna, trumpeta…..z větví……..a pak už sešup dolů, po úžasné bahnité skluzavce…..

V úterý byla naopak místo Anežky Domča a vypravili jsme se na výlet nad závoru, kde jsme našli novoucestu, která nás přivedla nad galerii. V borovicovém lese jsme našli spousty krásně zohýbaných větví, ze kterých jsme stavili bunkr. Po cestě dolu jsme nacházely spoustu zajíavých březových kůr. Jedna vypadala jako koruna, další zase jako koberec a další jako kometa.

Ve středu nám začalo pěkně chumelit. Vyrazili jsme svižným tempem k vodárně, kde jsme si dali svačinku. Po cestě jsme překvapili Roba, a nadběhli mu skrytou cestičkou. Pokračovali jsme dál nahoru podél potoka a opět jsme našli novou cestičku. Vyškrábali jsme se do kopečka přes ktetý byly popadané veliké stromy, takže nám posloužily jako opičí dráha. Nahoře na kopci jsme natáhli mezi stromy dvě lana a vyzkoušeli jsme si ručkování a balancování na laně. Předškoláci cestou měli několik bojových úkolů. Víte podle čeho jsme poznávali, jakým směrem fouká vítr? A podle čeho světové strany? 

Ve čtvrtek nás čekala první hodinka keramiky. Celou hodinu nás provázela milá paní keramička Blanka. Nejprve nám ukázala co budeme vyrábět (lesní skřítky) a poté nám ukázala postup. Všem se skřítci moc povedli a už se těšíme, až nám přilétnou hotoví na Dvoreček.

 V pátek jsme se vydali do lesa užívat si zimní radovánky. Vyšlápli jsme na Dračí hřbet a sjížděli na bobech a ježdíkách kopec se shora dolů….Odpoledne jsme pak v teple jurty hráli hru U Bongo.

 

Foto k prohlédnutí ZDE

neděle 13. leden

Ozvěna tří králů (18. týden v Habroví)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

Pondělí. Tři králové od včera odstrojují stromky a vynáší vánoce ke kontejnerům. +Klíče+Mobil+Brejle máš, než vyjdeš ze dveří? Připomínku píšem na letovská futra a jsme i návštěvou, protože píseň otevírá srdce i dveře. Je nás mraky botiček, mokrých bund a rukavic. Ke stolu se vejdem ve stoje. Dobrý člověk se vende všude. Zpíváme se živým pianem. Horké pečené vločky zapíjíme čajem. Ze zahrady přes most na naši zahradu, ke kamnům. Vyprávíme si, čteme, Zápisníkujeme. Krmíme ponožky ponožkami.

Úterý. Vzorný vojenský zástup u branky. Pochod v les. Pod strání čtvrt hodiny rast. V kruhu si vyprávíme sny. Co nás budí. Z vody teče láva. Výstup na stráň. Hlasování o výstupu na vrchol. Jedenáct ku čtyřem. Takže sešup. Učíme se být v přehlasované menšině. Čteme si. Vyprávíme. Relaxujeme. Zápisníkujeme.

Ve středu jsme si hledali doupátko, pelíšek, noru, zkrátka závětrné místečko na svačinu. Mladé smrky nad námi držely střechu a my našli i opravdové pelechy srnek a zaječí pekáče. Překročili jsme stezku divočáků a pak tryskem zpět na oběd. Odpolední hraní nás rozdělilo na kuchaře, stavebníky a výtvarníky.   

Čtvrteční ráno kolem ohně a pak vzhůru po stopách strakapouda, veverky a mimozemšťanů. Pozorujeme otisky ve sněhu a znamení na nebi. Užíváme si nadílky a skluzu, píšeme do sněhu vzkazy návštěvníkům z vesmíru. Prcháme před sněhovou bouří ze severu do naší útulné jurty.  
 
Pátek. Sraz na nádraží. Včas. Kaluže ztvrdly. Ledové bláto. Na mostě strašně mrzne. V sokolovně je teplo. Cvičíme s Petrou. Hrajem hru. Dráhujem jak opice. Skáčem. Svačíme. Cestou lámem ledt. Čtem proč matka příroda nemá zaspat. Předškoláci dnes pracují společně v pěti u stolu. Rodiče nás zdraví a zůstáváme v „družině“. Za tmy lezem po Dvorku. 
 

1. stránka z celkem 12012345...102030...Poslední »