Aktuality

sobota 16. březen

Mazáci a lidské tělo

  • Škola

Uplynulý týden jsme si hojně hráli se slovy, protože se připravujeme na tvorbu vyprávění. A tak jsme si hráli s asociacemi, s tvorbou správně a přesně formulovaných otázek, s fantazií a dokončováním příběhu (to nás mimochodem hodně baví). V matematice letíme jako rakety, násobení nás nezastaví. Krátce jsme se vrátili k tématu času a zejména k ročním obdobím. Víte, že roční období začínají v rozdílnou dobu podle astrologů, meteorologů nebo například podle hydrologů? Že právě hydrologům začíná nový rok už 1.listopadu? Nás to tedy hodně překvapilo :) . Hlavně jsme se ale vrhli na nové téma, kterým je naše úžasné lidské tělo. Pro začátek jsme si zkusili namalovat na velký papír všechny části těla, na které jsme si vzpomněli. Víme toho opravdu hodně, ani se nám to na papír všechno nevešlo. Přesto se toho můžeme ještě hodně naučit a tak nás bude toto téma provázet několik týdnů. Samozřejmě jsme se nezapomněli naučit nové písničky a protáhnout si tělo v tělocviku, po delší době opět s Robem. 

Mrkněte na FOTKY

pátek 15. březen

Opičáci v říši hmyzu

  • Škola

V tomto týdnu jsme se měli zase trochu víc zmrzle, ale ani to nám nezabránilo vyrazit do DDM na Baletní přípravku. Děti z baletní školy nám předvedli, jak vypadá jejich trénink a některá další čísla, se kterými uspěly na baletních soutěžích v poslední době. Na závěr nás jejich učitelka vyzvala, abychom zkusili udělat provaz. Nikomu se nechtělo, protože ho neumíme. Byli jsme však informováni, že provaz není nic těžkého a když budeme pravidelně cvičit, určitě to také zvládneme. Hned v úterý jsme tedy do ranní rozcvičky přidaly další protahovací cvik:-)

Při úterním tělocviku jsme se kromě protahování opět vrátili ke kotrmelcům. Původně jsme si chtěli vyzkoušet kotrmelec dozadu, ale nakonec jsme ještě pilovali dopředu, rozkročmo a plavmo, což děti dost bavilo:-)

Ve středu se nás na angličtině sešlo docela málo. Věnovali jsme se proto zejména opakování a upevňování učiva. Hraní rolí ve scénce „My favourite song“ nás opět velmi bavilo. Zlepšujeme se v porozumění i v hereckém výrazu. Bavili jsme se o svých oblíbených barvách, hračkách a číslech, porozuměli jsme větě “ What´s your favourite colour, toy, number, song?“ a odpovědět na ně slovem nebo větou  „My favourite colour…is….“.Umíme už docela rychle popsat věci v pořadí číslo, barva, věc. Stále musíme procvičovat čísla, abychom si je nemuseli odpočítávat od jedničky, ale znali je samostatně.

V pátek jsme se konečně dostali k prezentacím. Některé děti již měly práci připravenou a tak jsme se dozvěděli mnoho zajímavých informací o mravencích. sršni mandarínské, roháči, kterému se říká Darwinův brouk, a o komárovi. Na další se budeme těšit příští pátek.

Jak jsme se měli se můžete podívat tady.

pátek 15. březen

Brouci čekají na jaro

  • Škola

Vítr nás neodvál a my si se začátkem března užíváme jarních písní i nové březnové básničky. Už tedy víme, co je to vesna i že březen je nadějí pro rostliny, stromy a zvířata, která se pomalu probouzí do jarních dní. Brouci při čekání nezaháleli. Pilně pracovali na matematice i českém jazyce. Vzhledem k množství látky, kterou už by Brouci měli umět, jsme si vytvořili i pomůcku pro psaní i,y. Zopakovali jsme všechna pravidla, která už známe. Tvrdé a měkké souhlásky, vyjmenovaná slova, vzory podstatných jmen i vzory přídavných jmen (to si přidali zatím jen páťáci) a shodu přísudku s podmětem. Je to náročné si vždy uvědomit, které i,y se řídí kterým pravidlem.  Opakovali jsme vše ke krajům a napsali si z toho závěrečný test.

Probouzející stromy jsme zkoušeli malovat i při výtvarné výchově, kde vznikl nádherný společný obraz. Až bude dodělán rozhodně bude viset někde ve škole. 

Brouci čekají jaro

pátek 15. březen

Prďáci v březnu

  • Škola

Jaro ťuká na dveře, ale venku to tak nevypadá. Sychravé počasí nás drží ve škole, ale nám to nevadí. V týdnu od 11. března jsme s Prďáky zvládli mnoho nového. V českém jazyce jsme se vrátili k základním skladebním dvojicím a záznamu souvětí, procvičovali jsme vyjmenovaná slova po S. V matematice jsme se věnovali násobění dvouciferným činitelem, dělení se zbytkem a hlavně obsahu kvádru a tvorbě jeho plánu. To nám dalo opravdu zabrat! V prvouce jsme se opět ponořili do zdravého životního stylu. Seznámili jsme se s pojmy sacharidy, bílkoviny, vitamíny a tuky.  V obchodě jsme hledali výrobky, které jednotlivé složky potravy obsahují. Zkoumali jsme naši trávicí soustavu. A také jsme stihli zasít bylinky a květiny. Začali jsme se učit nové písničky-Labutě, Stromy a Ptáček v holi píská trylek.

 

V angličtině jsme se tentokrát také nechali oslovit hudbou. Poslouchali jsme několik různých ukázek a hodnotili je větičkami I like…. I don´t like…. A zjišťovali, jak hudba působí na naše kamarády, v čem stejně a v čem se lišíme. Společně jsme si i zatančili. A smysly jsme zapojili i v dalším bloku. S Heather jsme podle receptu vyrobili palačinky, na kterých jsme si pak po obědě v třetím bloku pochutnali. Museli jsme si ale o ně hezky anglicky říct (Can I have a pancake with strawberry /plum jam and with/without joghurt?) a vymýšleli další kulinářské i jazykové kombinace. A protože se nám minulé písemné procvičení podařilo všem napsat téměř  bez chyb, zbyl nám ještě čas i na další přípravu  malovaného „zboží“ do našich obchůdků. Příště budeme vytvářet a přepočítávat měnu, obchodovat, nabízet a hádat skutečné potraviny se zavázanýma očima. Vlastní šátek se bude hodit!

 

 

Koukněte na fotky

čtvrtek 14. březen

Angličtina u Brouků 13.3.

  • Škola

Na začátku anglického dne si děti napsaly diktát a cvičení na porozumění textu. Zároveň jsme si zopakovali procvičovanou gramatiku a slovní zásobu (Katky skupina: possessive nouns, dny v týdnu, rodina, sociální otázky, odpovědi na uzavřené otázky slovesa být (be) a mít (have got) a tvorba otázek; Mileny skupina: kontinenty a oceány, předložky between + next to, průběhový čas a odpovědi na uzavřené otázky se slovesem have got).
V gramatice jsme k britské verzi slovesa mít, vlastnit (have got) přidali americkou verzi stejného slovesa (have). Zkoušely jsme obě formy procvičit na různých hrách – zahráli jsme si memory game, při které si děti musely zapamatovat, co kdo z nich má nebo vlastní. Také jsme vytahovali neznámé předměty z tašky a sdíleli s ostatními, co nového jsme právě získali. Nejtěžší se ukázala hra „Find someone who….“, při které děti musely samy vytvořit správně formulovanou otázku: Have you got…? nebo Do you….? a na otázky odpovídaly zkrácenou verzí obou možností (Yes, I have. No, I have not. NEBO Yes, I do. No, I don´t.). Po velikém úsilí všech jsme zdárně našli klíč k oběma variantám.

V posledním bloku jsme se věnovali písni z minulého týdne Bohemian Rhapsody. Děti ve dvojicích náslechy pátraly po chybějících slovech v textu, což zvládly s naprostou lehkostí.
Na fotky se můžete podívat zde.
 

neděle 10. březen

Masopustní týden (26.týden ve Stodole)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

Pondělí

Navštívili jsme divadlo Kampa s pribehem  o indiánském klukovi jménem Malý  strom. Bylo to dojemne, kouzelné, pravdivé…..nejmladší diváci a to byli  naši předškoláci (Habracci, Stodolacci ), vydrželi 1,5 v kuse a byli neuvěřitelní. Po představení jsme se přesunuli na hřiště pod Petřín a tam jsme si užili dovádění na jarním slunci.
 
Úterý bylo ve znamení příprav na Masopust.
Ve společném kruhu jsme zpívali, tančili , delali si legrácky. Pak jsme vyrazili na okružní jizdu kolem ohrad a pozdravili maminky s jehnatky.pred obědem jsme dodelavali naše kytarky a velkou basu, kterou na odpoledním Masopustu pochovame  a tím ho ukončíme. 
Odpoledne jsme pak ještě zdobili venek….zvažovali jsme pentlicky na provazy. 
 
Odpolední slavnost se vydařila, děkujeme všem maskaram, slečně na chůdách, potulnym cikánským muzikantům a všem , kteří přišli. Počasí nám sic moc nepralo , ale i tak to byla sranda. 
Foto od Moniky Vosáhlové ze slavnosti najdete ZDE

Ve středu jsme se vypravili pro vrbové proutí k vodě. Bude se nám hodit na slavnost Vítání jara. Na louce jsme se nasvačili a pohráli si. Při divokých hrátkách jsme objevili uprostřed louky mrtvou rybu. Jaký je to druh ryby? Kapr? Jak dlouho tam leží? Jak se tam asi dostala? Smrdí? Má všecky části těla? Ryba se stala předmětem ke zkoumání a předmětem pro debatování na celý den :)

Ve čtvrtek jsme zjistili, že je hotové posezení pro turisty nad paloučkem, kde často svačíváme, a tak jsme ho hned otestovali na svačinku. Dnešní den jsme proputovali lesem nad psími hroby. Cestou jsme pozorovali dílo datlů na stromech a na vršku na sluníčku jsme postavili pár domečků a v knížečce o ptácích jsme si prohlíželi, jaký rozdíl je mezi datlem, datlíkem, strakapoudem a žlunou. Díky Tomášovi jsme měli možnost si poslechnout nahrávky ptačích zpěvů z telefonu.

pátek jsme se vydali opět k rozestavěným domečkům pro skřítky na paloučku u Fabiánovy stezky. Stavěli jsme jim stříšky, zametali podlahu, vytvořili krb, pokojíčky. Anebo se trefovali šiškami do stromů. Protože pěkně foukalo, vydali jsme se zase na cestu abychom se zahřáli. Po cestě jsme se zastavili u stromů s hladkou kůrou a malovali na ně barevnými křídami abychom je probudili po zimně. Pak jsme šli zpátky dolů po dračím hřbetě a po velké klouzačce dolu k hnízdu.

Foto ZDE

neděle 10. březen

Ohýbání plechu, skřítci ochránci a vědecké bádání

  • Školka

Poslední týden věnovaný velkému projektu Řemesla, skončil. Neznamená to samozřejmě, že se o tom, co lidé dělají, jaké hodnoty vytvářejí a jak vůbec široká je paleta toho, co lidé umí, přestaneme bavit. Jen už zbývá pár dní do prvního jarního dne a nás už to poťouchle a příjemně nutí věnovat se jarnímu úklidu a začít pracovat na naší zahradě – naše velká výzva na jaro.

Ale pojďme si to shrnout. V pondělí jsme navštívili továrnu Kovoklima v Radotíně. Děti viděly opravdu továrenský provoz – kovovýrobu. Viděly svářeče svářet, laser vypalovat polotovary do plechu, ohýbání plechu, stojanové vrtačky a jak samy konstatovaly – bylo to fakt dobrý ale pracovat by tam nechtěly, je to těžký, je tam hrozný horko, trochu smrad a špína :-) Děkujeme Gürtlerům za možnost tohle ukázat dětem!

V úterý jsme konec masopustního období výjimečně neoslavili karnevalem ale tím, že jsme se zabořili do přírodních materiálů a vyrobili jsme si přírodní skřítky (loutky). Bylo důležité, aby děti přemýšlely co použijí, jak má jejich skřítek vypadat a hlavně k čemu má sloužit. Tak tu byli nádherní ochránci obydlí, dobrého spánku, dozorci špatných snů, pomocníci k mamince do kuchyně. Na fotky musíme kouknout, stojí to za to.

Ve středu jsme si trochu vydechli a jelikož bylo venku krásně, začali jsme se učit novou jarní písničku o vlaštovičkách. Terezka nás doprovází na piano a v pátek ji děti už moc hezky uměly.

Ve čtvrtek jsme si zavzpomínali na všechno, co jsme v rámci řemesel prožili, kde všude jsme byli a jaká řemesla, profese, povolání už známe. Děti to sypaly z rukávů a pak si každý řekl, co by chtěl výtvarně ztvárnit a je z toho velká plachta na nástěnce v šatně – koukněte!

V pátek jsme celý projekt zakončili vědou. Děti pod vedením lektora ze společnosti Marstafit – věda a sport do škol zkoušely na vlastní ruce a oči fyzikální zákonitosti, narušily povrchy kapalin, logicky se dopracovaly k tomu, co je potřeba aby nám hernou prolétla raketa (a opravdu prolétla). Vyrobily si svůj vlastní sliz…80 minut bádání a zkoumání a ani chvilka nudy!

Na fotky se určitě podívejte ZDE

neděle 10. březen

Mazáci masopustníci

  • Škola

Školu jsme po jarních prázdninách zahájili projektovým dnem, oslavili jsme společně konec Masopustu. Byl to skvělý den, plný nových činností. Všichni, napříč ročníky, jsme se rozdělili do skupin a společně jsme procházeli připravenými stanovišti. Stanovišť bylo šest a abychom si je stihli všechny projít, museli jsme si společně hlídat čas i všechny členy skupiny, prostě spolupracovat. A že bylo co dělat. Vyrobili jsme si hudební nástroje z recyklovaných materiálů a masopustní škrabošku, malovali jsme, zpívali masopustní písně, upekli jsme sladké rohlíčky, ochutnávali různé masopustní chutě – jitrnici, párečky, ale museli jsme po chuti poznat i citron, kompoty, tyčinky i piškoty :-) Masopustní veselí jsme zakončili společnými hrami na dvoře! Bylo přeskakování i podlézání provazu a tanec s koštětem! Bylo to skvělé! 

Na fotky z projektového dne se podívejte ZDE

Vy zbytku týdne nás vzala naše Táňa na cesty po Ukrajině a od spolužáků jsme se dozvěděli o životě na Sardinii, v Chorvatsku a v Rumunsku (myslíte, že můžeme v Rumunsku potkat Drákulu?). Tímto jsme definitivně zakončili téma „Jinakost“. V českém jazyce jsme hodně opakovali, ale taky jsem se dozvěděli, co se skrývá za podivným názvem „slabikotvorné R a L“. Ve čtvrtek bylo venku hezky, místo tělocviku jsme vyrazili ven a bylo nám tam tak dobře, že jsme venku strávili i většinu přestávky. Zpět se nám nechtělo, už se moc těšíme, že už budeme venku trávit více času. 

 Podívejte se na FOTKY

neděle 10. březen

Masko, pusť! (26. týden v Habroví)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

Pondělí. Dnes jen s malíčky, předškoláci jsou v divadle. Zato jsme spojení se Stodolou, takže nová přátelství. Svačíme na Dvorku a oťukáváme se. Do lesa, do kopce, po dračím hřbetu až ke slunci. Hrajeme si na slunéčka sedmitečná. Po obědě čteme z Pohádkového dědečka. Naposledy asi. Ledaže si ho přečteme znovu. Malujeme basu na metalickou hnědou, už zítra nás čeká oslava. 

Úterý. V očekávání masopustu. Vytváříme jitrničky. Věšíme třásně. Trénujeme slušné stolování. Zpíváme tematické písně. Čteme znovu Pohádkového dědečka. Jak do jeli do Turnova, do Turnova, za babičkou, za babičkou. 

Ve středu jsme hledali flíčky slunce podél potoka, aby si na své přišli zimomřivci i horkokrevní. Potěšila nás velkolepost žáby. Pročistili jsme jí potok, napustili jezírko a postavili domek. 

Čtvrtek byl ve znamení našich maminek. Černovlásky, blondýny, modrooké nebo pihaté.. máme pestrou nadílku :) Nechte se překvapit.

Pátek. Pějeme jarní písně. Jsme pátečníci nebo zpátečníci? V korytu suchém v ochranných brýlích drtíme horniny. Vaříme čaj na zahřátí. Vyprávíme si, slavíme Adinčiny narozeniny. Vynikající dort s něžnou jahodovou polevou, mňam! Z 12 kostek stavíme stavbu, ze šesti písmeno a ze dvou hádejte co. Řežeme dříví na koze.

FOTO

sobota 09. březen

Masopustní týden u Rarášků

  • Rarášci

Masopustní týden je tady!! Masopust, tedy maso do břicha pusť – Anežkou trefně přejmenovaný na Masožer, je obdobím veselého taškaření, zabíjaček a snědení skoro všeho, co po zimě zbylo. To aby bylo místo na nové a hlavně, aby se vydržel ten dlouhý, čtyřicetidenní půst, který končí Velikonocemi. Tak pro nás už to takhle úplně neplatí, my už žijeme po novu :-) . Taškařic si ale rádi užijeme a tento týden na ně byl bohatý!

V pondělí si Rarášci vyráběli masopustní masky, aby mohli karnevalově rejdit po školce. V úterý jsme pustili maso do břicha! Větrnice (jitrnice), kopyto, jelito a taky sušenku (tlačenku), párečky…. vonělo to, dobré to bylo. To, že má Míša na hlavě bílou čepici neznamená, že jí byla zima na hlavu, ale že je kominík. A Verunka byla babka s nůší. Karnevalově se rejdilo!!  Taky Rarášci natočili krátkou zdravici pro Jindřišku, kterou skolil zlý bacil a hned potom se uzdravila, to jinak ani nešlo!

Ve středu jsme si zadělávali „hrací“ koláčky, to znamená, že nejsou k jídlu. Dají se ozdobit různými semínky, fazolkami a tak. A každý si mohl zadělat své těstíčko. Tak zatímco Áňa propadala záchvatům smíchu, že jí nejsou ručičky vidět pod nánosem nalepeného těsta, Verunka poctivě čekala až dojdeme a koláček zaděláme, ne každému je takové patlání příjemné. Radost ze zdobení byla stejná a je radost pozorovat, jak to každý máme jinak. Taky jsme chtěli spálit basu! Tím okamžikem je s veselím konec a čeká se na Velikonoce. Basu jsme spálili ve čtvrtek a představovali si, že je středa popeleční. Ne vždy ty plány vyjdou podle představ. S veselím a radostí ale konec není. Jedeme dál!

Pátek! Dnes s námi byla Renata, aby si taky užila Rarášky. A v pátek byla věda! Co je to? Leze to, lítá to, dá se to jíst? No, nakonec to byl velký úspěch a pana vědátora jsme vykolejili jen jednou, když mu Andulka na otázku: „Jak se holčičko, jmenuješ?“ s kamenným obličejem odpověděla: „Já jsem Viktor.“ Chvíli pátral, jestli dobře vidí a Andulka doplnila, že by ještě mohla být pro dnešek myšička. Ještě, že pán jezdí po školkách dnes a denně, zvládl to na jedničku. A jen pro upřesnění, Viktor je Andulky nejoblíbenější lokomotiva z pohádky. Pán nám nalil na vědecké mističky nevědecké mléko, do kádinky jar a nakapal do mléka potravinářské barvivo. A když jsme vatičku namočili do jaru a ťukli do barev v mléce, úplně se barvy změnily a po hladině přebíhaly kuličky!!! Bylo to, protože jsme porušili napětí na hladině, která je do oblouku, ale většinou jsme si vystačili s prostým jeeeeee!  A pak jsme si vyrobili sliz. Takový, že vám ho budeme moct i ukázat, protože vydrží. A párkrát padlo slovo difuze, ale nevím, jestli si to Rarášci zapamatovali:-))) Dospěláci potěšeně zjišťovali, že některá slova skutečně už slyšeli, ale dávno. A ještě nám takovou rourou pořádně pufnul v herně, to byla rána. A pak už jsme utíkali ven na sluníčko a místo nás šli Školkáči. Udělali jsme ještě hezky čisto morčátkům a rovnou to odvezli na pole, kde jezdil traktor! Tak to už bylo nejvíc!

Na veselé fotky se můžete podívat tady

2. stránka z celkem 12812345...102030...Poslední »