Aktuality

sobota 02. březen

Poslední únorový týden u Rarášků

  • Rarášci

Poslední únorový týden, co tak o něm napsat….Tak třeba, co vidíte na fotkách milí rodičové a přátelé školky? My vidíme téma, které se nám vine už druhý týden mezi Rarášky. Zkusili jsme využít vrtkavosti počasí a zahájili jsme integrovaný vzdělávací blok Oheň, potažmo teplo a co nás ještě zahřeje. No, to víte, s Rarášky to někdy jde a někdy ne…třeba rozdělávání ohně je minulý týden fakt bavilo, ale teď v úterý si Míša s Verunkou moc užily, že se snažily začoudit celé Dolní Černošice za naprosto vlažného zájmu dětí. Ale, víte, co se dá dělat s uhlíkem, který vytáhnete z ohniště den poté???? Tak ono to přece jen vždycky někde vidět je. Oheň jsme malovali v pondělí, ve středu, hrajeme si na plamínky, sfoukáváme sirky, svíčku, stále a pořád. A to víte, že správně nafouknout tváře, našpulit a fouknout je pořádně těžké? Bez pořádného našpulení nedáme pořádnou pusu mámě ani tátovi, ani neřekneme č,š, ž, ř…

Také proběhla další velká událost – našeho Františka narozeniny!!! Byla oslava, tančilo se za doprovodu piána a taky oblíbebé černošicko-balkánské kapely. Samozřejmě se i hodovalo. Čokoládu měli všichni až za ušima. A taky barvy… Kreativita našich rarášků je nekonečná, ale Jokera jsme se trochu v první chvíli lekli všichni :-)

Jestě pořád nás baví dlouhá papírová trubka, kterou jezdí autíčka jako blesk a poté, co ji Verunky tatínek upravil, také vyjíždějí ven jako blesk a skvěle prásknou do zdi pod topením!

Ve středu k nám začal chodit nový kamarád Lukáš. Doufáme, že se mu u nás bude líbit. Maminku dokonce nechal pracovat v herně a klíďo šel s námi ven.

Aby ne, vždyť zahrada se nám změnila v báječné rozbahněné kaliště, ve kterém motorky sotva jedou, ale ta blaženost, když zaberete a projedete!! Jak je patrné, bláto opravdu není překážkou. Máme na zahradě domeček, co si postavili děti společně, větší i menší. Jen jsme jim museli říct, že lézt po něm seshora, když jsou kamarádi také v něm, nejde, prostě nejde…

Ve čtvrtek jsme si užili překážkovou dráhu přes oheň, vodu i louky. Červená obruč oheň – zatancuj jako plamínek, modrá obruč voda – plamínek syčí anebo se plave, většina nejradši prsa, zelená – odpočinek na louce. Pak hop na molitanové kameny, ale bacha klouže to a rachle hurá do tunelu.

A v pátek nás bylo maličko, tak jsme si prostě jen hráli, malovali a venku stavěli stavby z písku. Těšíme se, co nám přinese další týden.

Jak se u nás řádilo se můžete podívat tady

pátek 01. březen

Pečeme bochánky, brousíme nože

  • Školka

Máme neskutečný záběr, naši milí! :-)

V pondělí jsme si zkusili jak je to těžké ilustrovat knihu. Každý si vybral v duchu tu svoji oblíbenou a pokusil se zachytit nějaký obraz na čtvrtku. Děti pracovaly se štětcem a barvami. Kombinovaly barvy, učily se jak správně táhnout štětec po ploše. Máme z nich krásnou výzdobu v šatně.

V úterý jsme šli nakupovat ingredience na středeční pečení bochánků. Dětí bylo méně, využili jsme to a rozdělili je do dvojic. Každá dvojice dostala v Albertu svůj košík a měly za úkol samy (!) najít v obchodě to či ono. Jedni mouku ale jen hladkou, druzí tu polohrubou, další vajíčka, droždí, mléko. A jestli jsme si mysleli, že je tím možná zaskočíme, mýlili jsme se. Pokud někdo nevěděl, jednoduše odlapil dospěláka v obchodě a velmi slušně se ho zeptal. U pokladny nastal mírný zmatek, tak doufám, že jsme opravdu zaplatili všechno :-) ) A pak jsme se vydali na procházku Černošicemi a chodili od domu k domu, od obchodu k obchodu a zkoušeli hádat, jaké řemeslo nebo povolání v něm lidé vykonávají. Některé jsme neušetřili našeho vstupu a dotazů typu: „prosím vás a jak dlouho to povolání děláte? A baví vás?“. Paní magistra v lékárně byla nejbáječnější, vysvětlovala od pilulek až po matlání mastiček. Řidič autobusu pravil dětem, že řídí už 35 let a nejdál dojel do Košic. 

Středa patřila pečení s naší milovanou Andulkou. Byly tu z úterý ingredience, vlídný úsměv, pokusy jestli to těsto vyběhne, zjistění na co je tedy to droždí a taky jedna spálená várka. To abychom byli krásnější. Teda chudák Andulka jako profesionální pekařka z toho byla smutná ale děti názorně pochopily, že se občas nemusí něco povést. Stejně za to mohla trouba! :-) )

Ve čtvrtek jsme si povídali o tom, že hodně profesí je o hlavě. Jak to vypadá, když skladatel skládá třeba opus, jak skládá jednotlivé noty, nástroje, jak je zapisuje do notové osnovy. Proměnili jsme se v orchestr a dirigenta. No v našem podání to moc opus nebyl ale poslouchat se to docela dalo.

A v pátek tu bylo broušení dřevěných nožů s Petrem. Děti  se učily rozeznávat různou tvrdost materiálu, aby mohly pochopit, jak se ten který materiál brousí a o co. Každý si ten svůj nůž odnesl domu. A z fotek je jasně vidět, že je to bavilo. A o to jde!

Na fotky se podívejte ZDE

pátek 01. březen

Angličtina u Mazáků v únoru

  • Škola

 

Únor byl, co se angličtiny týče, specifický, proto přidávám pro přehled vše za únor. Díky jarním prázdninám jedna středa odpadla a během lyžáku byly děti spojené s Opičáky.

V únoru jsme opakovali barvy, čísla, potraviny (yoghurt, pasta, rice, fish, cheese, bread) a nápoje (water, orange juice, milk, tea, coffee), ale hlavně části těla (a face, a head, hair, shoulders, knees, toes, eyes, ears, a nose, a mouth). Z gramatiky jsme opakovali vazbu I like a nově přidali I’ve got (já mám). Děti by měly rozumět např větě: I’ve got two big ears and a small red mouth. Budeme teď procvičovat i to, aby podobné věty samy uměly dát dohromady.

Načali jsme nové téma, My house. Rozpoznáváme jednotlivé místnosti v domě: a kitchen, a living room (podle knížky je to sitting room, učíme se obě varianty), a bedroom, a playroom, a bathroom, a hall, a garden. Děti se budou v nejbližší budoucnosti učit reagovat na otázky typu: Where is dad? – In the kitchen. Who’s/What‘s in the garden? -Dad/a flower.

Načali jsme také dny v týdnu, od teď je budeme procvičovat, aby se dětem zažily. 

Přidáváme matematické znalosti: plus, minus – budeme zlehka více zařazovat mezipředmětové vztahy

angličtina ve třídě: děti se ptají, když si chtějí něco půjčit: Can I borrow (a sharpener)? Každý den začínáme počasím: What’s the weather like today? Děti zatím umí říct It’s sunny/cloudy. Nově přidáme otázku Can I go to the toilet please?

Mnoho dětí v únoru chybělo, bylo by dobré s nimi doma opakovat a přidat slovíčka/gramatiku, kterou neznají. v pracovním sešitě jsme došli do strany 37. Na konci prac.sešitu je i slovníček slovní zásoby z jednotlivých lekcí. 

neděle 24. únor

Má řemeslo zlaté dno?

  • Školka

Tak máme za sebou první řemeslný týden. V pondělí děti v kroužku zkoušely interpretovat to, co se od vás, rodičů,  dozvěděly. Co děláte, jaká je vaše profese. A byla tu maminka, co doma uklízí a tatínek nosí peníze do banky, tatínek, který pomáhá lidem, aby nemuseli k soudu, nebo ten, který chytá hekry :-) Moc děkujeme, že jste s námi do toho šli, bylo vidět, že si s vámi o tom doma děti opravdu povídaly. Taky jsme se pokoušeli přijít na kloub otázkám typu: „co by se stalo, kdyby rodiče do práce nechodili“, „co bys rád dělal ty, až budeš velký“ atd. A zabrousili jsme do retro písničky Dělání, dělání. A zpívali jsme ji s chutí.

V úterý jsme vyrazili do sklárny v Nižboru. Je to malá sklárna, která patří vnukovi pana Wichterleho a vše se tu dělá ručně, žádná strojová výroba. Viděli jsme tu celý proces výroby od pece, která nesmí nikdy vyhasnout až po „pec“, kde se výrobky chladí, brousírnu atd. Děti nasávaly a byly tak ukázněné, že paní průvodkyně konstatovala, že si nepamatuje, že by tu někdy byly tak hodné děti. Ono to pak do nich vlítlo ve vlaku, ale to jsme jim odpustili :-)

Ve středu jsme se přesvědčili o tom, že jim toho zůstalo v hlavičkách opravdu hodně, dokázaly s denním zpožděním perfektně tuší na papír nakreslit nějaký konkrétní krok ve výrobě skleněného produktu, určitě se podívejte na nástěnce.

A protože nás v pátek čekala návštěva ševcovské dílny Martina Lawarta, celý čtvrtek patřil tomuto krásnému řemeslu. Ráno jsme si vyrobili boty z papíru, děti musely zvládnout obkreslit šablonu, stříhat, vykreslit si vzor na své právě vzniklé botě a ještě protáhnout tkaničky utvořenými dírkami. Jemná motorika vládla ránu. A taky neskutečná kreativita dětí, které kolikrát odmítly šablonu a vytvořily si svoje originální boty. 

A v pátek v dílně viděly pravé ševcovské kopyto, osahaly si různé druhy kůží, viděly jak se šije podrážka a vyrobily si svůj kožený náramek.

Zážitků hodně a jedeme dál!

Na fotky se koukněte ZDE

neděle 24. únor

Mimozemšťan, kytárky, blátíčko, keramika a pátek (24. týden ve Stodole)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

 
V pondělí jsme zahájili společně s habráčky kroužkem, kde jsme pěli masopustní písně a tančili v blátíčku. Protože nás čeká výroba lesních loutek, je třeba nashromáždit spoustu lesního roztodivného materiálu. Vydali jsme se na lov. Nejen, že jsme našli spoustu zajímavých větviček, šišek, kamínků, listů a lišejníků. V dubovém lese na nás z pod listí vykoukl E.T.Mimozemšťan! Nevěříte? Podívejte na fotky z tohoto týdne!
Před obědem jsme si připravili inkoustem pomalované papíry, na kterých jsme si po odpoledním odpočívání připomněli zimu. Malovali jsme zmizíkama a kdo chtěl, mohl obrázky dozdobit přilepením vaty.
 
V úterý jsme opět začali společným kruhem s habráčky. Dnešní kruh ozvláštnila kytara vyrobená z kartonu! Po projuchaném kroužku jsme se vydali na kopec k Madonce, kde jsme si pohráli. Výstup na kopec nás rozehřál, a protože nádherně svítilo slunce, sundali jsme si i mikiny a zaposlouchali jsme se do zvuků ptáčků. Z ptačího zpěvu jsme rozpoznali např. datla. Na zpáteční cestě jsme váleli sudy a utíkali z kopečka. Po obídku jsme si přečetli Tkalcovskou pohádku a vyráběli si kytárky z kartonu.
 
Ve středu byl lenivý den. Všichni jsme byli zabráni do nějaké činnosti na Dvorečku, a tak jsme se rozhodli zůstat a užít si všech možných hrátek na zahradě. Řádili jsme na pískovišti, drandili na skluzavkách, podávali hlášení z věže, zkoumali prostory pod jurtami, probíhali bludiště v habroví, zpívali jsme masopustní písně a hrály masopustní hry. Před obědem jsme si vyndali morče a chovali si ho u stolu. Dopřávali jsme mu kdejaké dobroty. Lístečky, mladé pampelišky, travičku, mrkvičku a spoustu lásky a drbaní za ušiskama.
 
Ve čtvrtek jsme se sešli na nádraží nebo před Zuškou a po svačince jsme se pustili do malování mističek, které nám Blanka přinesla vypálené z pece. Než jsme na ně malovali, museli jsme je nejprve vykoupat. Pozorovali jsme, jak z vypálené keramické hlíny ve vodě unikají bublinky vzduchu, který zůstal v hlíně. Kdo měl mističku namalovanou, vyráběl z hlíny obličej své maminky. Poznali bychom maminky i bez podpisu :)
 
pátek jsme se přivítali při kroužku v jurtě. Zpívali jsme masopustní písničky a taky si zatancovali. Pak jsme se šli podívat na čerstvě narozená jehňátka našich oveček. Zbyl čas i na procházku a hru „Bum do hrnce!“. 
 

sobota 23. únor

Tichem a traktorem (24. týden v Habroví)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

Pondělí. V kruhu tančíme a zpíváme. Hledáme přírodniny na výrobu loutek. Na vrcholu putování se v nízkém slunci strhla veliká šišková bitva. Odpoledne relaxujeme při Podádkovém dědečkovi a zdobíme masopustní šavle metalickými iluminacemi. Rovněž- krásně- chystáme masopustní třásně.
 
Úterý. V kruhu zpíváme Červený šátečku a Komáři se ženili. Tančíme Byla jedna Káča. Strmě stoupáme na horu nad Červenou roklí, vyrábíme korouhvičku a určujeme převažující směr větru. Navzdory faktu, že fouká od jihu, je pěkná zima. Práce se dřevem nicméně zahřívá a ani od stavby domků nás průvan neodradí. Odpolko si čteme o Lišce a vyprávíme si včerejší příběh o Šnofousovi.
 
Ve středu se nám vůbec nechtělo ze Dvorečka. Vařili jsme v naší bahýnkové kuchyňce, vymetali v habroví cestičky, krmili králíčky a cukrovali jsme nad novými jehňátky. Po obědě jsme se ponořili do příběhu O sklu, které nechtělo být průsvitné, originálního impro-vyprávění předškolaček. Vyráběli jsme kytárky na masopustní rej.

Ve čtvrtek přijel traktor a byl to Zetor. Povozil nás v něm Adámkův táta a byl to rachot. Zadní kolo větší než dospělák! A co dělají ostatní tátové a mámy za práci? A čím budeme my, až povyrostem? Pak jsme se proletěli po louce, někdo jako sokol, někdo jako letadlo. V jurtě jsme oslavili Šímovy narozeniny a osladili jsme si život. 
 
Pátek. Ráno. Šeď. Bodré ráno. Hněď. Modré ráno. Seď! Disciplinovaně do sokolovny. Dnes cvičíme s Petrou. Na špičky na paty, necháme to na léto. Startujem z různých až hrůzných poloh. Opice hážou na cíl a trefují se do dráhy. Skáčem na míčích a do duchny! Chodíme po křivý kladině. Navíc je barevná. Do jurty po pěšince. Po obědě příběh a pak drátenictví a zátky a krky ukulele a struny gumové. Tavná pistol.
 

sobota 23. únor

Zas jeden týden je tentam…

  • Rarášci

V pondělí byla velká oslava, Sára měla narozeniny. Popřáli jsme jí hodně zdraví a štěstí, tančili jsme, snědli moc dobrý dort. Pak jsme venku nakrmili morčátka, to moc baví Verunku, která mezi Rarášky zapadla velmi rychle.

V úterý jeli školkáči na výlet a měli jsme školku celou pro sebe! Taky se nám objevila v herně báječná věc! Veeliká krabice! A dlouhá roura! Holčičky si hned zařídily byteček. A kluci si tam nosí autíčka.

Ve středu nás potkala smutná událost. Opustila nás Růženka, naše třídní morčátko. Byla to příležitost, jak zkusit naznačit, že smrt je, ať chceme nebo ne, součástí našich životů. A stejně jako společně slavíme narozeniny, je dobré se společně rozloučit. A samozřejmě, s přihlédnutím k věku našich Rarášků, to bylo vlastně spíš vtipné. Růženku jsme nesly v papírové tašce s namalovaným rohlíkem, už nevím, kdo se sápal do tašky, že chce taky rohlík. Další konstatoval, že je morčátko ale roztomilé, jak spinká. Cestou jsme trhali první zelené lístky a sbírali kamínky. Nesli jsme skleničku se svíčkou. Při hloubení hrobečku jsme neustále odpovídali na otázky, proč ji hloubíme a že morčátko nespinká. Taky jsme si užili hlínu a vůbec těžký pochod polem. Růžence jsme hrobeček ozdobili, zazpívali. Někteří na místě vymysleli pohřební píseň, někdo radostně zazpíval „Mámo, táto, v komoře je myš“. Moc krásný to měla ta naše Růženka, prostě Raraší. Jsme rády, že s námi byla a že nám poskytla i takovéhle „být spolu“. No, morčátka máme ještě dvě…

Čtvrtek, pátek! Rouru jsme zaklesli do trámu! Přistavili jsme stoleček a židličku a pak už to jezdilo skoro samo. Skutečně je to moc bavilo a taky jsme rouru poslouchali! Teď spinká na trámech a zase si ji užijeme. A ten domeček! Děti si ho pomalovaly a Domča vyřízla dveře a okénka. A udělala střechu. Ještě, že tam ty trámy máme! Taky jsme si začali povídat o ohni. Ještě pořád je nám zima a pátráme po tom, co nás zahřeje. Slunce, oheň. Na pátek jsme měli naplánovaný opravdový oheň, ale jak na potvoru se několikrát hodně rozpršelo. Oheň jsme si schovali na další týden.

Také byl DOD – den otevřených dveří. Přišlo se na nás podívat hodně nových maminek a tatínků a hlavně dětí. A tak jsme si hráli a hráli. A taky zpívali. A připravovali svačinu. Oloupat vajíčko našimi malými prstíky by se mohlo zdát úplně jednoduché. A všimněte si na fotkách výrazů kluků vpravo a holčiček vlevo. A tipněte si, kdo doloupal a kdo ne…to prostě funguje už od malička :-) ). Tak nakonec doloupali všichni, ale…jen z pedagogických důvodů :-)

Těšíme se na vás v pondělí!

na fotky se můžete podívat tady

sobota 23. únor

Prďáci před jarními prázdninami

  • Škola

Týden před jarními prázdninami  začali Prďáci návstěvou muzea Bedřicha Smetany, aby se seznámili s dalším mistrovým dílem opěrou Libuše. Poslouchali jsme, kreslili, objevovali. V dalších dnech jsme se věnovali novým vzdělávacím okruhům. V českém jazyce jsme zkoumali větu jednoduchou a souvětí  a jejich základní skladební dvojice.  Pořád jsme se dokola ptali- Kdo, co něco dělá? V matematice jsme se učili násobením dvouciferných čísel jednociferným. Ještě jsme opakovali jednotky váhy, objemu a délky. Zaměřili jsme se na ověřování  již naučeného.  Při objevování světa jsme se vydali do samoobsluhy, abychom zjistili, odkud k nám putují potraviny. Povídali jsme si o tom, proč je vhodné přemýšlet o tom, co nakupujeme nejen z hlediska kvality potravin, ale i vzdálenosti odkud k nám připutovaly. Seznamovali jsme se s tím, co tvoří cenu potravin, co jsou fiare trade výrobky, co je to globální a lokální obchod.  Povídali jsme si o principu ekologického chování  na principu reducereuse and recycle.  Toto téma se v rámci výchovy a vzdělávání snažíme přirozeně žít každý den. Tentokrát jsme se snažili si vše pojmenovat. V pátek jsme si připravili podklady pro práci na tématu zdravý životní styl, kterému se budeme věnovat po jarních prázdninách.                                                                                                                                                                                                                                                                        V angličtině se zdárně prokousáváme čtvrtou lekcí s tématem At the shop. Rozšířili jsme si slovní zásobu z oblasti potravin, poslechli a přečetli jsme si veselou příhodu ze str. 25 v učebnici.. Všichni již rozumí větám Can I have 10 apples? Anything else? Sorry, how many? Here you are…, Které budeme používat příště na našem „ školním tržišti“ a měli bychom je umět i napsat. Také se většině Prďáků podařilo dopsat test z 3. lekce a všichni si jej vzali s sebou ukázat domů. Po prázdninách je vrátíme do portfolia.                                                                                                            S Heather jsme procvičovali věty Do you like….? a It´s……… a seznámili se slovíčky z prostředí poutě ‚At the Fair‘ ( the fair, hot dogs, rides, fun, music (candy floss, bouncy castles). K uvedené tematice jsme hráli v rolích a četli komiks. Také jsme si procvičili hodnocení pomocí slov great, brilliant, fantastic, fun.

Koukněte na fotky

pátek 22. únor

Mazáci mezi indiány

  • Škola

Pomalu končíme projekt „jinakosti“. Díky Emmě jsme zaskočili na krátkou návštěvu do našeho sousedního Rakouska a společně s Danem jsme si pomyslně prohřáli kosti v Řecku. V úterý jsme vyrazili mezi indiány prostřednictvím lektorovaného programu „Indiáni“ spojeným s výstavou v Náprstkově muzeu. Dozvěděli jsme se nejvíce o jihoamerických kmenech žijících podél řeky Amazonky, už víme jak získali své pojmenování a s jakými zvířaty společně žijí. Zkusili jsme si zahrát na indiánské nástroje a upletli indiánský náramek. Celý den byl krásně indiánsky barevný, venku svítilo sluníčko a tak jsme si užili i cestu do muzea přes Malostranské námestí, Karlův most a malebné uličky v centru Prahy.

Ve škole jsme také nelenili. V hudební výchově jsme si vyzkoušeli flétničky a pár dalších nástrojů a pod vedením Báry jsme se na chvíli stali opravdovou kapelou. Hodně jsme pracovali v pracovních sešitech matematiky a češtiny a tak už bylo v pátek třeba narovnat si záda na podlaze, lehce se procvičit, přivítat krátkou, ale velmi milou návštěvu v podobě asistenčního pejska naší Dominiky a celý týden zakončit opět v cizině, tentokrát námi vytvořenými výpravnými mapami do Finska, Canady a na Slovensko. Tento týden toho bylo opravdu hodně, těšíme se na prázdniny. Howgh.

Podívejte se na FOTKY

pátek 22. únor

Opičáci a čas

  • Škola

V tomto týdnu jsme se kromě čtení, psaní a počítání, věnovali času. S tímto tématem se setkáváme průběžně od začátku školního roku. Bavili jsme se o běhu času, zkoušeli jsme odhadnout různé časové úseky. V rámci češtiny si zkoušíme mluvit na určité téma určitou domu. Děti velmi překvapilo, že mluvit o něčem půl minuty je celkem sranda, ale minuta už je poměrně dlouhá doba. 

V úterý jsme se vydali k řece. Nejprve jsme si protáhli těla, zahřáli jsme se. Když jsme měli doplněné dostatečné množství kyslíku, vrhli jsme se na hodiny. Každý dostal číslo a děti se samy rozestavily do tvaru ciferníku. Jsem ráda, že někteří se ihned ujali vedení pomohli ostatním se zorganizovat. Natáhli jsme ručičky(švihadla) a hned jsme si vyzkoušeli, jak tedy hodiny fungují. Kdo byl vteřinová ručička se tedy opravdu pořádně proběhl:-) 

V matematice jsme se seznámili s novým prostředím ABAKU. Chvíli to trvalo, ale skoro všichni jsme se s tím dokázali poprat. Po prázdninách se k tomu opět vrátíme a vypilujeme:-)

V prvouce jsme se ješte vrátili k času a ujasnili jsme si, co je tedy rok, co měsíc, týden a den. Celý rok se nám nakonec povedlo rozdělit na roční období. V nejbližších týdnech na tom ještě budeme dál pracovat.

Celou středu nás provázely různé kusy oděvu a téma Oblékání (Dressing up). Hledali jsme společně skutečné  oblečení, které ve třídě schovali Spike a Ruby, hráli poznávací a paměťové hry s kartami, přiřazovali čísla a barvy, i si  nakreslili a zahráli Bingo. Nejvíce nás ale opět bavilo hraní v rolích podle poslechu příběhu „Two red socks?“ z učebnice. A protože také rádi tvoříme, slepili jsme si podle symbolického zadání girlandy z kombinací různě barevných geometrických obrazců. (Slovní zásoba k procvičování: a T-shirt, a jumper, a sock, a hat, a skirt, jeans, a shoe).

Jak jsme se tento týden měli, se můžete podívat zde.

29. stránka z celkem 153« První...1020...2728293031...405060...Poslední »