Aktuality

neděle 07. říjen

Sběr všeho možného, relax a venčení Bobeše (5. týden ve Stodole)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

V pondělí jsme se po vzoru jednostromáčků vydali do lesa sbírat žaludy, které pak Andrea odvezla do školy JS, kde si je vyzvednou lesáci, kteří je nechají naklíčit a vysadí je do lesní školky. Ne ale do naší lesní školky, ale do té pro malé sromky :-) Nasbírali jsme jich košík, tak bude stromků požehnaně :)

úterý jsme se vypravili do galerie. Po svačince jsme si povídali o pohádce Tři prasátka (jak stavěla domečky a jak jim je vlk přišel zbořit). Začali jsme stavět různé domečky jako prasátka v pohádce- z trávy, dřeva, a kamení. Také jsme vytvořili vlky pomalováním kamenů. Když byly domečky hotovy, zahráli jsme si pohádku. Jako prasátka jsme použili šišky, a děti si užily foukat z plných plic a bořit domečky prasátek. Pak nás kluci zavolali k vynálezu, který vyrobili. Byl to bonbónostroj. Mohli jsme si u nich objednat různé druhy sladkostí. To byla legrace.

Ve středu jsme se všichni sešli na vlakovém nádraží, odkud jsme vyrazili na první společný téměř celodenní výlet. Vlakem jsme se přesunuli do Radotína a odtud pak autobusem na Zbraslav, kde jsme se ve formaci husí dostali až za řeku, kde jsme dobrodružně (ale bezpečně) přelezli svodidla a seběhli do jablečného sadu. Dozvěděli jsme se, jak se jablíčka sklízí a kam pak putují a co se s nimi děje, a také jsme přiložili ruku k dílu. Za naší pomoc jsme byli odměněni krabicí moštu a tradá zpět na Dvoreček.

Odpoledne proběhl pak Na dvorečku bazárek, kde jsme klasicky všichni téměř více věcí odnášeli, než přinášeli :D ale udělalo nám to všem radost, a to je nejdůležitější! A co více? Když jsme pak zbytek věcí odváželi do kontejnerů na textil, probrala krabice ještě jedna postarší paní s kamarádkou, takže se radost opět násobila :)

Čtvrtek byl odpočinkový den. Objevili se nám u pískoviště nové hračky, které potřebovaly prozkoumat, listí v habroví, které potřebovalo pohrabat a papír s namalovanou větví, kterému byly potřeba pomocí našich rukou domalovat listy :)

pátek jsme se přivítali a protáhli s našimi stíny, protože nám za zády vykouklo sluníčko. Pak jsme se šli podívat jak děti z Habroví vypalují keramiku v peci pod zemí. Poté jsme se rozhodli vzít na procházku kozla Bobeše. Vydali jsme se k řece, kde krásně hřálo sluníčko. Tam jsme si hráli na hasiče, pozorovali vodu a hráli si s kozlem Bobešem. 

Foto z tohoto týdne si můžete prohlédnout ZDE

neděle 07. říjen

Raraší první týden v podkroví stodoly

  • Rarášci

Tak jsme se přestěhovali! Zvládli jsme to všichni opravdu dobře. Některé z nás překvapilo víc a některé míň, že jsme odteď v jiném prostoru. Ale hned jsme se vrhli na prozkoumávání, ohmatávání a všelijaké dobrodruhování v nové školce. Objevili jsme, kam patří jaká hračka, kde můžeme tvořit s naší milovanou modelínou, i kam vybíháme po svačině s čepicemi na hlavě a gumovými kalhotami na nohou. Zahrada je opravdu místo plné krásných zákoutí. Největší radost nám udělala v úterý postavená trampolína, na kterou se okamžitě vytvořil dlouhatananánský seznam všech, kteří si chtěli zaskákat. Kdo zrovna neskotačil tam, drandil na motorce od pískoviště k cestičce nebo sbíral oříšky popadané všude kolem. Taky jsme trochu cvičili, abychom si protáhli tělíčka. Učíme se taky nějaká pravidla, protože si kamarády kolem už docela hezky pamatujeme a občas nejdeme daleko pro nějaké pošťouchnutí :-) Spoustu věcí se u nás ještě dodělává, nejvíc se těšíme na plot, to už pak budeme vědět, co přesně je naše zahrada a budeme moct sundat ty svítivé vestičky! :-) Příští týden má být krásně, tak budeme venku trávit spoustu času, a to znamená další objevování. JUPÍ!

Na fotky se podívejte zde.

neděle 07. říjen

Školkáči si lebedí v novém

  • Školka

Pondělí bylo pro nás všechny velmi slavnostním dnem. Po pár perných dnech úklidu a příprav jsme se ráno vítali s dětmi v novém prostoru. Ještě ne zcela dokončeném, se spoustou věcí a dodělávek, které nás čekají ale…UFF…v krásném novém prostoru jsme velmi spokojené a šťastné a doufám, že je to na nás vidět. A hlavní je, aby se tam s námi  děti cítily stejně dobře jako doteď. 

Uznáváme, že neustále něco hledáme, nemůžeme najít, zvykáme si, že jak je prostor ještě ne úplně zabydlený, tak stačí aby mluvilo víc než pět dětí a člověk má pocit, že je jich tam padesát. Ale zase nás to hezky donutí být co nejvíce s dětmi venku, dolaďovat a uklízet zahradu. Už na ní máme i trampolínu. 

A pak se takhle při přípravě postýlek vykloníte ze střešního okna, na protějším smrku sedí z nějakého důvodu asi 30 ptáků, neskutečným sborem zpívají…a do toho se k vám line, jak na zahradě začali školkáči zpívat Čechomor a říkáte si, že je dobře na světě…

na fotky z první dnů v nové školce ale i z posledních tří dnů příprav najdete ZDE

neděle 07. říjen

Příběh pečeného čaje u Brouků

  • Škola

Brouci se tento týden věnovali hlavně přípravám na Havelské posvícení. Pečený čaj nám provoněl školu. Brouci zvládli jeho přípravu úplně od začátku. Týden před tím nosili skleničky, ty následně zbavovali nálepek a umyli je. Skleničky jsme vyvařili. Došli jsme společně na nákup, nakoupili ovoce a koření, cukr. Všechno nakrájeli a dali jsme péct. Naplnili jsme ho do skleniček a v pátek jsme vyrobili i opravdu povedené a originální etikety! Kromě pečeného čaje jsme i kreslili krásná spící zvířata! A filcovali kuličky na brože! 

A je to neuvěřitelné a přes tohle všechno jsme zvládli i dodělat téma map. Věnovali jsme se skupinám ě a je a stavbě slova. V matematice jsme si osvěžili dědu Lesoně i šipkový zápis. 

Koukněte na fotky

sobota 06. říjen

Kaštany, šípky, kopřivy! (5. týden v Habroví)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

Pondělí kaštanů. Ráno nás víc šlape od nádraží. To je dobře. Vyrábíme poránu žaludové káči. Jeden z nejmladších nás vede k letovskému Sokolu na kaštany. Na ulici je jich pomálu, ale mezi kurty bonanza! Antuce se vyhýbáme, i když pár kaštanů jsme z ní zachránili. Cestou zpátky se ochladilo a sprchlo. Naštěstí od rána topíme. Opakujem si kroužkové říkačky s Trnkovými obrázky. Posloucháme Púa. Začátek příběhu je nejdůležitější. Ale je nějak těžké se zklidnit. Po odpočinku přemlouváme kaštany, aby se z nich stala zvířátka. Zatím přestává pršet a domů jdeme zvesela.
Úterý šípkové. Včera kaštany, dnes šípky. Vyrážíme stejným směrem jako včera. Na kroužku se učíme novou říkačku, bramborovou. Šípky přibývají pomaleji než kaštany, ale zkušení sběrači se nezaleknou ani trní. Podél Berounky šlapem na louku a vaříme z šípků čaj. Je nouze o suché dřevo a tak je voda horká ale ne vroucí. Aspoň se neopaříme. Čaj jsme nechali macerovat a ochutnali až v jurtě, to byla lahoda. Před tím jsme obědvali a poslouchali Púův příběh.
Středa se na nás zrána škaredila, ale my jsme se nezlobili, pěkně jsme si vyhřáli jurtu a protáhli si v teplíčku ranní kroužek až do svačiny. Zkoušeli jsme, jak se dělá muzika i bez nástrojů, kdo jak píská, luská, dupe, tleská.. a způsobů je ještě víc, než jsme si dovedli představit. 
Ve čtvrtek se ráno protahovalo u ohýnku, rodičům se ani nechtělo odcházet, asi že oheň je živel přitažlivý pro všechny. Přišel se s námi rozloučit Stodoláček Honzík s maminkou a podarovali nás mňamkózním koláčem. A růžovými ořechy! To jsme teda koukali. V lese jsme zapnuli šiškové mikrofony a snad nám naši zvukovou zkoušku zvířátka odpustí.  
Pátek keramický. Ráno jsme sbírali kopřivy, sbírali kameny a kopali hrob. Ne, spíš pec. Vypalovali jsme keramiku v pilinové jámě. Kopřivy zajistí kouřový dekor. Děkujeme, Blanko. Když už byl oheň, tak jsme si k svačině něco opekli. V lese jsme hráli na přeskakování, přelézání a překulování. Po obědě měli předškoláci bojovku-hledali stopy tvarů, které pak dokreslili. Vyčasilo se.

pátek 05. říjen

Mazáci v 5. týdnu školy

  • Škola

„Padá z vrby zlatý list, vítr si v něm začal číst. Než přečetl obě stránky, list mu spadl do studánky.“ Září skončilo a my se začali pomalu loučit se zářijovou básničkou skrze malbu, kterou jsme si parádně užili. S chutí a elánem jsme nacvičovali na blížící se Havelské posvícení, malovali plány třídy a zvelebovali si záznamníky. 

Pár fotek ZDE.

pátek 05. říjen

První říjnový týden u Opičáků

  • Škola

Přestože nám hvězdy moc nepřály a všichni Opičáci byli jako z divokých vajec, prokousali jsme se všemi nástrahami písmen a čísel. Nově jsme se setkali s písmenky I a Y. Dále jsme se podívali na zoubek krátkým a dlouhým samohláskám a napsali si náš první běhací diktát. V matematice jsme si opět o trochu víc zautomatizovali krokování a zahráli jsme si na učitele. Při pracovních  činnostech jsme se úspěšně poprali s modelínou, ze které se nám povedlo vymodelovat všechna čísla a písmena, která známe. Na tělocvik jsme se vydali do ZŠ Komenského, kde máme domluvenou tělocvičnu a zkusili jsme si být akrobaty a stavěli jsme z nás pyramidy. Jak nám to šlo, se můžete podívat zde.

V ed pomalu dokončujeme první lekci. Všichni bezpečně zvládli
poslechový kontrolní test, takže jsme si mohli venku na sluníčku zvesela
zahrát pexeso s výukovými kartami, při kterém nás honil kocour Otto. Vevnitř
jsme si zase zahráli se všemi našimi postavičkami představovací hru „ What´s
 your name? “ Nejvíc nás ale opět bavilo tvoření, při kterém jsme si
vylepšovali naše Happy houses a naučili se novou písničku se stejným jménem.
Novou slovní zásobou této hodiny jsou a window, a door, a roof, a floor a
pasivní porozumění větě „ Can you see?“. Nově jsme také zařadili pozdrav
Good morning.

pátek 05. říjen

Začátek října u Prďáků

  • Škola

Studené počasí nás nemile překvapilo, a tak jsme se v prvním říjnovém týdnu drželi více ve škole. Měli jsme alespoň hodně času na novinky ve vyučování. V matematice jsme si začali hrát na kryptology, tedy vlastně na algebrology. Kryptolog totiž luští šifry a my jsme luštili algebrogramy.  Kdyby vás zajímalo, co to je? Tak si představte například rovnici AA= 60+A. Zkuste vymyslet, co bude A, když za něj máte dosadit číslici. Tahle rovnice patří zrovna k těm jednodušším.  A my už zkoušíme luštit i ty složitější. Ale nutno podotknout, že tohle vlastně není až tak důležité. To je hraní, které nás někoho baví, ale ne každému jde. Tak se mu věnujeme jen okrajově. Všichni jsme se ale ponořili do tajů dělení a tvořili jsme  na něj slovní úlohy. V českém jazyce jsme přibrali předpony a přípony ve slovech a tvoření slov příbuzných. V prvouce jsme se ještě vrátili k Vesmíru a naší sluneční soustavě.  Dokonce jsme si napsali souhrnný test, který u všech dětí dopadl skvěle. Novinkou pak pro nás byl vstup do tématu krajina a první setkání s tématem geologie a paleontologie. Vydali jsme se do velmi světově cenněných geologických a paleontologických lokalit Černá rokle, Sudy a Ortocerový lůmek v Radotíně za doprovodu promovaného geologa Štěpána Raka mladšího. Štěpán nám vyprávěl o geologickém vzniku Země, takže už trochu víme, že jsou 3 způsoby vzniku hornin- usazené, sopečné a přeměněné a také už víme, že hory vznikají vrásněním. My to tedy neumíme říkat takovými slovy, ale umíme to ukázat rukama a popsat. Také už poznáme břidlici a kalcitovou žílu ve vápenci. A víme, že v cementárně se vápenec drtí. No, a samozřejmě už umíme poznat zkamenělého trilobita a hlavonožce, jejichž hledání bylo největší zábavou, i zkouškou naší trpělivosti, pokud se nám někomu dlouho nedařilo nic najít.  Už se těšíme na další společné poutování se Štěpánem v listopadu. No, a protože se k nám na výpravě ve čtvrtek vrátilo sluníčko, vydali jsme se ze Sudů do školy přes kopečky pěšky. V lese bylo nádherně, tak jsme si obvyklou čtvrteční hodinu tělocviku vyplnili turistikou. Dobrých 5 kilometrů v nohách!  A protože se blíží Havelské posvícení, nezapomněli jsme asi zpívat a připravovat věci na stánek.

Anglický den, přesunutý v zájmu geologie výjimečně na pátek, probíhal sice jen ve dvou blocích, ale o to intenzivněji. Stihli jsme kontrolní test k první lekci, jehož součástí byl poslech, doplňování slov do vět i konverzační cvičení, otevřeli staronové téma At school druhé lekce a obohatili je o nová slovíčka ( a glue stick, a sharpener, a paper) a zhudebněnou říkanku. Procvičili jsme hláskování i počítání do sta. Největší výzvou bylo poznávání školních pomůcek podle jejich popisu. Toto cvičení si pro Prďáky připravila Milena, která tentokrát zastoupila Heather a přišla obohatit náš program. Bylo potřeba pořádně zapojit mozkové závity. Na základě indicií a klíčových slov se nám ale podařilo většinu výrazů vyluštit. Příště se budeme nadále věnovat tématu školy a přibereme dny v týdnu. Na závěr jsme se při pátku rozloučili novým pozdravem “ Have a nice weekend!“

Koukněte na fotky

 

čtvrtek 04. říjen

Angličtina u Brouků 3.10.

  • Škola

Milena: 
Začali jsme opakováním, děti si napsaly první test na neurčité členy, na procvičení sociálních otázek, slovní zásobu Classroom objects a čísla (opakujeme včetně symbolů plus, minus, times, divided by, equals). Stále se také zabýváme tím, jak z věty oznamovací vytvoříme otázku a je to čím dál komplikovanější. Vstupují do toho pomocná slovesa – to be, – to do, can, can´t,  plus všechny „Wh – otázky a někdy kombinace vícero věcí dohromady např.: What do you want to be when you are older? Postupně se dětem daří otázky správně formulovat. V gramatice jsme si přidali člen určitý „the“ a jeho použití v jednotném a množném čísle u podstatných jmen.
Slovní zásobu jsme rozšířili o téma My school (school, classroom, teacher, children, friends, learn, morning, noon, afternoon, break, lunch time, assembly, school subjects: Math, Science, languages – English, Czech, French, Music, Art, PE – Physical Education).
 
Kateřina:
Začali jsme taky s opakováním „greetings“ a pak jsme se zaměřili na neurčité členy. Studenti odvodili pravidlo používán „a“  a „an“. To jsme hodně procvičovali na slovní zásobě „In the classroom“ (učebnice p.6, pracovní sešit p.4). Nyní každý student zná pokyny, které v hodině angličtiny používáme. (koukněte na učebnici p.7).
 
V posledním bloku jsme se spojili dohromady a děti v týmech soutěžily o nejlepší skóre v zadaných úkolech. Pracovaly s textem písně Everything at once z minulého týdne a postupně hledaly na čas v textu všechna zvířata, přídavná jména, neurčité a určité členy atd. Byl to boj :-) .

středa 03. říjen

Angličtina 3.10. u Mazáků

  • Škola

Při angličtině jsme se soustředili hlavně na psanou podobu nových slovíček (a tiger, a zebra, a lion, a snake, a monkey, a crocodile). Sestavovali jsme tato slova z jednotlivých písmenek, učili se je psát jako celek, i je číst. Procvičili jsme otázku Can you see (a monkey)? S odpověďmi Yes I can/No I can’t. Otázku i odpovědi by měly zvládat děti jak aktivně (=produkce), tak i pasivně (=porozumění). V abecedě jsme pokročili ve 3.bloku k písmenu N. Zkoušíme písmena A-N rozpoznávat podle sluchu (what’s „en“? –> N), i je psát a pojmenovávat (N= „en“). Děti podle spellingu psali dnes první slova na papír.

Co je tedy třeba procvičovat:

Alphabet A-N (pojmenovat písmena, napsat je, vědět písmeno, pokud slyší jeho název, např. „En“=N)

Aktivně otázka Can you see (a monkey)? S odpověďmi Yes I can/No I can’t.

Správně přiřadit obrázek zvířete k jeho psané podobě.

 

30. stránka z celkem 136« První...1020...2829303132...405060...Poslední »