Aktuality

pátek 04. květen

Máj u Prďáků ráj

  • Škola

Májové počasí nás zatím nezklamalo, a tak jsme v týdnu od 30. dubna pobývali hodně venku. Týden byl kratší o jeden den kvůli státním svátkům, přesto jsme toho stihli hodně. V pondělí jsme vyrazili na cyklovýlet do naší lesní mateřské školy Na dvorečku, abychom si nejen procvičili dopravní předpisy, ale i pracovali s klíčem na určování rostlin a udělali společný ohýnek. Radost nám opět dělala všechny mláďata, která nyní na Dvorečku máme. Ve středu jsme se věnovali opakování podstatných jmen a sloves, začali jsme objevovat předložky- pracovali jsme ve skupinách a každá ze skupin měla za úkol na 6 vybraných předložek vymyslet věty a převést je do komiksu. V matematice jsme se věnovali měření délek úseček a ose souměrnosti. Čas nám opět zbyl i na šití kostýmů.  V angličtině jsme  ve čtvrtek otevřeli nové téma My body. Zazpívali jsme si písničku Head and shoulders a vypsali slovíčka částí těla (head, shoulders, knees, toes, eyes, ears, mouth, nose, arms, legs,.feet, hands, tummy, bottom, back, neck). Tématu těla se budeme věnovat i v následujících dvou týdnech. K předložkám in, on, jsme přidali under a formou hry procvičovali věty There is/is not….There are /are not…Nejvíce nás ale opět bavilo venkovní učení, při kterém jsme v zahradě vyhledávali témata a otázky pro konverzaci ve dvojicích. S Heather jsme napsali test prověřující naši znalost mláďat a pak si s chutí zahráli „lodě“, kde jsme si také procvičili abecedu.  A pátek nám odstartoval nové téma VODA,, které nás bude provázet celý měsíc květen. Vypravili jsme se proto do vodárny v Podolí na program Koloběh vody ve vodárenství. 

Koukněte na fotky

 

 

čtvrtek 03. květen

Vítej, vítej máji… – Mazáci si hrají

  • Škola

Máj, máj, máj, ve škole je ráj. Poslední duben jsme si zpestřili opékáním sladkých hadů na ohni. Díky doneseným polínkům a kusům dřeva jsme zažili vcelku pěkný ohýnek a hadi byli upečeni raz, dva. Májový ráj jsme zažívali i při vyučování. Již delší dobu pracujeme v učebnici s tabulkami, ale teprve v tomto týdnu jsme udělali velký krok k tomu, abychom si časem vytvořili tabulku vlastní. V rámci velkého matematického „cestování autobusem“ jsme zaznamenávali naše jízdy. Při posledních jízdách se některým z vlastních zápisků dařilo vyčíst přesný počet cestujících, kteří na konkrétních zastávkách vystupovali nebo nastupovali. Dobrá práce! Skvěle se nám dařilo i při nacvičování na staročeské Máje, nemluvě o prezentacích dětí o vybraných rybách. V pořadí již třetí prezentace s sebou nesli mnohem větší míru soustředění a profesionality. Většina Mazáků zcela bez ostychu a bez problému vystoupila před ostatní a seznámila třídu s vlastním referátem. Za zmínku stojí i jistota, se kterou zvládali přednášející odpovídat na dotazy třídy. Už se těšíme na další prezentace.

S Mazáky jsme ve středu opět opakovali slovní zásobu ke koupání (shampoo, soap, a hairbrush, a toothbrush, a towel, a duck). Začali jsme hodně procvičovat otázku Can you….? S již celými odpověďmi Yes, I can/ No, I can’t. Také jsme začali poznávat, jaký je rozdíl mezi hot, warm, cold. 

neděle 29. duben

školkáči ponoření do přírody

  • Školka

Velmi rozmanitý týden to byl, naši milí. A co je nejdůležitější, většinu času jsme prožili venku, v přírodě, v krásném jarním počasí.

Cvičili jsme jógu a zkoušeli opět zklidnit svá těla. Hodně jsme museli přemýšlet, když jsme se učili dělit přírodu na živou a neživou. Co šiška? A když jsme šli zasadit rýmovník do naší zahrádky, objevili jsme nového kamaráda. A tak jsme ho rovnou pojmenovali Rýmovníček. Vykutali jsme to nejlepší bahno na kopečku, naředili ho vodou a velkými štětci jsme vytvořili opravdu nadčasové dílo – bahnivý obraz, tzv.bahňák. Že to brzy sklouzlo v malování jakoukoliv částí tělo – to je vám asi jasné :-) Vyrazili jsme na výlet do Řevnic. Krásné hřiště, rychlá sváča (nejraději by svačily hlavou dolů ze skluzavky) a hurá do lesa. A tam už nemusíte – vy dospěláci – dělat nic. Můžete si sednout, opřít se o kmen stromu a dívat se. Uvidíte 25 dětí – mravenců, kteří pobíhají po lese, sedí samy nebo v hloučku, rýpají se v zemi, hledají všelijakou havěť, pozorují jak se páří, dělají různorodé domečky pro brouky i skřítky. Dostat je z bodu A do bodu B je opravdu nadlidské úsilí. Paráda. Oběd byl trochu hektický, jelikož jsme k Cherubínovi dorazili později, než jsme měli. Příště si na něj uděláme více času, to jsme si s Tomášem slíbili. 

Od středy děti tvořily koláž. Co má kořeny pod zemí? Co kde roste? Kde má kdo jakou chodbičku? A co jsou to škůdci? A už tu byla včela, mravenec, mandelinka, ploštice, klíště či chodbička žížaly. Musely zapojit vědomosti, dávat věci do souvislostí, jemnou motoriku trénovaly při kreslení, stříhání a lepení. Koukněte na fotky, stojí to za to. Jo a zasázený salát v naší malé zahrádce nám sežrali slimáci!!!

Závěr týdne patřil výletu do Botanické zahrady. My, kteří jsme tam delší dobu nebyli, žasli jsme, jak krásný, upravený a přitom přístupný (třeba i na piknik) prostor to je. Určitě vám ho doporučujeme k rodinnému výletu, obzvláště teď, když vše kvete.  Navíc zde momentálně probíhá výstava motýlů, kterou jsme bohužel už nestihli. Děti se v rámci lektorského programu věnovali stromům. Co potřebují, jak kvetou a proč. Viděli obří sekvojovec s měkkou kůrou, velmi odolnou proti ohni. Hráli jsme sluchové pexeso, říkali si, co do přírody patří a co ne. A velkou zábavou byla cesta zpět, kdy jim učitelky dovolily, že v prázdném vagónu mohou ve dvou řadách proti sobě (jelikož tam nikdo jiný necestoval) po sobě házet kšiltovky. :-)  

Na foto se podívejte ZDE

sobota 28. duben

Konec dubna u Brouků

  • Škola

Poslední dubnový týden Brouci ukončili téma lidského těla. Napsali si závěrečný test, který dopadl velmi dobře. Jediné téma, ke kterému jsme se v průběhu týdne vrátili, bylo sestavování zdravého jídelníčku, množství a složení tekutin na den. Ještě nám schází doskládat našeho kostráka Edu.  V pondělí s Brouky byla jen Veronika, která se vrátila ze Sri Lanky a tak dětem vyprávěla o této zemi, lidech i jídlu. Do školy zavítal také Budha i povídání o Sari a Sarongu, úctě, pokoře a klidu v nás samotných… 

V českém jazyce jsme se věnovali zájmenům. Zkoušeli jsme je používat i vyhledávat ve větách. Procvičovali jsme i ostatní slovní druhy. V matematice jsme tento týden hlavně opakovali. 

Koukněte na fotky

sobota 28. duben

Den Země, Návštěva Dvora Sofie, Ptactvo a Hon na májku (33. týden v Habroví)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

Pondělí. Fčera byl Den Země. Dnes se přidáme k jeho oslavám a slavíme prací! Pracovní rukavice, recyklované pytle, píseñ Chválím tě, země má za doprovodu zobí flétny. Vysbírali jsme okolí potoka, z Letů úřadu přijeli, binec odvezli, děkujeme. Bylo toho nad očekávání, děkujeme dospělákům za pomoc. Odpoledne čteme o duze, vracíme se k tématu smrti. Jíme a odpočíváme venku, slavíme dortem narozeniny

Úterý. Výpravou na kopec, vyčištěným lesem, kolem kvetoucí třešně ke psím hrobům. Dál na palouk k házení šišek, převlékání se za kamarádku, honičkám a zápasům. Dolů během a kolem potoka na oběd. Polévka bez povídání, ať nezaskočí. Odpočíváme v jurtě, posloucháme předškolní příběh, pracujeme na předškolní přípravě. Všímáme si pampelišek.

Ve středu jsme navštívili naše bývalé dvorečkové kamarády v jejich karlštejské škole. Ze Dvorečka do Dvora :) Jmenuje se to tam totiž Dvůr Sofie. A je tam krásně. Stráň s pramenem a ovocnými stromy, údolí s potokem a zelenou džunglí a moc milí učitelé. Užili jsme si společnou práci i stolování, potvrdili stará přátelství. Cítili jsme se tam jako doma. Zapomněli jsme na čas, ale pan strojvedoucí na nás v Karlštejně s vlakem naštěstí chvilku počkal. 

Ve čtvrtek jsme se s panem ornitologem Zdeňkem vydali do tůní, dozvědět se něco o ptáčcích. Podařilo se mu chytit a nám prohlédnout kosa, červenku a černohlávka. Mohli jsme si je dokonce pohladit a pak jim zamávat, když se mohli opět rozletět. V tajemných místech tůní jsme si pak ještě pořádně pohráli, pozorovali pulce, lezli na stromy a pak nás Tao vysokou trávou zavedl až k sobě na zahradu, kde jsme si poskákali na trampolíně, pohoupali na houpačkách, pohráli na pískovišti- je to totiž hravá zahrada!

V pátek jsme se vydali na výpravu za vrškem májky. Úkolem bylo najít padlý strom, ze kterého bychom mohli použít špičku. To byl opravdu oříšek, chvíli jsme se prodírali maliním a dalším křovím, ale nakonec jsme jeden přeci jen objevili! Skvěle jsme si pak v lese pohráli a poslunili se na pasece.

Fotografie z celého týdne si můžete prohlédnout ZDE

sobota 28. duben

Den Země, Ptáci a Indiáni (33.týden ve Stodole)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

V pondělí jsme si na Dvorečku připomněli Den Země. Zazpívali jsme si píseň: Chválím tě Země má,  vzali jsme pytle a vyrazili do přilehlých lesů sbírat odpad do recyklovaných pytlů od psího žrádla. Kolik jsme toho nasbírali se můžete podívat na fotkách. Poděkování patří též maminkám, které se s námi vydaly sbírat!

V úterý jsme sbalili hudební nástroje a vydali se spolu s ptactvem prozpívat les. Došli jsme až ke psím hrobům, kde jsme se nasvačili a pro dnešek tu zapustili kořínky. Někdo šel vyvádět na cestu s písečnou skluzavkou, někdo objevoval zvuky přinesených hudebních nástrojů, někdo si užíval dlooouhou svačinku, zkrátka každý si udělal svojí pohodičku. S Anežkou jsme se naučili novou písničku: Pět malých myšů , která se stala hitem dne. Každý si mohl pak takového myše vyrobit. Po cestě na oběd jsme si na myše hráli. Vždycky, když někdo řekl heslo: PĚT MYŠŮ, museli se všichni kolem něj úplně utišit a našlapovat jako myšky. Ten kdo vyhlásil PĚT MYŠŮ, hru pak ukončil tím, že řekl: PĚT MYŠŮ KONEC.

Ve středu k nám zavítal Robo, a vyrazili jsme k vodárně. V lese byl speciální den! Stromy pouštěly tolik pylu, že to vypadalo doslova jako zlatý déšť. Pozorovali jsme, jak se pyl lepí nám všem na oblečení, jak ulpívá na listech a na zemi, povídali jsme si o alergiích a o tom, k čemu pyl slouží. Cesta nám celkem rychle utekla a najednou jsme byli už nahoře nad Dračím hřbetem na lesní mýtince, kde nás zahřívalo sluníčko a my jsme si mohli po náročném výšlapu pěkně odpočinout a koukat na poletující pyl.

Ve čtvrtek jsme se vydali do bažin za panem ornitologem. Do ptačích sítí se nám chytl sameček Kosa černého a sameček se samičkou Pěnice černohlavé. Navštívili jsme břehy Berounky a naučili se jíst pampelišky. Povídali si o našich ptácích a vybarvovali ptačí omalovánky.

V pátek jsme podnikli indiánskou výpravu za pokladem Řevnickou promenádou Burešovkou! Děti našly mapu a vzkaz, že mají po cestě plnit úkoly a učit se indiánským dovednostem. Na konci že je bude čekat překvapení a tajemství „KUNAN“. A tak jsme po cestě získali indiánské pomalování na obličej, indiánské jméno a čelenku, plížili se při honu na bizona a čas nám příjemně utíkal. Když jsme došli na hřiště pod lesním divadlem, naši předškoláci si trošku potrápili hlavičky aby nám odhalili, že kunan, je vlastně nanuk pozpátku. Našli jsme zlaťáky a za ně si chladivou dobrůtku koupili. Mňam!

Foto z tohoto týdne si můžete prohlédnout ZDE

 

pátek 27. duben

Konec dubna u Prďáků

  • Škola

Konec dubna byl u Prďáků ve znamení zpívání, šití kostýmů na vystoupení, háčkování a samozřejmě i dalšího učení. V českém jazyce jsme se zaměřili na podstatná jména a slovesa. Snažili jsme se zjistit, jak podstatná jména poznáme. Už víme, že jsou to názvy osob, zvířat a věcí a že je dělíme na vlastní a obecná. Také jsme zkoumali slovesa a hledali je v textu. Zkoušíme poznat i předložky. V matematice jsme se pustili do geometrie- seznámili jsme se s úsečkou, přímkou a lomenou čárou. Zkoušeli jsme úsečky rýsovat a měřit. Zkoušeli jsme naměřené v centimetrech převádět na milimetry a naopak. V rámci tématu lidského těla jsme zkoušeli počítat náš dech v klidu a po sportovním výkonu. Pomalu pronikáme do dýchací soustavy. V pátek jsme pak vyrazili na další pořad z cyklu Hurá do opery, tentokrát na téma Italská opera. Fotky tentokrát nemáme. Hodně jsme pracovali a nestihli jsme fotit. 

V angličtině jsme se seznámili s předložkami místa in, on a tvořili věty pomocí gramatické vazby There is/are………..in our classroom, in the garden…..a zopakovali si tak slovní zásobu z okruhu jarní přírody i předmětů ve třídě. Pokračujeme v počítání i hláskování. Na závěr jsme si zazpívali novou písničku Party song freeze (slovíčka jump, dance, freeze, shake, stop, music). Z konverzace jsme zopakovali rozhovory na téma How old are you? a Are you12…?  Konverzaci na všechna probraná témata bychom měli věnovat příští anglický den.

S Heather Prďáci vyráběli A paper lavender. K slíbenému prověření slovíček by se ještě měli vrátit.

 

pátek 27. duben

Jak bylo u Rarášků?

  • Rarášci

Tak my máme za sebou krásný jarní týden a teď vám řekneme, co to v našem podání znamená. Tak zaprvé jsme slavili! Terezka měla narozeniny, a tak jsme řádili, tančili a mlsali. Když jsme vyběhli ven, zjistili jsme, že je tam toho teď šíleně moc zajímavého, co můžeme pozorovat. V trávě se míhají všelijací broučci, na kytky sedají včelky, a tak jsme vzali lupy a pozorovali všechna taková zvířátka. Dokonce jsme si zkusili, jaké to je, lézt takovým tunýlkem jako žížala pod zemí! Kromě zvířátek jsme prozkoumali i to, jak rostou semínka, postavili jsme skvělé stavby z hrášků (to taky umíte?) a pak nás napadlo, jak by to asi vypadalo, kdybychom ty hrášky pováleli po papíře s barvami. No a vypadá to úplně parádně, jako spousta barevných cákanců, přijďte se podívat k nám do herny, museli jsme si to tam vylepit! Ve čtvrtek jsme zasedli do kuchyně ke stolu a upekli slané krekry z listového těsta se semínky. Mazali jsme na těsto mašlovačkou vajíčko, sypali semínka, výtvor posolili a nakrájeli a šup s ním do trouby. Nabídli jsme i školkáčům, protože jsme prostě super kuchaři a opravdu se nám to povedlo. Na závěr týdne jsme měli školku pro sebe, a tak jsme vytáhli nástroje a spolu s violoncellem si muzicírovali, zpívali, na cello jsme brnkali a zkusili, jak se hraje smyčcem. Pak nás to už jen táhlo ven za sluníčkem, takže jsme tam zůstali i na oběd a snědli si ho u našeho stolu pod ořechem. Byl to krásný týden, mami, tati, už aby bylo zase pondělí! :-)

Na fotky se můžete podívat zde

čtvrtek 26. duben

English Wednesday Brouci

  • Škola

English lesson Katerina´s group:

V prvním bloku byla celá třída spolu. Formou hry jsme se naučili následující frázi: „What are you going to do in the afternoon?“. 

V druhém a třetím bloku jsme si to vše zapsali  a krásně procvičili na tématu Den Země. Viz materiály.

 

English lesson update Milena´s group:

In the first block, both groups were together. Kids did a conversation exercise – the topic was „What are you going to do in the afternoon?“. Everyone asked a question and then also described his/her plans for the afternoon. Kids also played and others guessed the portrayed activity.

In the second block, we practiced recently learned words. We also created a calendar where we assigned weather next to days of the week, months of the year and seasons. Then we practiced „What“ and „Why“ questions by working with fun-filled cards, that motivates the kids to develop their question-asking and answering skills.

In the last block, we read an article about the Earth day – when it is celebrated and what is this year’s topic. We talked about what natural resources people use and how can we contribute to environmental protection. Kids wrote down their ideas and learnt new words. They should remember meaning of: plastic pollution, reduce=use less of, reuse=use again, recycle=turn waste into something, renew=make something new or fresh again.

 

čtvrtek 26. duben

Kultura a práce, ruku v ruce – Mazáci

  • Škola

Mazáci se v tomto týdnu hodně věnovali rukodělným pracem. Jsme zase opět o kus blíže dokončení dřevěných vařeček, lžic a míchátek a taky jsme si začali šít kostými na staročeské máje. V pátek jsme navštívili s cyklem Hurá do opery DDM ve Slezské ulici a shlédli operu La Traviata a Lazebník Sevillský. No a mezi tím? Procvičovali jsme tělo i ducha a zdárně četli a počítali :-)

Ve středu jsme s Mazáky procvičovali slovní zásobu k tématu Bath time: soap, shampoo, a towel, a duck, a toothbrush, a hairbrush. Začali jsme se zaměřovat na otázku „Can you see (a towel)?“ Děti by měly být schopné rozumět a odpovědět Yes/No. Ve třetím bloku jsme se vydali ven a hledali jaro, kreslili jsme barevné květiny, co jsme našli na zahradě a v okolí školy. Poznali jsme, že květina se řekne „a flower“, keř „bush“ a strom „a tree“. Okrajově jsme zmínili tulipán „a tulip“ a narcis „a daffodil“. 

Koukněte na FOTKY.

4. stránka z celkem 98« První...23456...102030...Poslední »