Aktuality

sobota 18. květen

Stromáci v lese a u pole

  • Škola

Zmrzlí naplnili naše očekávání a pobyt v terénu Stromákům v polovině května ozvláštnili notnou dávkou zimy. A protože jsme se v týdnu od 14. května učili v terénu rovnou dva dny, hodně nás to prověřilo. Ale zvládli jsme to. Ústředním tématem těchto dní bylo téma pole, opakovaní mluvnickýchh kategorií u podstatných jmen a dělení se zbytkem. V rámci tématu pole jsme se zaměřili na druhy polních plodin, správnou péčí o pole i hospodaření na něm. U pole jsme pozorovali jeho život. Hledali jsme odpovědi na otázky proč na polích roste jednodruhová vegetace a v jeho okolí je druhů  víc. Nestačila nám odpověď, že je to tím, že zemědělec pole oseje nebo osází, ale přemýšleli jsme o tom, jak je možné, že i následně pole nezarostou vším možným. Mluvili jsme o troljpolním systému, chemikáliích, které se na polích používají s ohledem na okolní krajinu a v poslední době i námi pozorovaným velkým množstvím uhynulých ryb a jiných živočichů v Berounce. Ála dokonce volala na Českou inspekci živostního prostředí, aby zjistila, že je to zřejmě důsledek spláchnutých pesticidů z polí s řepkou :-( . Mluvili jsme o záplavách, které polím pomohou, ale zemědělci uškodí. Kladli jsme si různé otázky a hledali odpovědi. V pátek jsme pak vyrazili se Štepánem Rakem na Kalu, abychom v rezervaci Kulivá hora hledali tentakulity, červy ze dna Devonského moře. Našli jsme nejen je, ale i amonity, hlavonožce a lilijice. I zde jsme mluvili o ochraně životního prostředí s ohledem na drobné živočichy, které nevidíme, ale jsou pod našima nohama. Vidět otakárka ovocného se nám i díky studenému počasí nepodařilo.  A co jsme ještě stihli? Procvičovat určování mluvnických kategorií u podstatných jmen, dělit se zbytkem, naučit se hrát hututu a oživit si hru evoluce,  číst naší milovanou osadu Havranů a kreslit ji. A mimochodem, už nám Ála koupila i další dva díly této trilogie od Eduarda Štorcha Na veliké řece a Minehavu! Tak se s z toho radujeme!

V angličtině jsme se prověřovacím testem rozloučili s pátou lekcí. Příště ho přineseme domů na ukázku. Ukázalo se, že se vyplatí věnovat se předem zadaným úkolům, v tomto případě psaní e-mailu. Dále jsme se seznámili se slovní zásobou šesté lekce – vybavení bytu (a table, a chair, a bookcase, a cupboard, a bed, a wardrobe, a sofa). Ještě jednou jsme se vrátili k tématu bezpečnosti na silnici a na zopakování částí těla si zahráli pohybovou hru Move your body,/head, arms, legs…like this a hruSimon says. Celý třetí blok jsme věnovali přípravě otázek a úkolů pro budoucí „bojovku“ v přírodě. To nás dost bavilo.

Koukněte na fotky

pátek 17. květen

Opičáci proskakují obručí

  • Škola

Tento týden se již poměrně intenzivně připravujeme na vystoupení, které proběhne v rámci oslav 10. narozenin Jednoho stromu. Dětem to jde, už se na to moc těším:-)

V českém jazyce jsme pilovali správné čtení interpunkčních znamének. Děti se učí správně zakončovat věty. Ale i číst čárky a dvojtečky. Poprvé jsme do písanky psali perem a jsme tím zase o kousíček dál. Psaní perem je trochu jiné, než psaní tužkou. Proto první písmenka byla trochu nesmělá, ale pak se všichni rozjeli a šlo to jako po másle.

Tělocvik jsme tentokrát zasvětili pilování kotrmelců. S přehledem zvládáme kotrmelec vpřed. Také jsme trénovali kotrmelec do rozkročení a kotrmelec plavmo. Do toho se dětem moc nechtělo, tak jsme si začali hrát na to, že jsme cirkusáci a proskakujeme hořící obruč. Přes první nesmělost se děti rychle přenesly a jelikož se nikdo nechtěl od ohně spálit, proskočili obručí bez nejmenších problémů :-)

V pátek jsme se vydali na louku u řeky. Pomohli jsme včelám posbírat zbylé pampelišky a podle příkladů na nich jsme je i rozdělili v úlu tam, kam patří. Zopakovali jsme si, co to je rojnice, prošli jsme pozemek a, kromě zbylých pampelišek, jsme posbírali i pár odpadků. Nakonec jsme si na rozběhali jazýčky mluvním cvičením. 

Jak jsme se měli, se můžete podívat zde.

pátek 17. květen

Deštivý květen u Brouků

  • Škola

Květen je v plném proudu a zmrzlí muži přinesli opravdu chladné počasí. My jsme to tedy využili k intenzivnějšímu učení a opakování. V českém jazyce jsme se vrhli do opakování shody přísudku s podmětem i opakování různých slohových stylů. Zkoušeli jsme, jak nám jde hlavně popis. Brouci se domluvili a Sonja kreslila, dle jejich instrukcí, vznikaly dost zajímavé obrazy :-) I konflikty, jelikož pro některé je opravdu těžké přijmout, že něco není tak, jak si představovali. 

V matematice jsme trénovali kromě rýsování i logické uvažování a to hlavně pomocí slovních úloh. Vymyslet, co vlastně počítám a jak k tomu dojdu, je někdy pěkně obtížné. Jednalo se hlavně o kombinatorické úlohy. Vrátili jsme se k našemu pátečnímu výletu v CHKO Brdy, povídali jsme si o tom, jak má vypadat hezký les, jak bychom se o něj měli starat. Začali jsme číst knihu Slyšíš, jak mluví stromy? A Brouci se snaží učit se, jak si dělat poznámky.   Oslavili jsme jedny narozeniny a vyráběli z keramické hlíny! 

 Květen u Brouků

čtvrtek 16. květen

Angličtina u Brouků 15.5.

Kateřina:

Zkusili jsme si opakovací test. Studentům se dařilo.(popis obličeje, osoby, porozumění textu, překlad). V dalším bloku jsme se popisu ještě věnovali. Formou poslechu jsme popisovali části těl zvířat a pak formou dialog procvičovali popis. Poslední blok byl společně s druhou skupinou. (viz dole)

Milena:

Anglickou středu jsme zahájili opakovacím testem (práce s textem a porozuměním, popisy osob, tvorba vět se slovesy have got versus be, slovní zásoba, překlad). Test zvládly děti bez zaváhání. Následně jsme se pustili do nové gramatiky – stupňování přídavných jmen. Děti zhlédly prezentaci, dozvěděly se, co znamená comparative a superlative a naučily se gramatická pravidla koncovek přídavných jmen v jednotlivých tvarech. Vše jsme následně procvičovali formou hry, konverzací i písemně.
 
V posledním bloku jsme se vrátili k oblíbené „Survival game“ a společně s druhou skupinou Brouků si lámali hlavy, jak se popasovat se záchranou deseti lidí ze čtrnácti. Skupinové rozhodnutí se nám podařilo hlasováním dotáhnout do konce. Ještě nás čekají debaty nad osobními preferencemi, ale to až příště :-) .

neděle 12. květen

Výlet, cyklo ráno, volno, otisky palců a včelky, ornitolog (35.týden ve Stodole)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

V pondělí jsme šli na Dvoreček výletem. Potkali jsme se na náměstí u kašny a vyrazili k hřišti pod lesním divadlem. Tady jsme si pěkně pohráli, nasvačili se a vyrazili hledat modrou turistickou značku, která nás zavedla až k naučné Fabiánovo stezce, po které jsme došli až na Dvoreček. Cestou jsme si prozpěvovali, poslouchali lesní ptactvo, pozorovali práci mravenců v mraveništi, potkali se s kamarády za školky Země a hráli spoustu her plných fantazie.

Úterý jsme začali velkou cyklojízdou z nádraží. V pelotonu se objevilo 24 cyklistu, jezdcu na odrážedlech a koloběžkách. Na dvorečku jsme si ve společném kruhu zopakovali písně a rytmy a vyrazili do lesa. Cestou skupina pracovala na uspořádání řady podle délky větví a poté na rozdělení kulatých a hranatých kamenů. Počasí nám opět přálo a tak jsme se naobědvali venku. Odpočívali jsme v jurtě s Velrybou Gerdou.

Ve středu zůstaly branky Dvorečku zavřené.

Ve čtvrtek jsme měli tvořivý den. Dopoledne jsme byli zezačátku spojeni s habráčky. Tvořili jsme překvapeníčka pro maminky k jejich nedělnímu svátku. U modrého stolu se vytvořil další tvořivý chumel, kde si všichni mohli vyrobit z minišištiček olše malinké loutky včeliček. Ty se těšily velikému úspěchu a společně s dětmi opylovaly všecky kvítka na Dvorečku.

pátek jsme měli domluvené setkání s ornitologem panem Zdeňkem Valešem. Přišli jsme za ním do tůní nedaleko dvorečku. On nám ukázal ptáčky, které ten den chytil. Dozvěděli jsme se jak žijí, co dělají v zimně, jak se jmenují,  jak se kroužkují a proč. Pak byli puštěni znovu na svobodu. Dozvěděli jsme se také, že být takto krátce chyceni ptáčkům nevadí. Pak jsme se rozloučili a šli se ještě projít k Berounce, kde jsme si chvilku pohráli.

neděle 12. květen

Škola nanečisto I.

  • Lesní MŠ Na dvorečku
  • Škola
  • Školka

V pátek dopoledne se otevřely brány školy Jednoho stromu pro budoucí třídu prvňáků. Měli možnost si zažít svou první školu nanečisto. A jak to všechno vlastně probíhalo? V samotném úvodu nesmělo chybět pořádné seznámení – Kdo se jak jmenuje. Co máme rádi.  Máme nebo nemáme sourozence. Kolik jich je a jak jsou staří. Otázek a povídání bylo mnoho. I o tom, jak jsme se každý ráno cítil, a jak se cítíme teď. Zda se někdo bál, měl trochu strach nebo či někdo nemohl dospat, jak se do té školy těšil. K takovému vyprávění nám pomohly karty emocí, které jsme využili na ztvárnění a zprostředkování svých pocitů. A víte kdo se asi nejvíc bál?… No přeci paní učitelka Terezka a její pravá ruka Lucka. To aby vše proběhlo hladce a děti si to ve škole užily. A to si pište, že jsme si to užili. Po společném seznámí, přišlo na řadu seznámení s celým prostorem školy. A když říkáme celým, myslíme to od půdy až po sklep. Teď už víme, kde jsou jednotlivé třídy, kam chodíme svačit a obědvat, kde se může tvořit a kde je občas nějaký nepořádek…. Nejlepším místem byl samozřejmě sklep. Místo pro blbnutí, bojovky a největší bádání. Po všem tom seznamování byl trochu čas si odpočinout, pohrát si, nasvačit a zablbnout než přijde na řadu společné tvoření. Na to jsme využili modelínu, z které jsme ztvárnili naše oblíbené hračky nebo plyšáky, s kterými si doma nebo ve školce nejraději hrajeme. Takže se objevilo několik aut a traktorů, sem tam nějaký oslík nebo jednorožec a také korálky. Když už jsme modelíny měli po krk, vrhli jsme se na tvorbu staveb z hrášku a cizrny. No a než by člověk řekl švec byl už čas na oběd, říct si ahoj a nashledanou příště. :)

P.S.: Příště už vyrazíme trochu ven do okolí, bádat, zkoumat, učit se. A taky si třeba konečně vymyslíme jméno pro tu naší budoucí první třídu. :)

Fotky zde

 

neděle 12. květen

Jaro! Nebo ne?

  • Rarášci

 Už jsme si zvykli, že je od dubna téměř 30 stupňů teplíčka a tak jsme teď vlastně mile překvapení. Je sucho, takže zatím nebrbláme, že prší, ale naše těšení se, až přestaneme dávat dvoje kalhoty a čepice, je stále s námi.

Na jaře je jeden móc důležitý svátek! V pondělí jsme si povídali o tom, co je to tajemství a že jedno tajemství připravíme pro maminky. A šli jsme na to. Cokoliv vyrábíme, snažíme se, aby co nejvíc dokázali Rarášci sami. Vybrat si u řeky a sebrat ten správný kámen je úplně snadné. Jenže jsme s nimi šli dál… a v tu chvíli takový kamínek ztěžkne. A ony to byly spíš kameny než kamínky. Nebo víc kamínků. Byla to výzva! Pro maminky všechno! A taky máme kapsy… :-) Všichni ho donesli.

V úterý jsme je začali zdobit. Maminky máme ze srdce rádi, takže srdíčko nemůže chybět. Vystřihnout ho z tvrdého papíru byla pěkná práce. Ono totiž směřovat svou sílu tím správným směrem není jen tak. Kamínky jsme pak namalovali, hezky jednu barvu, pak další, pořadně promíchat, zkoumat, jaká barva vzniká a hned zase přidat další. Barev není nikdy dost, čím víc se všechny smíchají do sebe, tím pochopitelně lépe :-) S drátkem už to bylo těžší, to jsme trochu pomohly, ale knoflík navlékal každý sám! A drátek taky zatočili Rarášci sami, to není těžké! Meleme meleme kávu… a hned je zatočeno. Pak jsme si všichni jeden den odpočinuli doma a už byl čtvrtek!

V pátek jsme dodělávali poslední dárečky pro maminky, přišel se mezi nás podívat nový malý Rarášek, a taky Domča s Pupíkem. Pupík s námi seděl v kroužku nebo ležel a blaženě se nechal drbat. Pak vzorně čekal na svém místě, dokud jsme nešli všichni ven. Do oběda jsme lítali po zahradě a protože počasí bylo vrtkavé, občas jsme se běželi schovat do týpí, do domečku, pod strom a pak zase ven. Jako když pejsem a kočička věšeli prádlo. Tak jsme si o tom přečetli před spaním.

Každým dnem se nám samozřejmě krom dárku od lidských mláďátek jejich maminkám táhlo i téma zvířecích mláďátek. Dotáhli jsme to z koťátka a štěnátka ke kuřátku. Telátko, selátko, jehňátko… noo, to se nám asi bude muset táhnout krapet déle, aby se to do hlaviček vrylo :-)

Jo a to tajemství, to prozradili všichni hned druhý den! :-)

na fotky se můžete podívat tady

neděle 12. květen

Kde jsem na Stromu života?

  • Školka

V týdnu, který právě končí, jsme si dokončili povídání o rodině – i když samozřejmě to je téma, které je přítomno každodenně. Moc děkujeme všem, kteří si mohli udělat chvilku času, sednout si se svým dítkem a namalovat jednoduchý či dokonale rozvětvený Strom života vaší rodiny. Bylo obdivuhodné, jak děti dokázaly vyprávět o babičkách, věděly, jak se jmenují jejich tetičky, strýcové a jejich děti, jak se (jmenovali) jejich pradědové, prababičky. Pomocí emočních karet jsme vzpomínali, kdy se to tak stane, že: „je maminka nadšená“, kdy je třeba „taťka opravdu naštvaný“, “ kdy se „k sobě mají jako dvě hrdličky“ :-) Vyvolalo to samozřejmě vlnu dobré nálady, radosti a smíchu. Karty emocí jsou náš velký průvodce a skvělý pomocník. Také jsme si říkali, čím uděláme druhému velkou radost. 

V úterý jsme si povídali o tom, proč je další den volno, proč je státní svátek. Dotkli jsme se tématu II.světové války a hlavně pokory k tomu, že žijeme na místě na planetě, kde válka není. Musím říci, že to bylo silné téma, o které se děti zajímaly, vyjadřovaly své názory, své emoce.

Ve čtvrtek a v pátek jsme dokončovali dárek pro maminky k jejich dnešnímu svátku – Dni matek. Tam moc doufáme, že bylinková sůl, kterou pro vás děti připravily, bude pro vás hezkým dárkem. 

Na fotky se podívejte ZDE

 

 

 

 

 

 

 

neděle 12. květen

Svátek maminek a výlet do CHKO Brdy

  • Škola

Brouci tento týden začali netradičně v pondělí angličtinou a pokračovali výtvarnou výchovou. Tvořili komiksy a nevyhnuli se politickému tématu :-) V úterý a ve čtvrtek jsme se věnovali svátku maminek. Brouci vytvořili krásná přání, tak doufám, naše milé maminky, že se vám líbí. 

Věnovali jsme se i shodě přísudku s podmětem. Většina dětí už umí říci, jak shodu najít a jaké i/y napsat. Jen při té aplikaci je to ještě náročné. V matematice jsme opakovali jednotlivé postupy i postup při geometrické konstrukci. Věnovali jsme se zpět zlomkům, jejich odčítání a sčítání. 

V pátek jsme vyrazili do CHKO Brdy s průvodcem Davidem Fisherem. Byl to skvělý den. Dozvěděli jsme se, jak tanky pomáhají přírodě, jak vypadá zdravý les. Jak stromy mezi sebou komunikují a jak by se o ně mělo ideálně starat. Mluvili jsme i o aktuálním tématu nedostatku vody a jak se s ní dá bojovat. Viděli jsme velké množství zvířat – čolky, pijavice, žáby, Vranku, Zmiji, slepýše, Lovčíka, Potápníka, larvy vážek i jednu čerstvě vykuklenou. Počasí nám přálo a my se toho spoustu dozvěděli i si užili skvělý den! 

Moje milá maminko

CHKO Brdy Brouci a Mazáci

 

neděle 12. květen

Druhý květnový týden u Stromáků

  • Škola

Studený máj, v stodole ráj. Tak to jsme ve druhém květnovém týdnu pocítili se Stromáky na vlastní kůži. Z kraje týdne to tak nevypadalo, ale ke konci jsme stihli zmoknout a sobotní brigádu odpoledne zasypaly dokonce kroupy. My se ale nezlobíme, protože příroda déšť potřebuje, a my se prostě jen převlékneme. Učili jsme se 2x v terénu. Jednou celý den, jednou jen polovinu z něj. Na to, že to byl týden o den kratší díky státnnímu svátku to byla dobrá bilance. V pondělí jsme vyrazili k řece na matematiku, protože na kamenech u řeky se skvěle učí dělení se zbytkem a násobení. Když u toho ještě zbytek při dělení musíte odskákat snožmo, přemýšlí se to raz dva. Opakování výpočtů se zaměřením na dělení se zbytkem nás zaměstnávalo po celý týden. V českém jazyce jsme se vrhli na opakování mluvnických kategorií u sloves. Více jsme si uvědomovali, co je a co není sloveso v infinitivu. Psali jsme dopisy pro maminky k jejich svátku. A začali jsme s tématem pravěku číst knihu Osada Havranů. Zkoušeli jsme z hlíny modelovat totem Havranů, aby se co nejvíce podobal popisu v knize. Také jsme se věnovali kovotepectví. Ze školky jsme si donesli babky na kování a pustili se do toho. V pátek jsme pak vyrazili na pozemek k řece, abychom obrousili a natřeli nové suché záchody. Tak teď už nám na pozemku chybí jen pitná voda. Moc děkujeme všem rodičům, kteří přišli v sobotu pomáhat na brigádu. 

V angličtině jsme tentokrát hodně psali. Ukázalo se, že ústně slovní zásoba probírané lekce většině z nás už nedělá problémy, ale v hláskování děláme dost chyb a nad tvořením vět se slovesem to have got musíme také ještě dost přemýšlet. Způsob vytváření zkrácených tvarů pomocí apostrofu jsme, zdá se pochopili, ale určitě je to prostor k neustálému procvičování a upevňování.Nově jsme načali téma bezpečnosti při přecházení silnice a s ním spojené slovní zásoby (zebra crossing,  pedestrian crossing, footbridge, Hold my hand! Is it safe?) Pilnou práci jsme si na závěr dne trochu odlehčili a vyrobili přáníčka k blížícímu se Mother´s day,  který je mezinárodním svátkem. Maminkám přejeme vše nejlepší a krásný víkend!

Koukněte na fotky

7. stránka z celkem 141« První...56789...203040...Poslední »