Proč vznikl jeden strom?

Jeden strom najdete veřejném rejstříku

Chtěli jsme mít v Dolním Poberouní centrum pro děti, mládež i aktivní dospělé. Abychom mu pomohli na svět a dál, založili jsme sdružení Jeden strom. Dnes podporujeme komunitní život, poskytujeme kvalitní náplň volného času a nabízíme vzdělávání s důrazem na trvale udržitelný rozvoj a environmentální výchovu.

Naší vizí je DÍTĚ, které čerpá sílu z prostředí, ve kterém žije, roste vzhůru a zraje uvnitř, dokáže se vyrovnat se změnami... je silné jako strom. 

Pro nás jsou ve výchovně vzdělávacím procesu důležité pojmy: 
Komunita   Příroda   Pohyb   Různorodost    Autonomie   Tradice  Rituály   Radostné chybování   Polytechnická výchova- řemesla    Bezpečné riziko    Učení prožitkem v reálném prostředí
Hesla: „Není špatné počasí, jen špatné oblečení“ a „ Ven za každého počasí!“   Odbornost    Etický kodex pedagoga    Otevřená komunikace 

Ve vztahu k přírodě je pro nás důležitý:

 etický postoj k přírodě, estetická vnímavost k přírodě, adaptace na přírodní prostředí

img-o-nas-01

Co pobyt u nás znamená pro děti?

  • Větší samostatnost, sebedůvěru a spokojenost.
  • Zázemí pro budování pozitivního vztahu k sobě i ke svému okolí.
  • Individuální přístup k rozvoji každého dítěte.
  • Věkově i vzdělávacími potřebami pestrý kolektiv.

U nás si pomáháme a učíme se navzájem. O lidech
z Jednoho stromu a o zásadách naší práce se dozvíte více přes boční menu.

Jak pracujeme s dětmi?

Známe osvědčené cesty, z nichž si bereme to nejlepší a dále je rozvíjíme. Blízká je nám  lesní  a zážitková pedagogika, waldorfská pedagogika a enviromentální výchova. Oporou je nám školní vzdělávací program Rosteme spolu, který najdete v sekci dokumenty.

Naše desatero pro práci s dětmi

  • IDítě, které prožívá pocit bezpečí,
    se naučí důvěřovat.
  • IIDítě, které je obklopeno přátelstvím,
    se naučí laskavosti.
  • IIIDítě, s nímž se hraje rovná hra,
    se naučí spravedlnosti.
  • IVDítě, které je chváleno,
    získá sebedůvěru.
  • VDítě, které se setkává s tolerancí,
    se snáze naučí trpělivosti.
  • VIDítě, které je milováno, je schopno lásky.
  • VIIDítě, které je ponižováno, ztrácí sebedůvěru.
  • VIIIDítě, které je vystavováno posměchu, se začne stydět.
  • IXDítě, které je bito, se naučí ubližovat.
  • XDítě, které je nadměrně kritizováno, se naučí odsuzovat.
  • Víme, jak to funguje ve světě i u nás.

  • Vytváříme pro děti zdravé prostředí.

  • Děti mají pravidelný řád s prostorem pro vlastní rozvoj. Na čerstvém vzduchu a obklopeni přírodou střídáme aktivní pohyb a odpočinek a dbáme i o kvalitní stravu a pitný režim.

  • Spolupracujeme s inspirativními osobnostmi.

    V dvougeneračním týmu se na výchově podílejí ženy i muži. Všichni mají dlouholetou praxi a touhu se nadále vzdělávat. Pracovali v prostředí klasické školky i mimo něj.

 

Kontaktujte nás

Zřizovatel Jeden strom z.ú. (sídlo)

Vykoukových 623/7
Praha 5- Radotín, 153 00
IČ: 265 65 129
Ředitelka Alena Laláková, tel. 777 258 450

jedenstrom@volny.cz

Školka Jeden strom a školička Rarášci

Dolnočernošická 443
Lipence - Dolní Černošice, 252 28
IČ: 265 65 129
Zástupce ředitele Renáta Vozová,tel. 774 989 498

Lesní mateřská škola Na dvorečku

Sídlo školské právnické osoby:
Střední 367, Černošice 252 28
Provozovna školy:
Lety pod lesem, p.č. 1885
Lety u Dobřichovic
IČ: 06 159 401
IZO: 181 087 693
Rezortní identifikátor: 691 010 820
Ředitelka Alena Laláková, tel. 777 258 450

Komunitní škola Jeden strom
(Poradenské centrum Jeden prostor)

Střední 367
Černošice, 252 28
IČ: 265 65 129
Ředitelka Alena Laláková,tel. 777 258 450

Číslo účtu: 2181353399/0800

Kompletní telefonní seznam (PDF, 75 KB)

Centrum Jednoho stromu

img-o-nas-02

Co pobyt u nás znamená pro děti?

Tady najdete naši školku Jednoho stromu, školičku Rarášků a  hlavní kancelář organizace Jeden strom. Centrum vyrostlo uprostřed přírody na Vackově statku
v Dolních Černošicích.

Máme pro vás otevřeno každý všední den
od 7:30 do 17:30 (o letních prázdninách podle provozu příměstského tábora)

img-o-nas-03

Co je kořenová rada?

Kořenová rada je zdravý základ našeho stromu. Zhruba jednou za 6- 8 týdnů se  na ní scházejí pedagogové a rodiče, kteří se podílejí na některé z aktivit Jednoho stromu. Povídáme si o dětech, o nových nápadech nebo o tom, co děláme a jak bychom to mohli dělat líp. Termíny setkání jsou vždy rodičům zasílány mailem.

 

Organizační struktrura

  • team-andrea

    Andrea Koříková

    Učitelka, lektorka volnočasových aktivit
    – momentálně na mateřské dovolené

    Telefon: 774 317 736

    Dětství je jaro lidského života. Okamžik, kdy semínko vyhání svůj klíček za sluncem poznání. Šťastné období, kdy dítě slyší trávu růst a slunce zpívat. Baví mě přinášet dětem radost, rozvíjet v nich citlivost a vnímavost k hudbě, pohybu, přírodě, k sobě samým i k druhým.

  • Kateřina Papoušková

    Kateřina Papoušková

    Osobní asistentka, školička Rarášků, studentka oboru psychologie

    Telefon: 739 436 615

    Studuji psychologii a většinu času se zabývám nácvikem sociálních dovedností se školními dětmi, které mají z nějakého důvodu problém zapojit se do kolektivu vrstevníků. Do Jednoho Stromu chodím načerpat pohodu a přátelskou atmosféru a pomoci dětem, aby si odtud odnesly to samé.

  • Alena_Lalakova

    Mgr. Alena Laláková

    Speciální pedagog, učitelka, psychoterapeut,
    předsedkyně sdružení

    Telefon: 777 258 450

    Pracuji jako pedagog a psychoterapeut s orientací na léčbu závislostí. Poznávat a objevovat nové, učit se a hrát si je cesta, po které mě baví jít. Pokud na ní ještě potkám lidi, hory, přírodu, kolo a knihy, jsem nejspokojenější. Ve vztahu k dětem je pro mne důležitý respekt, zdravá míra tolerance, jistota a srozumitelnost. Věřím v sílu jejich fantazie, ze které si stále i v dospělosti mohu trochu brát... a tak si pořád hrát.

  • Marketa-K

    Mgr. Markéta Francová

    Učitelka, výtvarnice

    Telefon: 604 146 163

    Jsem vlastně takový "Ferda mravenec - práce všeho druhu". Nebojím se pracovat s lidmi i s dětmi, ale ani s vrtačkou a s malířskou štětkou. Vše, co "mé práce" propojuje je kreativita a chuť věci zkoušet, nejlépe jinak. Objevovat vlastní cesty. A někdy si i pořádně natlouct nos.

    A tento rok ve školce si chci opravdu užít! S vámi se všemi a naplno!

  • martina-h

    Mgr. Martina Hujerová

    Botanik, učitelka, lektorka keramiky,
    místopředsedkyně sdružení

    Telefon: 602 276 731

    Původně jsem vystudovala botaniku na Přírodovědecké fakultě UK, ale s narozením mé dcery jsem zjistila, že moje láska k dětem je velmi silná. Proto jsem ji spojila s láskou k přírodě v jeden celek tím, že pracuji ve školce JEDNOHO STROMU. Velmi mne baví práce s keramickou hlínou, a proto vedu také kroužek keramiky, v němž s dětmi hravým způsobem tvoříme originální výtvory, ve kterých se zrcadlí jejich fantazie bez hranic.

  • Mgr. Monika Krejčí

    učitelka, školička Rarášků a LMŠ Na dvorečku, překladatelka

    Telefon: 608 931 277

    Takto mě vidí můj pětiletý syn Čestmír. Ve skutečnosti mám vlasy trochu delší a oči daleko menší ... :-) Co portrét nezachycuje? Tento rok budu působit jako pedagog Rarášků. Věřím, že si užijeme společné hraní a tvoření a budeme si vzájemně dodávat odvahu zkoušet a objevovat nové věci a zážitky. Přála bych si, aby mě Rarášci viděli podobně jako můj syn.

  • Sona-V

    Mgr. Soňa Joštová

    Speciální pedagog, vedoucí školičky Rarášků, učitelka

    Telefon: 723 631 600
    E-mail: rarasci.jedenstrom@gmail.com

    Pracuji jako pedagog ve školce a u Rarášku, dále jako lektor všeobecné primární prevence na základních školách. Při práci s dětmi je pro mě důležitý bezpečný prostor, kde se mohou přirozeně rozvíjet, otevírat svou fantazii a sdílet vše, co je zajímá. Ráda pracuji v týmu, objevuji nové zkušenosti a možnosti jak překonávat překážky.

  • Petra-F

    Petra Fialová

    Učitelka, školka Jednoho stromu

    Telefon: 739 064 483

    Žijeme jenom jednou....
    Ráda zkouším nové věci jako obohacující zkušenost, těším se z kontaktu s lidmi, pro jejich pestrou rozmanitost...
    Ve školce Jeden strom pracuji jako pedagog a mým cílem je individuální přístup ke každému dítěti. Naše společná práce mě učí velké trpělivosti, toleranci a citlivosti...
    Vždy je pro mě důležitá zpětná vazba a radost z dílčích úspěchů...

  • Renata-V

    Renáta Vonzová, Dis.

    Učitelka,školička Rarášků, supervizor předškolního vzdělávání os Jeden strom

    Telefon: 774 989 498

    I ten nejmohutnější strom pochází ze semínka…
    Ta malá semínka mám ve třídě Rarášků a snažím se o ně starat s láskou, přijetím a pochopením tak, aby později zapustily silné kořeny a plody byly vždy jen chloubou. A v neděli večer nemám splín, že je neděle večer, rozumíte? :-)

  • Tereza-L

    Tereza Laláková

    Učitelka školička Rarášků, studentka oboru speciální pedagogika

    Telefon: 774 082 391

    Studuji speciální pedagogiku, věnuji se lakrosu a již několik let pracuji s dětmi jako vedoucí v turistickém oddíle.

  • Foto-verca

    Veronika Kubásková

    Správce pozemku LŠ Na dvorečku a farmy, chovatel, cvičitel jezdectví

    Telefon: 605 159 960

    Zvířata obecně, a koně obzvlášť, mě provázejí celým mým životem. Vím, jak šťastná jsem s nimi já a jak je milují děti. Právě proto vznikl projekt Na dvorečku, který má umožnit místním dětem i dospělým maximální možný kontakt s nimi. Společně se naučíme vzájemnému respektu, komunikaci i toleranci a užijeme si spoustu krásných okamžiků!

  • Tomáš

    BcA. Tomáš Pospíšil

    pedagog LMŠ Na dvorečku

    Telefon: 776 703 353

Etický kodex

  • Organizace JEDEN STROM se v rámci svého poslání zaměřuje na výchovu a vzdělávání k trvale
    udržitelnému rozvoji dětí předškolního a mladšího školního věku
  • Vzhledem k tomu, že v ČR chybí etický kodex pedagoga, vytvořili si pracovníci organizace
    JEDEN STROM vlastní etický kodex v rámci profesionalizace své práce
  • Etický kodex pedagoga organizace JEDEN STROM je výsledkem celoroční týmové práce všech
    pedagogů z Jednoho stromu ( 2013/14).
  • Etický kodex je živým dokumentem a vodítkem pro práci jednotlivých pedagogů. Pomáhá
    jim k vlastní sebereflexi a sebehodnocení, úvahám z hlediska smyslu práce a k řešení
    etických dilemat, která s sebou práce pedagoga přináší
  • Všichni pracovníci JEDEN STROM sdílejí etický kodex jako profesně i lidsky závazný
    dokument, který umožňuje pedagogům pracovat s chybou.
  • Jeho dodržování je součástí náplně práce všech pedagogů organizace JEDEN STROM.
  • Etický kodex slouží k týmové práci a je minimálně 1x ročně revidován.
  • Etický kodex čerpá a je v souladu s etickým kodexem LMŠ.

Vztah pedagog x vlastní já

  • Pedagog je schopen vyhodnotit, zpracovat a reflektovat své potřeby a pocity

    (Jsem dostatečně schopný/á vnímat svoje pocity a reflektovat je? Jsem schopný/á prosadit si své
    potřeby bez zasahování do bezpečných hranic ostatních lidí? Umím říkat ne? Umím se vymezit vůči
    protichůdným postojům? Chráním si svůj osobní prostor?)

  • Pedagog se osobnostně a profesně rozvíjí. Je si vědom motivů a smyslu své práce

    (Pracuji na své trpělivosti? Umím naslouchat? Jsem dostatečně motivován/a pracovat na svém
    rozvoji? Pracuji na sobě v rámci osobnostního a profesního růstu? Pracuji na poznání svých
    osobnostních a profesních limitů? Znám své nedostatky v rámci profese a chci na jejich odstranění
    pracovat?)

  • Pedagog o sebe ve všech rovinách pečuje

    (Navazuji, prožívám a udržuji kvalitní vztahy? Starám se o svou psychohygienu? Trávím aktivně svůj
    volný čas? Rád/a se hýbu?)

Vztah pedagog x dítě

  • Pedagog zná a reflektuje potřeby dětí, respektuje jejich individuální odlišnosti

    (Přijímám dítě takové jaké je a to i s ohledem na jeho zázemí a prostředí, ze kterého pochází?
    Respektuji odlišnosti dítěte? Umím rozpoznat individuální potřeby dítěte? Chovám se k dítěti s úctou,
    jako k sobě rovnému? Kladu na dítě požadavky přiměřené věku a jeho schopnostem? Podávám dítěti
    srozumitelné informace přiměřené jeho věku?)

  • Pedagog vytváří dítěti bezpečný prostor s jasnými hranicemi, ve kterém otevřeně a
    srozumitelně komunikuje

    (Zajišťuji dítěti bezpečné prostředí? Nastavuji dítěti smysluplná společenská pravidla? Dokáži
    rozpoznat hranici, kdy dítě ubližuje sobě nebo okolí? Nastavuji hranice tak, aby byly pro dítě
    srozumitelné a přijatelné?)

  • Pedagog vědomě umožňuje dětem bezpečně riskovat a pracovat s chybou

    (Umožňuji dítěti chybovat, je- li to pro všechny bezpečné? Podporuji dítě tak, aby bylo schopno zdravě
    riskovat? Podporuji dítě tak, aby mělo důvěru v sebe sama?)

  • Pedagog vědomě vede děti k jejich komplexnímu osobnostnímu rozvoji, je vzorem
    k nápodobě

    (Poskytuji dítěti dostatek podnětů a prožitků pro jeho zdravý rozvoj? Vychovávám dítě
    k toleranci k jinakosti?)

  • Pedagog zachovává mlčenlivost o citlivých informacích týkajících se dítěte

Vztah pedagog x rodič

  • Pedagog si je vědom profesních hranic ve vztahu si rodiči a zachovává mlčenlivost o
    důvěrných informacích rodiny

    (Jsem si vědom vlastních profesních hranic ve vztahu s rodičem dítěte? Nenavazuji intimní vztahy
    s rodiči a sourozenci svěřeného dítěte? Dokáži balancovat na tenké hranici mezi užším osobním a
    profesním vztahem?)

  • Pedagog respektuje expertní roli rodiče k jeho vlastnímu dítěti, otevřeně, citlivě a
    kompetentně s rodiči komunikuje o rozvoji dítěte

    (Respektuji rodiče v rámci jejich role jako odborníky na rituály jejich dětí? Je pro mě rodič
    rovnocenným partnerem v rámci výchovy a vzdělávání jeho dítěte/ dětí? Jsem dostatečně erudovaný
    pro spolupráci v rámci rodič- dítě- školka? Komunikuji s rodiči otevřeně a erudovaně o otázkách
    týkajících se vývoje jejich dítěte/ dětí? Dokáži sdělovat rodičům informace o dítěti citlivě a
    profesionálně? Zajímám se o rodinné zázemí klientů? Dokáži odborně zodpovědět dotazy rodičů či je
    odkázat na odbornou pomoc?)

  • Pedagog aktivně vytváří inspirativní a přátelský prostor pro vzájemnou spolupráci s
    rodiči

    (Vytvářím pro rodiče inspirativní a přátelské prostředí pro setkávání? Podporuji svým chováním
    vzájemnou spolupráci? Dokáži citlivě využít potenciálu rodičů a zapojit je do komunitních aktivit?)

  • Pedagog si ve vztahu k rodiči dokáže vymezit svůj osobní prostor

Pedagog x kolegové

  • V rámci profesních kompetencí pedagog respektuje soukromí kolegů a jejich
    profesní odlišnosti

    (Respektuji individualitu svých kolegů/yň, pokud není v rozporu s kvalitou a kvantitou jejich práce a
    dobrým klimatem týmu? Nepřekračuji hranice role v rámci profesionálního vztahu ke kolegům/
    yním?- věk, moc, časová příslušnost k organizaci, partnerství, odbornost. Jsem ve vztahu ke
    kolegům/yním dostatečně empatický/á?)

  • Pedagog v rámci tvůrčí spolupráce v týmu otevřeně komunikuje a uplatňuje metody
    konstruktivní kritiky

    (Jsem poctivý a otevřený při řešení problému s kolegy/němi? Umím vnímat a podpořit kvality
    kolegů? Neúčastním se parakomunikace s kolegy/němi? Řeším problémy s kolegy/němi
    konstruktivně? Nevytvářím v týmu koalice? Jsem schopen a ochoten spolupracovat s kolegy/němi?
    Jsem schopný/á přijímat a zpracovat konstruktivní kritiku od kolegů/yň?)

  • Pedagog se aktivně podílí na dobré atmosféře týmu

    (Dokážu podpořit a ocenit práci kolegů/ yň? Podílím se aktivně do vytváření dobré atmosféry týmu?)

Pedagog x organizace jeden strom

  • Pedagog je seznámen a sdílí filozofii, pedagogická východiska, cíle a metody organizace
    JEDEN STROM

  • Pedagog přispívá svých jednáním k ochraně zázemí a trvale udržitelnému rozvoji
    organizace JEDEN STROM

  • Pedagog jedná v souladu s udržitelným rozvojem v sociální, ekonomické a ekologické
    rovině

V Jednom stromě, dne 30.6. 2014

Historie Jednoho stromu

V roce 2009 se nad jednou myšlenkou potkaly tři dámy s dlouholetou pedagogickou praxí – rozhodly se vytvořit v Dolním Poberouní komunitní a vzdělávací centrum pro děti, mládež i dospělé. A tak Alena Laláková, Jana Wills a Andrea Kořínková v březnu 2009 společně založily o. s. Jeden strom.

2009 – Začínáme.

V září jako první otevíráme komunitní centrum a školku. Navazujeme na Ekocentrum Petrklíč a snažíme se pomáhat především rodinám s předškolními dětmi. Pomáháme rozvíjet schopnosti dětí i dospělých a dáváme jim možnost aktivně spolu trávit volný čas.

2010 – Jsme tu pro všechny.

Od začátku pomáháme také rodinám dětí s poruchami autistického spektra – začleněním dětí do naší školky i poradenstvím v úzké spolupráci s odborníky. V září 2010 jsme přibrali do našeho týmu školičku rarášků od 2 do 3,5 let. Pro děti pořádáme kroužky, tábory a výlety.

2012 – Do lesa a dál.

Na dvorečku v Řevnicích jsme v září 2012 otevřeli klub na principu lesní školky s farmou. Stali jsme se hlavními členy Asociace lesních mateřských škol. V rámci projektu „All inclusive“ spolupracujeme s Bilingvální mateřskou školou Pipan pro sluchově postižené.

2014- Budujeme školu a poradenské centrum Jeden prostor

V září 2014 jsme otevřeli další třídu Lesní školky Na dvorečku v Řevnicích.   Na mezinárodní konferenci Výchova k udržitelnému rozvoji jsme obdrželi  titul Školka blízká přírodě. Získali jsme do pronájmu dům v Černošicích, kde budujeme školu Jednoho stromu zaměřenou svým školním vzdělávacím programem na výchovu k udržitelnému rozvoji ( předpokládané otevření v září 2015) .  Součástí školy je poradenské centrum JEDEN PROSTOR, které nabízí psychologické, pedagogické a psychoterapeutické poradenství. Do našich školek dochází 90 dětí. Potkat se u nás můžete s 20 lektory a pedagogy. V září 2014 jsme oslavili  5. výročí založení Jednoho stromu.

7.11. se občanské sdružení Jeden strom transformovalo na zapsaný ústav. Jsme JEDEN STROM z.ú.

Bojujeme o dobrovolnou registraci dětských skupin, která nás ohrožuje.

2015- Otevíráme poradenské centrum a připravujeme Domácí komunitní školu

Duben 2015 nám přinesl novelizaci zákona o péči o dítě v dětské skupině, která nám umožňuje svobodně fungovat dál a rodičům zachovat  možnost volby vzdělávací alternativy. Otevřeli jsme poradenské centrum Jeden prostor v Černošicích. V  září 2015 jsme otevřeli první třídu Komunitní školy Jeden strom v Černošicích. V říjnu 2015 bylo dostavěno nové zázemí pro Lesní školku Na dvorečku. Máme čtyři jurty ( získali jsme dotaci OPŽP, prioritní osa 7).  V září 2015 do našich školek a školy nastoupilo 114 dětí předškolního a mladšího školního věku. 

2016- Otevíráme další třídu naší školy. Rosteme zevnitř i zvenku

V lednu 2016 proběhl historicky druhý zápis do naší nové školy. Zapsali jsme na školní rok 2016/17 nových 14 dětí. V červnu 2016 jsme úspěšně dokončili první ročník školy. Tým Jednoho stromu se rozrůstá na 42 pracovníků. Jako čtvrtá lesní školka v České republice jsme získali titul Certifikovaná LMŠ. Ředitelka organizace Jeden strom z.ú. Alena Laláková byla zvolena místopředsedkyní Asociace lesních mateřských škol.

2017- Vstupujeme do rejstříku a kupujeme pozemek na stavbu školy

Rok 2017 nám změnou legislativy otevřel dveře k registraci LMŠ Na dvorečku do rejstříku škol a školských zařízení, po které jsme společně s Asociací lesních mateřských škol chtěli jít. V červnu 2017 se tak podařilo pod Jedním stromem oficiálně zřídit nový právní subjekt Lesní mateřská škola Na dvorečku. Na jaře proběhl další zápis do našich jednotlivých škol, ve kterém jsme především u školy čelili výrazně vyššímu počtu zájemců, než jsme mohli přijmout. Tím bylo definitivně rozhodnuto o odkoupení pozemku v  Černošicích- Mokropsích, na kterém začínáme stavět školu. Rozšiřujeme tak pedagogickou základnu o další nové kolegy.

 

 

 

 

 

 

 

  • Dokumenty ke stažení

 

 

 

Spolupracujeme

logo-indios

Indios s.r.o výroba jurt a stanů

logo-skibi

Specializované dětské prodejny Skibi Kids

 

Pražská pedagogicko psychologická poradna

 hiko

Hiko.cz

 logo_color

SYMBIO Digital