Aktuality

čtvrtek 25. únor

Jarní kilometry(25.týden v Habroví)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

Našlapujeme bočně na vrstevnice, závodíme v biatlonu – běh + střelba šiškou, skáčeme „ohnivým kruhem“ do „bazénu“, běháme po kladině a medvědím krokem, skáčeme přes březové překážky. Čteme o věrném milování ledňáčků – rybaříků z Modré zátoky. Cestou Všenory objímáme památný dub, poznáváme s hostující biosložkou Stelou hmyz, pečeme jablíčka a uzenky a válíme se po louce. 

Plavíme se proti proudu Kejné, na lodičkách korových až papírových. 

 

Vzal vrabeček na taneček sýkorku,

měli spolu jedno sólo na dvorku.

Vrabec samé skoky, sýkorka zas kroky,

nešlo jim to dohromady na dvorku.

neděle 21. únor

Byl rej, basu jsme pochovali, a pak už si jen hráli

  • Školka

Přesně tak to bylo, naši milí. V pondělí jsme provoněli školku pečením. Nejdřív bylo potřeba vědět, jak správně zadělat kvásek a hlavně, jak potom vůbec nekřičet v herně, aby nám dobře vzešel. Kvásek prostě řev nemá rád! :-) A vzešel! A už se po stole kupily kousky těsta, abych z nich za chvíli byly k pečení připravené krásné koláče s makovou, povidlovou, tvarohovou náplní, mandlička samozřejmě nemohla chybět. Každý si odpoledne odnesl ten svůj.. A opravdu ten svůj, popsaly jsme je na pečící papír!

Úterý patřilo konečně dlouho očekávanému masopustnímu reji. A my měli radost – opravdu přišly tradiční masky, žádní spidermanové! Všechna možná zvířata, kostlivec i kominík, princezny i vodníci, ženich i nevěsta. A tak se tancovalo, hráli jsme podlejzanou a přelejzanou, mohli jste vidět speciální taneční i jiné kreaci. Prostě boží!

Ale na Popeleční středu jsme pak opravdu zakopali basu a šmitec, konec, lívanec. Nastává 40 dní do Velikonoc a my si je užijeme všichni spolu a budeme si hodně hrát venku, vždyť už bude brzy jaro, sluníčko už totiž začíná opravdu hřát.

Na fotky se koukněte REJ, BASA A HRY

neděle 21. únor

Stromáci v druhé polovině února

  • Škola

V týdnu od 15.února pokračovali Stromáci v distanční výuce. V matematice se věnovali sčítání a odčítání desetinných čísel a nově se seznamovali i s jejich násobením 10,100 a 1000. V českém jazyce se věnovali druhům přísudků a psaní dalších příběhů, komiksů a básní do jejich knihy. Další zdařilý komiks nebo básničku si můžete přečíst pod textem. Ve vlastivědě se seznamovali s revolučním rokem 1848, zkoumali dobovou vedutu Malostranského náměstí, aby zjistili, jak se žilo v 18. a 19. století, zaměřili se i na dobové oblečení a společenské zvyky. V přírodovědě  se věnovali trávicí soustavě (TS), detailně se podívali na celou cestu potravy lidským tělem, na stavbu zubů, zubní kazy i „problémy“ se zuby moudrosti. Dále si popsali potravinovou pyramidu (zde bylo dětem zdůrazněno, že na téma výživy a správné skladby jídelníčku existuje dnes řada různých názorů, stejně tak jako na doporučený počet jídel denně – některé děti se divily, že se doporučuje 5 jídel denně). Zmínili si i možná onemocnění TS, včetně celiakie/bezlepkové diety, apod.

 IMG-20210217-WA0007IMG-20210218-WA0002

sobota 20. únor

Opičáci na sněhu a blátě

  • Škola

Tento týden jsme si stihli ještě trochu užít sněhu, dát si pořádnou koulovačku a konec týdne nám sluníčko zpestřilo blátem:-). Ve škole jsme se vrhli kromě vyjmenovaných slov, pádů, rodů, násobilky, slovních úloh, výroby a cesty produktu ke spotřebiteli, přednosti matematických operací, násobilky, zaokrouhlování atd. na úklid boxů a portfolií. Byl to velmi zajímavé a plné překvapení, co všechno se do jednotlivých boxů vejde:-).

V úterý jsme si připomněli masopust a vytvořili jsme si krásné úsměvy, které v současné situaci musíme schovávat za rouškou. Masopusta jsme podle zvyku z Domažlicka odsoudili k ročnímu vězení za všechny neřesti, které během uplynulého roku v  naší třídě vyváděl. Představte si, že si pořád doma zapomíná tužky. A bačkory nenosí. A domácí úkoly? Ty odevzdává někdy i o několik dnů později. A občas se hádá a mluví sprostě. My teď můžeme začít s čistým štítem a když nám to půjde dobře, tak příští rok nebudeme mít důvod Masopusta soudit. Držte nám palce! 

V angličtině jsme tento týden pracovali na dokončení projektu Exploring the South Pole. Zjistili jsme , že na obou polárních pólech nežijí stejná zvířata, vybrali jsme si oblečení a obuv na expedici (nová slovíčka: functional wear, gloves, mittkins, underwear, scarf, boots), zakreslili mapu naší cesty a vybavili se potravinami. Nezapomněli jsme při tom ani na hádanky, které jsme si připravili za domácí úkol. Naši pokročilí spolužáci sepsali o výpravě malé vlastní vypravování. Pořádně jsme také opět procvičili základní seznamovací konverzaci, která nám před tím venku poněkud zamrzla a je vidět, že se k ní musíme opravdu pravidelně vracet. Velmi nás zajímaly zjednodušené citáty členů Amundsenovy a Scottovy výpravy, které jsme museli složit z ústřižků a k překladu si pomoci se slovníkem. Z jejich poselství nás trochu mrazilo i s odstupem více než sta let, který nás od jejich výpravy dělí. Odměnou na závěr bylo pak sledování krátkého výukového videa o Antarktidě, které bylo namluveno srozumitelnou angličtinou. Myslím, že jsme si projekt hezky užili a zda jsme si z něj i něco odnesli snad prokáže čas.

Jak jsme se měli se můžete podívat zde.

sobota 20. únor

Mazáci a sníh i slunce za okny

  • Škola

V uplynulém týdnu jsme se seznámili s rovnicemi o dvou neznámých v matematice a vrhli jsme se na rozšíření našich vědomostí o slovesech v češtině. Většina týdne ale patřila samostatné práci a opakování dříve probraných témat. V pracovních listech, v online aplikacích, ale i v učebnicích a pracovních sešitech. Fotky nemáme, ale tvořili jsme, podívejte se ZDE.

V angličtině jsme procvičovali vícero témat z poslední doby: Daily routine a slovíčka, která se k tomuto tématu pojí, poté Time and telling the time, parts of the day (morning, afternoon, evening) a přidali jsme rozdělení času na AM a PM. Toto dělení jsme si procvičili v interaktivním cvičení na webu Wordwall. Povídali jsme si o „typical English breakfast“. Při samostatné práci jsme četli text o Elizabeth II. a její „Daily Routine“ a doplňovali do něj chybějící informace. Následně jsme k tomuto textu odpovídali na otázky.

V přírodovědě došel čas na velké opakování tématického celku Les. Míša říká, že naše odevzdané práce svědčí o tom, že nám v hlavách uvízl nejen základ, ale na les jsme se stali odborníky. Vyučování nám zpestřilo video o Krkonošském národním parku. O tom, že jsme ho sledovali důkladně, svědčí odpovědi na otázku „V čem pro vás bylo video zajímavé?“ Odpovědi: „Nevěděla jsem, že je i krkonošské moře.“ „Bylo super, díky těm zvířatům!“, „Že jsou naše hory starší než Mount Everest.“ „Bylo pro mě zajímavé, že mlok skvrnitý má pod kůží jed.“ „Že se lidé k rostlinám a k živočichům mají chovat dobře.“ A další. Ochutnávku obrázků k videu přiložíme v dalších zprávách. Zde z minulého týdne funkce lesa.

sobota 20. únor

Řemeslný 24.týden ve Stodole

  • Lesní MŠ Na dvorečku

pondělí jsme po Masopustu  odstartovali povídání a seznamování se s různými řemesly  a povoláními. Byla taková zima, že jsme se hned od rána uchýlili do jurty, kde se teplo rozhošťovalo pomalu, ale jistě. Sváča u kamen a pak kroužek ve kterém jsme si povídali o řemeslech, povoláních a většina dětí seznamovala kamarády s tím, jaké povolání dělají jeho rodiče. Vtipné bylo, že většina dětí říkalo …no mamka pere a nakupuje …..pak jsme si pantomimicky některá povolání předváděli. Zpívali jsme písničky  a říkačky…pekař peče housky, šidlí šidlí švec zlámal kopytec, šel kominik šel nahoru, aby komín vymetal, já jsem muzikant a přicházím k vám z české země……. Pak vysvitlo sluníčko a my mu vyběhli vstříc……
 
V úterý jsme měli první rodičovskou návštěvu – Viggův táta- ŠVEC Martin nám přišel povídat o svém řemesle. Přišel v ševcovské zástěře s taškou plnou nářadí. Ošahali jsme si kladívko, šídlo, děrovačku, kopyto, kleště i prasečí štětinu s kterou se šije. Poté každý dostal pruh kůže a kladívkem si do něj udělal děrovačkou a kladívkem dírky a hned z toho byl náramek. Odpoledne si ho pak děti ještě pomalovaly. Pak jsme ještě vyběhli na bobovačku. Krásně svítilo slunce a nám bylo dobře. Nedaleko nás veliký jeřáb vykládal stěny na dům a seskládával je do sebe a tak jsme si to nenechali ujít a šli to obhlédnout. Byli tam řidič, dozorčí, stavby vedoucí, jeřábník…… parádní podívaná.
 
Ve středu nás na Dvorečku navštívil pes Popelka. Využili jsme posledního sněhu, vytáhli jsme boby, pejskovi dali postroj a vyrazili na louku. Posilnili jsme se sváčou a s Popelkou jsme běhali sem tam po louce a nechali jsme se od něho tahat po louce. Je to sice pes saňový, ale boby zvládal tak, jako by to byl pes bobový. Poté co jsme doprovodili předškoláky na předškolní hrátky s budoucí paní učitelkou první třídy Jednoho stromu – Míšou Mikulenkovou, šli jsme pejskovi připravit oběd a vyrazili na chvilku ještě před obědem na hřiště. Odpoledne jsme si poslechli praštěné pohádky z knížky „Koho sežere vlk?“ a zůstali jsme pěkně v teplíčku jurty s kostkama, fantastickýma příběhama a malým tkalcovským stavem.
 
Ve čtvrtek jsme si s krásným počasím naplánovali lesní výpravu. V kroužku proberem, kdo ve svém zaměstnání vyráží na výpravy, cestuje nebo putuje, a pak jsme vyrazili do lesa, velkou rychlostí, stejně jako rašící zelené lístečky, které se ještě v pondělí schovávaly pod sněhem v – 17. Odpolko jsme si zopákli naši oblíbenou hru na pekaře báječných štrůdlů. Celkem jsme si ji minulý týden užili a na ten štrůdl jsme fakt měli chuť…Překazila nám to elektřina, která vypla zrovna, když jsme si dvě precizní jablečné nohavice hodili na plech. Trochu jsme to kolektivně oplakali a těšíme se, že si ho dáme zítra, až nám ho naše skvělá a ochotná Ingrid upeče a přinese. Pozn. pro rodiče: Váleči těsta se zamilovali do podsypávací mouky a vzkazují svým rodičům, že jim můžou na sváču příště hodit jen pytlík polohrubé – prý si pochutnají…
 
pátek jsme udělali společný „kruh“ s Habrováky. Zazpívali jsme si písničku o dvanácti měsících a oblíbenou hitovku o veverce. Pak už hurá batůžky na záda a bahnitými přískoky kvačíme k vodárně s krátkou zastávkou na sváču v Galerii. U vodárny trénujeme zatloukání hřebíků kladivy, práci s pilou a škrabkou. Po odpočívání si povídáme o tom, kdo byl dráteník. A protože nááádherně svítí sluníčko, tak si pak práci dráteníka zkoušíme při výrobě náramku z drátu a korálků u stolu venku a pochutnáváme si na štrůdlu, který jsme si včera moudře předchystali. 

pátek 19. únor

Popeleční středa(24.týden v Habroví)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

Bobujeme, všímáme si různých druhů sněhu. Loučíme se s masopustem. Popeleční středa nám připomíná, že prach jsi a v prach se obrátíš. Vstupujeme do období velikonoc. Zimu přežít, důvod k radosti. Pečeme ptáčky z kynutého těsta. Ze sněhu se vynořily sněženky. Únor nás unoří do tající vody. Potok vesele a plně zurčí. Pozorujeme první tvory, ploštice, střevlíka, můru. 

pátek 19. únor

Vrabčáci a masopust

  • Škola

 Masopust držíme, nic se nevidíme, pospolu…jak si to Vrabčáci užili, se můžete podívat  ZDE. Hráli jsme hry, tancovali jsme mazurku, povídali si, muzicírovali na naše vlastnoručně vyrobené bubínky, vyplňovali křížovky a hledali v nich názvy netradičních masopustnich postav. Také máme od čtvrtka ve třídě skvělý digitální klavír – hned máme o zábavu postaráno. A také jsme se začali učit noty, možná byste nevěřili, ale muže to být i zábava. V češtině jsme otevřeli nové téma o zvířatech a děti z toho mají radost, těšíme se, co se všechno zajímavého dočteme. I při psaní vázaným písmem jsme pokročili a nově děti  přečtou a napíší i slova s písmeny p, j a y. Mám radost, že psaní děti většinou baví a radují se z pokroků.  V matematice už došlo k většímu rozdílu v čase, který jednotlivé děti potřebuji pro vyřešení úloh, ty rychlejší se velmi dobře osvědčují jako moji pomocníci a mnohdy to svým kamarádům vysvětlí tak dobře, že už není potřeba nic doplňovat. Dělají mi opravdu radost, VRABČÁCI JEDNI!

pátek 19. únor

Zima už končí, sněhuláci tají a Veveřáci si hrají

  • Škola

Třetí únorový týden je úspěšně za námi. Jak jsme se měli?

Pondělí – Bádáme, pozorujeme a stavíme krychlové stavby. Pereme se statečně se všemi tabulkami (sčítacími, doplňovacími i zapisovacími. Kreslíme pomocí pravítka. Počítáme do 100. Doplňujeme správně ú/ů do slov. Píšeme běhací diktát na bě, pě, vě. Hledáme chybějící znaménka v textu. Na závěr čteme příběh o ježečkovi, který chtěl na Měsíc. Snažíme se odpovídat na otázky a namalovat malou ilustraci.

Úterý – V anglickém jazyce jsme probírali původ jídla. Pojmenovali jsme si části těla, především obličej, a zaměřili se na naše smysly. Zahráli jsme si hry v rámci zopakování slovní zásoby jídla, barev, čísel a částí těla.

Středa – Hledáme chyby v textu. Seznamujeme se blíže se slabikou MĚ. Tvoříme a píšeme hláskovou stavbu slov s dě, tě, ně, bě, pě, vě i mě. Otevíráme poprvé druhý díl pracovního sešitu z českého jazyka. Počítáme do 100. Řešíme výstaviště, až se nám kouří z hlavy. Na konci dne místo hudební výchovy věnujeme čas úklidu našich boxíku a portfolií. Kupodivu nás to moc baví.

Čtvrtek – Opakujeme, opakujeme a zase opakujeme. Ukotvujeme psaní slov s Ě. Píšeme diktát na slovní spojení. Píšeme doplňovačky, pracujeme a hledáme slova s Ě. Poté vyrážíme ven rozvíjet své sociální dovednosti v rámci naší skupiny. Třetí blok pracujeme na svých dovednostech v šití.

Pátek – Psaní slov s Ě dolaďujeme, ukotvujeme a procvičujeme. Píšeme diktát, pracujeme v pracovním listě. Nezapomínáme na trénink psaní. K tomu nám nejlépe slouží písanka. V matematice ukotvujeme práci v prostředí Výstaviště. Hrajeme si na učitele/ky a opravujeme chybné příklady. Sčítáme dvojmístná čísla. Máme se dobře a těšíme se na to, co přinese poslední únorový týden.

Na fotky z uplynulého týdne se můžete podívat zde

neděle 14. únor

Tělo jsem si připravili na Masopust!

  • Školka

A bylo to tak, naši milí. Od pondělí do středy jsme se ještě bažili naším tématem Tělo, který nás bavil už druhý týden. Našemu Karlovi tak přibyly svaly, kůže a plíce. Dozvěděli jsme se spoustu nového, ale hlavně jsme to všechno hned na sobě vyzkoušeli. Už víme kudy proudí vzduch, který nasajeme, proč máme v nose všechny nečistoty, a na čem se tam usadí, že levá plíce je menší, aby se tam přece vešlo srdce! Zábavné byly hlavně pokusy – třeba jak dlouho vydrží bez vzduchu zapálená svíčka (prostě jsme ji uzavřeli do sklenice), jak dlouho vydržíme my se zacpaným nosem. A jak umíme dát vzduch do balónku, a jak pak vypouští bubliny jsme se koukali, když jsme ho ponořili do vody.  A taky jsme hodně venku běhali, abychom přímo na svém těle pocítili, že potřebujeme navíc další vzduch.

No a ve čtvrtek ráno nějakým záhadným způsobem vlezl do naší školky medvědář, a prej, že se mu ztratil medvěd. A všem dětem docela dlouho trvalo, než ho našly. Respektive našly těch medvědů hned několik, prý se stačili záhadně za tu chvíli rozmnožit :-) ) A tím jsme odstartovali Masopust! Je to náš oblíbený svátek, ochutnáváme všechny možné dobroty, tancujeme, zpíváme a blbneme, to se tedy opravdu říci jinak nedá. A k radosti nám stačí pár nafouknutý balónků nebo hrnec a vařečka.

Tak krásný Masopust, přátelé, jedeme dál!

Na fotky se podívejteZDE

1. stránka z celkem 18912345...102030...Poslední »