Aktuality

neděle 14. únor

Divoký týden u Opičáků

  • Škola

V tomto týdnu jsme se doslova nezastavili. Pondělí jsme věnovali prvouce. Zjišťovali jsme, jak je to s cestou výrobku z továrny až k nám do domácnosti. Měli jsme k dispozici učebnici a kamaráda. Dalo nám to zabrat a mnozí jsme práci dokončovali ještě v úterý.  V úterý jsme opakovali popis pracovního postupu. Abychom ho mohli napsat, museli jsme nejdřív něco postavit. Postavili jsme si na dvorku školy dvě pevnosti a zbyl čas i na pořádnou koulovačku. Ve středu nás čekalo divadlo. Abychom si alespoň trochu připomněli atmosféru opravdového divadla, vyrobili jsme si lístky, vhodné oblečení a nechali jsme se uvaděčkou uvézt do sálu. 

V angličtině jsme tento týden ještě vytvářeli vlastní hádanky, zaměřené na ovoce a zeleninu, ale hlavní událostí byla páteční výprava na „Antarktidu“, po stopách R.Amundsena a R. Scotta. Navzdory předpovědi počasí, která hrozila až teplotami -17°C, sešli se malí polárníci  v plném počtu a skvěle vybavení do zimy. Předem si nastudovali mnoho informací o legendách dobývání Jižního pólu, a pak už vyrazili podle anglických instrukcí.. Samozřejmě dvěma různými cestami, tak jak to ukládá historie. Tato výprava ale měla veliké štěstí na počasí. Vysvitlo slunce a venku bylo krásných -11°C, prostě polární léto. A protože se výzkumníci spravedlivě střídali v tahání svých saní se psy, zahřáli se všichni a Jižní pól dobyli. Příští týden ještě zpracujeme výzkumné úkoly, které jsme po cestě plnili. Už se na to těšíme a rodičům děkujeme za podporu.

Jak jsme se měli se můžete podívat zde.

sobota 13. únor

Masopustní 23.týden ve Stodole

  • Lesní MŠ Na dvorečku

pondělí jsme začali pěkně z vesela za zvuků Maljušky – malé tahací harmoniky. Zazpívali jsme si Masopust držíme a Hojačky. Povídali jsme si o babkách a dědcích a zkoušeli jak staré babičky a dědečci chodí a jak se podpírají hůlkou.  S jako bolavými zády jsme si vyrazili pro batůžky a boby a vyrazili k řece na bobovačku. Sbalili jsme sekerku, pilku a u řeky se pustili se do výroby hůlek. Poté  jsme rozehráli hru na nerudnou bábu a všechny nás to moc bavilo. Hodně jsme se spolu nasmáli. Odpoledne jsme pak odkůrovávali hůlky a zdobili si je. 
 
V úterý jsme si v  kroužku povídali o tradičních masopustních řemeslech a pohybově ztvárňovali kominíky, ševce, kováře, pekaře…..Vydali jsme se opět k řece. Zapřáhli jsme několik bobů za sebe, naložili batůžky a jelo se. U mostu jsme si rozdělali oheň, posvačili a hřáli se. Pak jsme skotačili na sněhu a v několika sjížděli z prudkého kopce. Byla to psina. Těšíme se na zítřek, na Habrovácké divadlo na smažené koblížky a masopustní jančení. 
 
Ve středu jsme se sešli v postarším osazení babičkek a dědoušků. Svačinku jsme si dali pěkně v teplíčku jurty, jednak protože nás čekalo divadlo od Habrováčků, a druhak, protože jsme jim chtěli jako „díky“ přichystat koblížky, takže bylo potřeba šikovných předškoláckých i menších ruček pro vytvoření těsta. Těsto se povedlo, venku už plápolal oheň, kotlík připraven, olej rozpálen, koblížky se povedly a byly přímo delikatesní. Nejen že jsme s nima obdarovali za úžásné divadýlko, které můžete shlédnout ZDE, ale zbylo taky na nás. Pak jsme vzali do masopustního průvodu boby a ježdíky a vyrazili na kopec za ohradou. Svištělo to, až babičkám šátky odlétávaly a dědečkům málem zuby vypadávaly. 

Ve čtvrtek po ránu jsem zavzpomínali na středeční veselici a poreferovali o jejím průběhu průvodcům, kteří zaplakali, že ve středu nepřišli… Aby si ze středy užili aspoň něco, vzali jsme to na stejné bobovací místo jako včera. Kopec za ohradou opět nezklamal. Do jurty jsme se vrátili o chvilku dřív, abychom si stihli popovídat o svých oblíbených dobrotách – je přece tučný čtvrtek! Na jeho počest všichni předvedeme své pekařské umění a společnými silami nakrájíme horu jablek na štrůdl. S nožíkama nám to šlo jako po másle (takže jsme se u toho ani nestačili vyfotit…). Po odpočinku jsme si rozváleli těsto, přidali rozinky a stočili to na plech, a tak nás při odchodu ze školky potěšil kus parádního horkého štrůdlu do ruky. Je to štěstí – mít ve školce tolik skvělých pekařů.

V pátek nás v kroužku potkala a pobavila pohádka o koblížkovi. Byla přímo „k sežrání“, a tak jsme ji nepustili ani při bobování a celé dopoledne si užili v koblížkovém kotli, který bez přestání honili psi, lišky i hladoví dědkové. Zjistili jsme, že kotel sviští po protipovodňovém svahu rychleji než boby a dokonce poslouží jako jeden z nejrychlejších kolotočů světa. Krom koblížko-hrátek jsme si taky malovali na sníh a parta silných stavitelů si na srázu postavila dráhu se závorami a poskytla tréninkovou plochu pro budoucí světové mistry bobovacích sportů. Venku byla ten den prý fakt zima, ale my jsme si toho bohužel nestačili všimnout. Prosluněný pátek jsme zakončili v jurtě sladkými knedlíky.

pátek 12. únor

Mazáci a sníh za okny

  • Škola

Další týden on line vyučování máme za sebou. Z oken vidíme sněhovou pokrývku a alespoň během přestávek a odpoledne si můžeme ve sněhu zařádit. Je to fajn, pohybu je během výuky opravdu nebývale málo. V češtině jsme se věnovali hlavně určování mluvnických kategorií, které jsme trošku pozapomněli a také koncovkám podstatných jmen. V matematice jsme si zase zakrokovali, zarýsovali a seznámili jsme se s římskými číslicemi. Ve vlastivědě jsme se hledali podobnosti a rozdíly v různých evropských městech se zachovalými středověkými památkami.

V angličtině jsme procvičovali celý den pomocí zábavných kvízů a miniher na webu Word Wall. Všechny aktivity se týkaly témat Daily Routine and Time telling, kterým se v posledních týdnech věnujeme. Děti přiřazovaly obrázky k frázím, odhalovaly správně napsaná slovíčka, prošly kvízem a mnoho dalšího.

V přírodovědě jsme se absolutně vyčerpali intenzivními diskusemi nad významem lesa. Bádali jsme tak důkladně, že jsme se od tvorby kyslíku dostali k fotosyntéze a od ní k dýchání rostlin, které, jak už dobře víme, není opakem k našemu dýchání. Kromě botanických záležitostí jsme nakoukli do záležitostí zoologických a společnými silami vcelku obstojně poznali více než 20 druhů zvířat.

Podívejte se na naše ztvárnění funkcí lesa.

pátek 12. únor

Carne vale(23.týden v Habroví)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

Prohýbáme se pod tíhou sněhu. Divadelní šatna ožila rekvizitami a líčidly. Masopustní a divadelní masky splývají. Diváci jsou vyhastrošení víc než herci. Hladové herce je nejlépe krmit čerstvými koblihami. Masopustním průvodem těšíme blízké okolí, honí nás medvěd. Zpíváme z plna hrdla.

Masopust držíme, nic se nevadíme…

Sáňkujeme, co se do nás vejde, soutěžíme kdo dojede dál. Po řece plynou stále větší kry. Slavíme narozeniny, gratulujeme oslavenci, zpíváme tematickou píseň. Spouštíme do bříšek asi kilometr dlouhou vinnou klobásu. Propečenou do křupava. Vzýváme rampouchy, odklízíme sníh, sypeme cestičky. Odtloukáme ledt. Malujeme zimní motiv. Jezdíme na kobyle.  

Dvanáct je měsíců a každý z nich jinou čepici nosí….

pátek 12. únor

Stromáci v polovině února

  • Škola

Týden od 8.2. byl u Stromáků ve znamení desetinných čísel. Zkoušeli jsme zlomky převádět na desetinná čísla a naopak, zaokrouhlovat je a sčítat. V českém jazyce jsme opakovali všechny pravopisné jevy, zápis souvětí a slovní druhy. A hlavně jsme se věnovali svým příběhům, které vznikli částečně při volném psaní a částečně při práci s dětmi. Některé příběhy jsou tak zábavné a skvěle napsané, že budou součástí našeho sborníku, který dáme do konce roku dohromady. Ve vlastivědě jsme se věnovali národnímu obrození a kulturním osobnostem tohoto období. Seznámili jsme se K. J. Erbenem, jeho Kyticí. Balady- horory nás velmi zaujaly. Věnovali jsme se porozumění básně Vodník a shlédli jsme tuto baladu i ve filmovém provedení. Seznámili jsme se s Matějem Kopeckým, Josefem Kajetánem Tylem, divadelní hrou Fidlovačka a vznikem české státní hymny.  Zaměřili jsme se na český jazyk 19. století, který byl pod tlakem němčiny, objevovali jsme tehdejší české novotvary. Zkoumali jsme dobovou vedutu, která zachycovala obraz Malostranského náměstí, a snažili se z ní vyčíst, co dělali lidé ve městě v 19. století. V přírodovědě jsme nejprve prověřili svalovou a dýchací soustavu (výsledky pošlu rodičům na email). V poznávání lidského těla jsme poté pokročili k trávicí soustavě. V rámci skupinové práce jsme vytvořili společnou prezentaci jednotlivých částí trávicí soustavy a naučili se přitom pracovat i s novým nástrojem Jamboard.“ 

Podívejte se na zdařilý komiks, který je výsledkem našeho volného psaní

IMG-20210209-WA0004

pátek 12. únor

Zasněžení Veveřáci

  • Škola

Týden plný sněhu a zimních radovánek je za námi. Co nového jsme se naučili, v čem jsme se zlepšili a co jsme trénovali?….Český jazyk se nesl v duchu opakování. Ukotvovali jsme psaní dě, tě, ně, bě, pě, vě. Trénovali jsme to pomocí různých cvičení, her, doplňovaček a hádanek. Četli jsme kratší i delší texty. Doplňovali a vraceli zpět na své místo háčky a čárky. Poznali jsme pohádku o Křemílkovi s Vochomůrkou a zkoušeli namalovat hodiny s kukačkou. Neopomněli jsme ani na psaní nevázaného i vázaného písma. Něco nám jde lépe a něco hůře. Nevzdáváme se a trénujeme dál. V matematice jsme se zaměřili na různé druhy tabulek. Počítali jsme správná čísla ve sčítací tabulce. Hledali kolik kol má určitý počet aut nebo motorek a kolik kol mají dohromady. Po delší době jsme také vytáhli pravítko. Nejdřív jsme zkoušeli odhadovat délku různých věcí, hledat věci, které jsou podle nás dlouhé např. 5, 10 nebo 20 cm. Pak jsme je skutečně měřili a byli jsme velmi překvapeni jak moc blízko nebo daleko je náš odhad. Když bylo doměřeno, využili jsme pravítko pro rýsování. Spojovali jsme body např. od 1 – 20 a vznikali nám tak pod rukama různé obrázky. Trénovali jsme i nadále počítání do 100. Zatím sčítání a odčítání desítek a sčítání a odčítání bez přechodu přes desítku. Seznámili jsme se během počítání i se závorkami. Už víme, jak na ně a nedělá nám to nijak velké potíže. Hudební výchova patřila novince. Už umíme celou oktávu, bylo tedy na čase si to zkusit na hudebních nástrojích. Využili jsme k tomu boomwhackery. Zkoušeli jsme na ně zahrát celou stupnici odspoda nahoru a odshora dolů. vše jsme povýšili ještě o trochu výš, když jsme se společnými silami jako orchestr opřeli do písně Kočka leze dírou. Zatím nám nota sem tam uteče, prodlouží se nebo je mimo rytmus, ale na poprvé to rozhodně nebyla ostuda. Když už sezení v lavici bylo dost, vyběhli jsme za sněhem ven. Jen tak na přestávku nebo za učením na pozemek. V anglickém jazyce jsme začali novou lekci Happy Faces, kde jsme se naučili pojmenovat části obličeje. Vysvětlili jsme si jednotné a množné číslo. Učíme se říct, jakou máme barvu vlasů „I’ve got…“. Procvičili jsme si hláskování a zahráli několik her na zopakování předešlé lekce. Vše jsme zakončili v pátek projektovým dnem „Od pramene po oceán“. Povídali jsme si o vodě, pracovali s glóbem, atlasy a mapami. Ztvárnili jsme cestu kapky z Berounky až do moře. Poté jsme si vysvětlovali, co je to koloběh vody, zkusili jsme si malý experiment, který budeme dopozorovávat ještě v pondělí, A na závěr jsme si i na koloběh vody zahráli. Byl to zkrátka vydařený týden.

Na fotky z mrazivého týdne se můžete podívat zde

pátek 12. únor

Vrabčáci, sníh a masopust

  • Škola

Letošní zima nám dělá radost a naděluje nám sníh, my jsme si  ho opět mohli užívat. Ale i masopust se blíží ke svému konci, tak se vedle zimních radovánek, a samozřejmě i učení, chystáme na masopustní rej. Dokonce jsme si na to vyrobili bubínky a některé tradiční postavy si namalovali. V prvouce se teď zabýváme vlastnostmi nejrůznějších materiálů – děláme s nimi pokusy a zkoumáme je ze všech stran – pozorujeme jak reagují s vodou, zda jsou průsvitné, zda přitahují magnet, zajímá nás jejich ohebnost i tvrdost… Je to zábava pro všechny. V ČJ jsme se naučili nová písmena a vyzkoušeli si napsat první diktát, děti se s touto těžkou disciplínou popraly opravdu statečně. Dočetli jsme první díl Paní Láryfáry a děti si odhlasovaly, že ve čtení chtějí pokračovat, není divu, často se v příbězích nacházejí, ale samozřejmě jen trochu :-) Matematika je čím dal tím složitější, ale i zábavnější a někdy dětem nechystá  opravdový rébus, ale na nás si nepřijde! Ve fotogalerii se můžete přesvědčit na vlastní oči, že uplynulý týden byl opravdu pestrý - ZDE.

neděle 07. únor

Náš nový kamarád Karel se srdcem trochu v kalhotách

  • Školka

Ano, je to tak. Máme nového kamaráda Karla. Je trochu šlachovitý, kostra je mu vidět. Ale má všechny kosti na správném místě! Dokonce i žaludek, střeva – včetně toho slepého, a srdce, přátelé, srdce má veliké a jelikož špatně drželo lepidlo, spadlo mu trochu do kalhot! :-) ) Tohle všechno platí o našem novém kamarádovi z papíru, nicméně všechno, co na sobě má, naše děti už od tohoto týdne znají. 

Každou kost, kterou si samy nahmataly, tak Karlovi přilepily na jeho tělo. Na to, jak a kudy prochází jídlo od doby, kdy ho polkneme, jsme si vytvořily výbornou „opičí dráhu“, v určité chvíli dokonce musely působit žaludeční kyseliny, a tak děti dostávaly v žaludku zásah rozstřikovačem (s vodou, nebojte) :-) . A když přišlo na řadu srdce, zasáhlo to i srdce pedagogů. Když vidíte, jak si jedna holčička po pobíhání v herně přiloží opravdový fonendoskop ke svému srdci, rozzáří se jí oči a řekne: „Poprvé slyším své srdce bít!“, tak se vám naopak nějak stáhne váš krk. A když dáte kontrolní otázku: „Proč říkáme srdci pumpa? Co pumpuje?“ a jeden kluk vám se zasněným výrazem řekne: „Lásku“, tak zjistíte, že máte dělat co s krkem, ale i s očima…

Na Karla a ostatní fotky se podívejte ZDE

sobota 06. únor

Na blátě(22.týden v Habroví)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

Poskakujem po jinovatce. Svačíme beze slova. Poznáváme vodní ptáky. Zpíváme a tančíme masopustně, carne-vale. Rozbíjíme ledt. Dírkujeme zátky, navlékáme na drát, boucháme o zem vozembouchem. Čteme pohádku od zbraslavského Vladislava Vančury. Sníh se rozpustil do našich vzpomínek a do očí nám vstoupilo bláto. Kéž ještě mrzne. Zvykáme si na nového kamaráda. Zdobíme si Habroví, vyrábíme masopustní kostým z triček. Hrajeme Na medvěda. 

Ty medvěde chlupatý, máš kožich až na paty,

rychle rychle utíkej, všechny si nás pochytej.

Jedna, dva, tři, čtyři, pět, začni chytat právě teď!

sobota 06. únor

Únor bílý, pole sílí…no, Stromáci doma spíš chřadnou

  • Škola

Další týden distanční výuky, další týden před počítači. Už nás to moc nebaví. Přesto se držíme a makáme. V matematice jsme se věnovali desetinným číslům a ověřování výstupů z tématu zlomků. V českém jazyce jsme dokončovali téma vzorů přídavných jmen a užili si volné psaní a hraní s asociacemi. To nás dost bavilo. Ve vlastivědě jsme ukončili téma objevů 19. století a začali se zajímat o Národní obrození- hráli jsme si se slovy jako nosočistoplena, citoň nebo cucka. Přírodovědu jsme začali rozcvičkou a poznávačkou našich svalů. Zopakovali jsme svalovou soustavu a jednotlivé typy svalů. Podrobněji jsme si vysvětlili dýchací soustavu, její jednotlivé části i to, jak funguje samotné dýchání a naše bránice. Následně jsme začali poznávat srdeční soustavu, nahmatali a změřili jsme si srdeční tep, zkusili najít doma lékárničku a uvázat tlakový obvaz. 

2. stránka z celkem 18912345...102030...Poslední »