Aktuality

sobota 01. únor

Opičáci a pololetní vysvědčení

• Škola

Tento týden jsme ve škole byli ve velkém oslabení. Hodně dětí ze třídy jelo na hory, někteří s Jedním stromem, někteří s rodiči. Některé v průběhu týdne dohnaly rýmičky a kašlíky. Proto nás neustále ubývalo, až jsem se chvílemi bála, že budu ve škole sama:-) Děti měly na tento týden zadanou práci a bylo na nich, jak si rozloží síly. Většina měla práci hotovou již v průběhu úterý. Mohli jsme se tedy vrhnout na opakování v pracovních sešitech.

Ve středu jsme vyrazili ven. Počasí nám úplně nepřálo. I přesto jsme si zvládli zopakovat světové strany a stát se na chvíli kompasem. Protože nás bylo opravdu málo a práce nám šla pěkně od ruky, zbyl nám čas i na procházku kolem řeky a koní.

Ve čtvrtek jsme si hned ráno rozdali vysvědčení. Děti se culily, asi každý ví, jak na tom je a co ho na vysvědčení čeká. Nikdo se přeci nemá čeho bát:-)

Jak jsme se měli se můžete podívat zde.

sobota 01. únor

O lišce, zajíci a kohoutovi (20. týden v Habroví)

• Lesní MŠ Na dvorečku

Pondělí. Zpíváme si novoroční koledu o famfrnochu. Pochodujeme jako králíci. Na louce podbíháme pod lanem a dramatizujeme pohádku o lišce, zajíci a kohoutovi. Hrajeme fotbal. Ve vysokém nasazení. Odpočíváme při pohádce, pracujeme u stolu a venku porcujeme dřevo, co jsme nanosili v pátek.
V úterý svačíme se Stodoláčkama v Galerii. Pak stoupáme vzhůru k vodárně a ještě výš a ještě dál. Stromy se ve větru kývou jak pápěří a skřehotavým hlasem cosi povídají. Les je plný tajemství a překvapení. Cesta zpátky vede z kopce. Kloužeme se. Smějeme se. Odpoledne čteme o jednom velikém přátelství a předškolně pracujeme.
Ve středu jsme objevili novou stráň, holou po zásahu dřevařů, drtičů kůrovce. Slunce se opíralo do čerstvých pařezů – kulatých stolů nebo královských trůnů, případně policejních stanic, podle toho, v co se pařezy zrovna proměnily. Hráli jsme pro velký úspěch opakovaně divadýlko o Lišce, zajíci a kohoutovi.
Čtvrteční keramický mejdan měl téma autoportrét. Jakou máme barvu očí? A má mladý pán pršáček, nebo bambulku? A slečna dlouhé řasy a rudá líčka? Všichni jsme si každopádně narazili kulicha a uvidíte nás pěkně vystavené na Dvorečku, můžete pak hádat, kdo je kdo.
Pátek. Zpíváme měsícům. Hovoříme o Hromnicích. Těžíme dřevo. Vstupujeme do pekelné jámy. Malujeme kůrovcovy chodbičky. Čteme o silném Jankovi. Hrajeme pexeso. Určujeme vývojová stadia živočichů.

pátek 31. leden

Hory, doly, lomy Řevnice (20.týden ve Stodole)

• Lesní MŠ Na dvorečku

V pondělí jsme se vypravili po vzoru pánského výletu směrem k vodárně, kde nás překvapilo množství vykácených stromů. Na druhou stranu nám ale les otevřel novou cestičku, kterou jsme si řekli, že probádáme den následující. U vodárny jsme si dali svačinku pod kouzelným stromem a pokračovali podel potoka Kejná vzhůru až mezi skaliska a do kopečka za sluníčkem. Stálo to za to, nekonečný kopec dolu, při kterém nohy běží úplně samy byl naší odměnou!

V úterý se k nám na výlet přidalo štěňátko Popelka, tak jsme měli o zábavu postaráno. Všichni jsme si museli hlídat bambule na čepicích, protože to je jeho nejlepší kořist. Vyšli jsme prozkoumat novou cestu nad galerií. Nebylo to vůbec jednoduché. Cesta byla strmá plná větví a listí a vedla do pořádného kopce. O to větší překvapení bylo, když už jsme se vyškrábali až na samotný vrchol, a hele! Obrázek madonky! Byli jsme překvapeni, jaký obrkopec jsme vlastně zdolali! A hurá na oběd.

Ve středu jsme se vydali na celodenní výlet k Řevnickému lomu. Cesta to byla daleká, do kopce, přes bahno, kořeny a výmoly, ale my jsme to zvládli! Ve starém lomu jsme si dali oběd a pak jsme si na místě pohráli. Kladívky jsme roztloukali kameny, hráli na babu, na zlatou bránu, anebo zkoumali okolí s kamennými zídkami a hromádkami. Zpátky jsme se vydali po modré značce, a to už bylo dolů z kopce. Náš výlet jsme zakončili v Řevnicích na hřišti. Naštěstí nám ještě zbylo spousta sil na dovádění na kolotočích a prolézačkách.

Ve čtvrtek jsme vyrazili do LESA! Do KOPCE! Dobili jsme místo s obrázkam Madonky, kde jsme si udělali ohínek a pro zvířátka nechali spoustu semínek. Ondra i ohřál na ščidínku řízeček v trojobalu, Andulky se řehnili až padali na zem a my ostatní smrtelníci jsme si užívali krásného dne podle svého gusta. V těchto momentech cítím, že má tento způsob života smysl a že je opravdu darem být s dětmi v lese i když nevydělávám na nejnovější model mercedesu a že tím mercedesem jsou tyhle malé bytosti, ze kterých za pár let budou dospěláci, co budou měnit svět k lepšímu. Přál bych to všem, aby to zažili… Potom nastala oblíbená disciplína, kterou je běh z kopce dolů. Po oběde samozřejmě oblíbený „Čajčaj, kafe nebo čaj…“

Pátek. Robo je Anežka a Honza je Andreja. Sokolská cvičení, indiánský běh a palačinky. To vše v malé skupině 9 dětí. Ve stodole jsou boží děti a my je máme moc rádi. Pokud zrovna neboří jurtu. Ale to se stává tak jednou, maximálne 13x do roka… Potkali jsme ornitologa Zdeňka a prý slavíci ještě nezpívají a v dubnu se opět sejdeme, aby nám zase něco vyprávěl o ptáčcích. Leden a my nacházíme rozkvetlé sněženky…

neděle 26. leden

Mapík a Dagoš u školkáčů

• Školka

V tomto týdnu jsme pokračovali v tématu Zvířata v zimě na motivy příběhu Bratři v poli. Příběh jsme si znovu připomenuli, což nebylo až tak nutné, zjistili jsme, že povídání o velkém kamarádství sysla Mapíka a hraboše Dagoše děti natolik zaujalo, že ho dobře znají. V kroužku jsme si ho zdramatizovali. Děti hodně přemýšlely a snažily se říci, v čem spočívalo jejich velké kamarádství a co by pro kamaráda rádi udělali. Také jsme si pak třídili obrázky se zvířaty a říkali, která u nás žijí, a která ne. Venku jsme si zahráli u vody Hru na signál, postupně jsme jako různá zvířata běhali, nebo „zamrzli“. Při procvičování zrakové percepce jsme hledali dvojice zvířat a řadili je podle toho, v jakém prostředí žijí – na louce, v lese, u domu. Našli jsme společně také několik her, kde se různá zvířata vyskytují. Byla tu „Mlsná koza“, „Čáp ztratil čepičku“, „Čáp a žáby“. Nebo jsme jen tak kopali do míče a pokoušeli se strefit branku. Vytvářeli jsme zvířata také spojováním geometrických obrazců, stavěli jsme z různých materiálů. Učili jsme se písničku O syslovi, zpívali jsme si také o veverkách. Střídali jsme dynamiku a tempo. Na konci týdne jsme si zvířata vyrobili z přírodnin a fantazii se meze nekladly! No a taky jsme s radostí oslavili narozeniny Eliáše a Mikiho!

Na fotky se podívejte ZDE

sobota 25. leden

Pupek (19. týden v Habroví)

• Lesní MŠ Na dvorečku

Pondělí chlapské. S mančaftem se v dvojstupu od nádraží derem na kopec. Prolézáme rourou pod Burešovkou na paseku. Svačíme a hrajeme první hru, se šiškami. Vyhráli černí. Za zpěvu písně králíků stoupáme výš. Na vyvýšenině se v trojstupu podrobujeme pořadovému cvičení. Pak půlhodina osobního volna. Na křižovatce hrajeme druhou hru, na Strážce kamenů. Vyhráli bílí. Přesun nebezpečným terénem přes shnilé klády a potok. Organizované dobytí cíle. Malíčci zatím kontrolují, jestli ptáčkům neschází zobání v krmítku, činí se s nožíky a pilkou a hrají si s kamarády Stodoláčky i s těmi z klacíků:). Společně sdílíme v kroužku zážitky a odpočíváme u Slaměného Huberta. Předškolně pracujeme.
Úterý. Ráno rozmrazujem lahvičky pro králíčky a počítáme rukavice. Cestou k vodárně se zahříváme u lesních škatulat, u vodárny nás nenechá prochladnout superprudký kopec. Cestou zpět, ještě trochu uřícení, pozorujeme svazky paprsků pronikající holými větvemi. Japonsky komorebi. V lese je tak krásně..
Ve středu se z jurty od rána ozývají podivné zvuky. Mluvící kniha nám prozradila, jak si v dávných dobách povídali dinosauři. Spíš pořvávali. Zkoušeli jsme je napodobit dole v tůních mezi travinami, křídlatkami a zkroucenými padlými kmeny. Proměňovali jsme se v různou zvěř, až hrůznou, ale nakonec jsme všichni vrněli na sluníčku jak koťátka.
Čtvrtek byl den na přání. Na přání většiny jsme si pohráli na pískovišti a v kuchyňce, na přání menšiny jsme pak vyběhli do lesa. A všichni byli spokojení. Udělali jsme i kus práce, nanosili a nařezali jsme dříví na budoucí ohně. Učili jsme se, jak jdou měsíce jeden po druhém, a který z nich vládne zrovna teď.
Pátek. Vyrážíme s předškoláky na vysokohorskou túru. Hrajeme na babu. Zpíváme Králičí pochodovou, lezeme na Pupek, přenášíme raněného. Sbíráme léčivý lišejník. A dřevo. Čteme o kouzelném ptáčkovi. S malíčky jsme zpívali a tančili kolem ohně. Osedlali jsme raketu, která roste na rozcestí, a podnikali v ní dobrodružné cesty na Měsíc.

Kulturní týden u Mazáků

• Škola

A nejen kulturní. Hned v pondělí pracovali všechny děti v rámci projektového dne na téma Neživá příroda. Rozdělili jsme se do skupin a většina z nás vyrazila zkoumat neživou přírodu ven do terénu. Ve středu jsme vyrazili do divadla Kampa na představení Škola Malého stromu. Dvě herečky dokázaly zpracovat příběh indiánského chlapce vychovávaného babičkou a dědečkem. Hluboký příběh plný moudrosti. Po návratu z divadla nás čekala další akce – stali jsme se účastníky tiskové konference. Jako novináři, zástupci různých médií, jsme zpovídali účastnice operace slepého střeva, naši spolužačku a její maminku. Díky tiskové konferenci jsme pracovali s fakty a domněnkami. Ve čtvrtek přišla naše velká chvíle, každý z nás měl recitovat před celou třídou báseň podle vlastního výběru. Tereza na nás poznala, že jsme hodně nervózní a tak pro nás připravila poetický dýchánek. Uvařili jsme si caro, přidali sušenky a většina z nás zarecitovala svou báseň. Ne před třídou, ale pro třídu. Nakonec jsme si to hodně užili, hlavně ty sušenky :) Během týdne jsme taky opakovali probrané učivo, protože některé z nás čekalo pololetní přezkoušení. Věnovali jsme se osnově vyprávění a stihli jsme i tvořit ve výtvarné výchově. Při angličtině jsme se po delší době soustředili na opakování ročních období a měsíců. Učili jsme se je seřadit a popořadě vyjmenovat. Částečně jsme přitom zopakovali i spelling. Potom jsme spoustu z nich dosadili do křížovky a aby toho nebylo málo, sami jsme si zkusili takovou křížovku vytvořit. Fantazie dětí byla veliká a každý úkol pojal po svém, což bylo moc zajímavé pozorovat :-)

Fotky

pátek 24. leden

Nebuť labuť – (19. týden Stodola)

• Lesní MŠ Na dvorečku

Pondělí chlapské. S mančaftem se v dvojstupu od nádraží derem na kopec. Prolézáme rourou pod Burešovkou na paseku. Svačíme a hrajeme první hru, se šiškami. Vyhráli černí. Za zpěvu písně králíků stoupáme výš. Na vyvýšenině se v trojstupu podrobujeme pořadovému cvičení. Pak půlhodina osobního volna. Na křižovatce hrajeme druhou hru, na Strážce kamenů. Vyhráli bílí. Přesun nebezpečným terénem přes shnilé klády a potok. Organizované dobytí cíle.  V kroužku se sdílíme s děvčaty.

V úterý se potkalo několik nečekaných událostí dohromady, které vytvořily speciální den pro Stodoláčky. Ráno musela naše milá Andrea zůstat s nemocným synkem doma, ale také se k nám v tento den chystali moji (Domči) kamarádi, cestovatelé Tom a Kiki (facebook, youtube), kteří kudy chodí, tudy páchají dobré skutky. A protože se známe, vědí o Dvorečku, a jeho filozofie a fungování se jim natolik líbí, že se rozhodli přispět nějakou radostí i nám. Jak řekli, tak udělali, a v tento den se k nám přijeli podívat, přivezli nám 4 překrásné dětské knihy (Mizící hmyzíci, Rok v lese, Velká kniha drobné havěti a Hravouka), strávili s námi témeř celý den a vyprávěli dětem, jak co dělají a jak si hrají děti v jiných koutech světa.

Ve středu jsme zamířili k Berounce. Chtěli jsme najít nějaké zamrzlé louže, ale bylo moc teplo a na loužích se klouzat nedalo. Zato jsme se ale uvelebili u řeky na sluníčku. Po chvilce z vody vyšla krásná bílá labuť, a pyšně si před námi upravovala peří. Dovolila nám zblízka ji pozorovat. To se nám moc líbilo, ani jsme nedutali. Pak jsme ještě měli dostatek času si pohrát a vyběhat se.

Čtvrtek jsme začali keramicky, tento rok poprvé. Vytvářeli jsme eskymáky a rybičky. Pak jsme se cyklostezkou podél Berounky přesunuli na Dvorek. Kamarádi z Habroví nám zatopili v jurtě a tak jsme se mohli hned zahřát u kamen. Zbaštili jsme oběd a odpočívali u pohádky.

pátek jsme si užili krásný den s malíčky ze Stodoly a Habroví. U ohýnku jsme si dali svačinu, pak si trošku zazpívali a zatančili s kytarou a ukulele. Na výpravu jsme se vydali jen kousek nahoru po cestě. Na křižovatce jsme obsadili veliký strom jako naši pevnost, ze které se dalo sjíždět dolu po zadku na hlíně. No a pak už honem rychle do tepla jurty. S předškoláky a dvěma dobrovolníky z řad mladších jsme vyrazili nad Červenou rokli na kopec Pupek. Drásali jsme se, stoupali a zdolali jsme ho, naslouchali nám krásné borovice, smrky, duby, buky i světlé břízy. Oheň, čaj, posezení, vzájemné seznamování Stodoláčků a Habrováčků, někteří se jménem znali, někteří ne. Společné sdílení, povídání, hraní……trénink nošení nemocného při první pomoci  zraněného – velká zábava pro všechny, trénink našeho postřehu a soustředěnosti při šiškované……přeskakování samotného Petra, též velká sranda. Cestou dolů sběr dřeva na Dvoreček. Po návratu nás čekal společný oběd v Habrovácké jurtě, společný sdílecí kroužek a odpočinek. Bylo to moc fajn.

pátek 24. leden

Veveřáci v lavicích i na výjezdech

• Škola

Máme za sebou další nabitý týden. V pondělí vše odstartoval projektový den na téma „neživá příroda“. Rozutekli jsme se do všech koutů Černošic i Prahy. Ve smíšených skupinách od 1. do 7. třídy jsme se seznamovali a zkoumali neživou přírodu. Někdo vyrazil do Geoparku, někdo k řece, někdo na nedaleké skály. Malovalo se, poznávalo, povídalo a zkoumalo. A o zábavu samozřejmě nebyla nouze. V úterý jsme se vrátili do své třídy, abychom pokračovali v poznávání a ukotvování písmen. Tentokrát nás čekalo písmeno D. Hledali jsme ho ve slovech, četli text o kamarádovi Davidovi, modelovali jsme písmeno D i z těsta. Máme za sebou i menší diktát ze slaného těsta. Abychom si písmenka fixovali nejen zrakem ale i hmatem. Neopomenuli jsme procvičit i naše prsty a ruce při různých grafomotorických cvičeních. Matematiku provázalo mnoho počítání, krokování, hledání podobností a pravidelností. Také jsme část jednoho bloku strávili skládáním papíru, hledáním té správné dečky, kterou někdo z papíru vystřihl. Ve čtvrtek jsme zvládli hodně zapracovat na angličtině. Kombinovali jsme počty, barvu a název hračky nebo  geometrického obrazce. Opět nás bavilo hraní v rolích. Scénku Be quiet ,Daisy, jsme již všichni zvládli nejen zahrát podle poslechu, ale zopakovat i repliky. Zrevidovali jsme základní učivo  3. lekce. V pátek jsme se zvládli seznámit s novým prostředím – Parkety. Zkoušeli jsme na podlahu pokládat různě velké a barevné parkety, abychom podlahu celou pokryli. Některé pokládání šlo snadněji, některé trochu hůře. Ale je to nová látka, takže je v pořádku, že si někdy nevíme rady. :) Během týdne se dostalo i na trochu výtvarky, kdy jsme navázali na téma „já a moje tělo“ z prvouky. Takže se malovalo jak jinak než tělem. Ruce, nohy, ústa. To vše se zapojilo, aby vznikly rozličně barevné obrázky. Zábava to byla veliká. Stejně jako středeční divadlo s názvem „Škola malého stromu“. Děti trpělivě vydržely 100 minut pozorovat, poslouchat a vnímat příběh o Indiánech.

Na fotky z uplynulého týdne se můžete podívat zde

Brouci před lyžákem

• Škola

V pondělí celá škola začala projektovým dnem na téma neživé přírody. Někdo jel do geoparku, někdo šel k Barrandovským skalám, někdo zkoumal minerály a horniny blíže školy. Část hledala lávové pumy. Od každého kousek. Těšíme se na další projektový den! V průběhu týdne jsme se věnovali shodě podmětu s přísudkem, druhům přísudku. Nezapomněli jsme na další slovní druhy. V matematice jsme se seznámili s pojmy graf – sloupcový, koláčový, spojnicový. Počítali jsme průměr. A teď hurá na hory!

pátek 24. leden

Rýma, kašel, zelené nudle…

• Rarášci

Bacilů se nebojíme, my to všechno ustojíme!

Třetí lednový týden jsme zahájili těžkou prací. Lakovali jsme koníka, aby nám barvy dlouho vydržely. V úterý byla perná práce dát koníka dohromady, měli jsme štěstí, že se nám tu právě nachomýtla šikovná konstruktérka :-) Jak vidíte na fotkách, povedlo se a houpání je prima. V úterý odpoledne si Rarášci nachystali večírek. Nevíme, jak to míváte doma, ale u nás bylo prostřeno luxusně. Večírek se nakonec protáhl až do středečního dopoledne…

Taky nás bavilo natírat čtvrtky vodou, kapat kapátkem barvu a sypat sůl. To jako když mráz maluje. Mrazivé obrázky si můžete prohlédnout u vstupu k Raráškům.

Začala k nám chodit nová kamarádka Eliška se svou asistentkou Jitkou. Elišce jsme zazpívali snad všechny písničky, co známe a každý se zvládl i představit :-) Doufáme, že jim oběma bude u nás líbit.

Na fotky se můžete podívat tady

4. stránka z celkem 161« První...23456...102030...Poslední »