Aktuality

neděle 20. leden

Stoupání, úklid, vzpomínky na Honzu, vzácní hosté a sokol (19.týden ve Stodole)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

V pondělí jsme šli směrem k závoře. Cestou jsme odhadovali, kolik kroků má úsek od borovice u křižovatky k závoře. Všichni odhadovali max. 100 kroků, a byli jsme překvapeni. Napočítáno bylo 235! U závory jsme popřáli k svátku našemu milému Radovánkovi a od závory jsme se klouzali a váleli dolu, až k cestě podél kolejí. Cestou do jurty jsme podrbali Bobeše za ušima a tradá na obídek. :)

V úterý jsme záhájili den přípravou třísek s předškoláčky. Byli moc šikovní, a tak jsme si mohli zapálit oheň a v tencé pokrývce sněhu se ohřát a počkat na vlakáčky. Spálili jsme adventní věnec, vánoční stromek, a poklidili vánoční výzdobu. Bylo opravdu mrazivo, a tak jsme se snažili zahřát pořádným výstupem na dračí hřbet, kde jsme si zahráli na dostihové koně. Mezi tím Robo přichystal lana přes cestu, která byla ve větší výšce naž obvykle, takže spousty z nás překonali svůj strach! 

Ve středu jsme si dali svačinku na louce a vypravili na borovicový kopec nad Červenou roklí. Robo opět vytvořil bezvadnou prolézačku z lan a udělali jsme si miniohýnek, abychom si připomněli událost, která se stala ještě když všichni ještě nebyli na světě. Jeden kluk, který se jmenoval Honza Palach nesouhlasil s tím, jak vládnou komunisté (komunisté byli něco jako zlí králové z pohádek) a viděl, že s tím nikdo nic nezmůže, polil se benzínem a zapálil se. Pak zemřel. Naštěstí to pak netrvalo dlouho a zlí králové opravdu odešli. Vzpomínali jsme nejen na Honzu, ale také na všechny, kteří už nejsou mezi námi.

Ve čtvrtek k nám zavítala vzácná návštěva ze Slovenska a z Litvy (Zástupci ředitelů evropských lesních mateřských škol). Přivítali se s námi v kroužku a zůstali u nás na Dvorečku, aby se dostatečně pokochali. :)
My jsme se vydali do modřínového lesa nad závorou, kde jsme si pěkně pohráli a váleli sudy z kopce, a Tomášovi jsme ukázali cestu, kterou jsme minulý týden objevili s Robem. Byl nadšený. Cesta sváděla k pořádání závodů ve sprinu v různých stylech. Po dvou, po čtyřech, jako formule, po zadu… 

pátek jsme se sešli v sokolské tělocvičně v Letech. Tam už na nás čekala Jášova maminka Petra, která nám vše ukázala a zacvičila si s námi. Nejdřív jsme se protáhli, rozehřáli a zaběhali si. Pak jsme lezli přes opičí dráhu a zkoumali i ostatní pomůcky a vybavení tělocvičny. Na závěr jsme si hráli s padákem a míčky. Už se moc těšíme na příště!

Foto k prohlédkutí ZDE

neděle 20. leden

Sněží polystyren (19. týden v Habroví)

  • Lesní MŠ Na dvorečku

Pondělí. Jsme od vlaku za chvilku na Dvorku. Velký kroužek, mnoho hlasů, trocha pohybu. Pérujeme v kolenou, řežeme řezanku nohama. Tanečními kroky plyneme lesem. Stavíme hráze ledové vodě. Hrajem na zombíky v roští. Sekáme ho mačetou. Čteme si, stavíme z kostek, vaříme v kuchyňce. Venku sněží. Ale místo vloček kuličky, vypadají jako polystyren. 

Úterý. Jdem jak bobři do ledového potoka. Hrajeme kolo kolo mlýnský. Po obědě máme návštěvou živou spisovatelku. Čte nám ze své knihy o veverkách. Inspirováni se vrháme do kreslení. Vznikají krásné ilustrace. Někdo vyrábí komix, leporelo, dokonce knihu.

Středa, den památný, mluvíme o strachu a odvaze. Připravujeme vzpomínkové místo, zapalujeme svíčku pro J.P. a zpíváme – světlo ve tmě svítí, tma je nepohltí … A nahráli jsme písničku pro Markétku a jejího synáčka Artura Arawena (ve fotkách je video.. :) Už se těšíme, až za námi přijedou!!
 
Ve čtvrtek jsme se setkali v království Blanky keramické. Na programu byli lesní skřítkové, hnětli jsme je i barvili a byl to fofr. Možná v tom byly i nějaké čáry, protože jsme pak málem nedošli na Dvoreček. Jsou i dny, kdy to moc nejde. 
 
Pátek. Od vlaku NIKDO. Malý čouďáček na uvítanou. Vyrazit včas. Cíl ledová sprcha. U vodárny svačina a vytí vlků. Vodopád. Jeskyně! Markéta poslala vzkaz. Časem se tu ukáže. Oddych. Hrnec na vodu. Sem se uchýlíme v době globální katastrofy. Odpočíváme s mouchami a jejich sesazenou královnou. Cvičíme podle zápisníku. Předškolně pracují ti, co dobře odpočívali. 
 

pátek 18. leden

Takový běžný raraší týden

  • Rarášci

První prstík – pondělí – všechny hračky ven. Rarášci taky, jen co si pohrají, uklidí, vytáhnou co jiný uklidil a posvačí.

Druhý prstík – krmítko je hotové, můžeme ho dát ven. A protože ptáčků není nikdy dost, dodělával se ten velký obraz, po kterém jsme foukali barvy a obtiskávali ruce a stříhali papír ptáčkům na zobáčky, no však uvidíte. Ještě potřebuje zasněžit. Taky byli třídní schůzky. A víte, jak občas zabydlíme školkáčům hernu? Tak to není nic, proti partě školkáčů v raraší herně a Raraši k tomu!

Třetí prstík – Ptáčci zatím krmítko ignorují. Naštěstí víme, že to chce čas a také jim tam něco nasypat… Venku jsme si dali práci s morčátky a poctivě jsme vyklidili králíkárnu. Má mrznout, tak ať kluci mají teplo a sucho.

Asi to byla přece jen dřina, protože nikdo není k vzbuzení po obědě, když už je čas vstávat.

Čtvrtý prstík – Někteří objevili kouzlo stavění bunkrů, stačí židličky, stůl. Máme se moc dobře, protože každý den nám někdo uvaří dobrou kávičku, upeče koláč, uvaří polívku a my často děláme, že papáme a pijeme. Venku jsme naložili, co jsme vyklidili u morčat, na kárku a vyrazili směr pole. Cestou jsme potkali pána s paní a velmi přátelského pejska. Trochu jsme pocvičili, jak se máme chovat, nevrhat se po pejskovi. A hlavně – stále trénujeme chůzi u kraje a společně. A co je důležité – potkáváme paní sousedky a pány sousedy. A zdravíme. A už skoro víme, že když dospělák pozdraví, Rarášci taky pozdraví, jen co to zaslechnou.

Kárka s námi drncala i kolem řeky, kde jsme nasypali vločky kachničkám, protože už víme, že pečivo není úplně vhodné a tak se snažíme krmit správně.

Pátý prstík – Nějak nás nebylo moc, ale nebylo to poznat. A je opravdu radost dívat se, jak si vaše děti už dokáží hrát spolu, tolik nám vyrostli! Venku jsme hledali stopy v poprašku sněhu, hlavně ptačí a pejskový :-) .

A pak už byl oběd a spinkání….A konec týden, takový běžný, raraší týden…

Na fotečky z něj se můžete podívat tady

pátek 18. leden

Mazáci versus Klapzubáci

  • Škola

Písk! Písk! Au! Faul!….Góóól….navštívili jsme představení Klapzubova jedenáctka. Hercům se opět podařilo příběh výborně zpracovat, samozřejmostí byly nádherné kulisy, choreografie a dokonalá souhra herců. V těch dvou hodinách jsme se opravdu přenesli na fotbalový stadion z období první republiky a leckteří z nás se neubránili opravdovému fandění. Nešlo ale jen o fotbal, ale hlavně o to, jak důležité je být pilný, odvážný, čestný, poctivý a jak důležité je opravdové kamarádství! Celé představení doprovázela stylová hudba, kdo zná kapelu Traband, umí si představit. 

V pondělí jsme si užili společné zpívání s Opičáky, abychom nevyšli ze cviku do doby, kdy budeme zase nacvičovat na nějaké další společné vystoupení. Domluvili jsme se, že společně budeme zpívat pravidelně. Stihli jsme malovat abstraktní obraz na téma roční období, když už se v těch měsících zkoušíme lépe orientovat. Opět jsme si na téma měsíců vyrobili pomůcku do třídy. 

Někteří z nás byli na přezkoušení ve velké základní škole v Černošicích, ufuf přezkoušení máme téměř všichni za sebou. Samozřejmě jsme stihli pracovat i v matematice a češtině, to je přeci jasné!

Hodně nás zasáhlo povídání o Janu Palachovi. Je pro nás náročné pochopit, co se to vlastně tenkrát dělo. Neumíme si představit, že byla doba, kdy nemohl kdokoli projevit svůj názor. A tak jsme si zapálili svíčku a věnovali jsme čas tomu, abychom si o minulých 50 lelech popovídali a podebatovali.

Podívejte se na FOTKY

pátek 18. leden

Brouci se ponořili do historie

  • Škola

Brouci se v pondělí vypravili s kufrem do pravěku. Zkoušeli jsme si na časové ose uvědomit, jak je vlastně krátká historie lidstva v porovnání s historií Země. Zkoušeli jsme si na časovou osu dosadit dobu kamennou, bronzovou a železnou. Zkoušeli jsme pochopit, jaký je rozdíl mezi archeologem a paleontologem. No, a pak jsme se ponořili do zkoumání předmětů v kufrech. Na rozdíl od muzea jsme si je mohli vzít do ruky, doptávat se. hádat z čeho jsou, k čemu asi sloužili,  a dokonce jsme pazourkem zkoušeli řezat jablko. Skládali jsme kostru a podle milodarů poznávali, zda se jednalo o kostru muže nebo ženy. Vše jsme zaznamenávali do protokolu, jako to dělají archeologové. To nás opravdu bavilo. 

No a protože je Palachův týden a 50 let od jeho činu, který se zapsal do historie. V pátek jsme si pustili nějaká videa, která se vztahují k tématu Jana Palacha. Mluvili jsme o tom, co je to normalizace, komunismus, co jeho čin přinesl. Brouci se pak zamýšleli nad tím, co přinesl právě jim a co by mu chtěli říci. Tak Janovi napsali dopis. A protože jdeme příští týden do Národního muzea, vezmeme je s sebou a položíme k místu, kde se Jan Palach obětoval. 

V matematice jsme se věnovali intenzivně rýsování. Zkoušeli jsme počítat obvod a obsah u různých mnohoúhelníků. Už nám to začíná jít! V českém jazyce jsme procvičovali vzory podstatných jmen. Už umíme skoro všechny! 

Brouci se ponořili do historie

pátek 18. leden

Opičáci na fotbale:)

  • Škola

V tomto týdnu jsme se ve škole věnovali hlavně čtení. Slova a články se nám prodlužují a přečíst( a porozumět) mu nám občas dá pořádně zabrat. Ničeho se ale nebojíme a jdeme do toho po hlavě. V matematice se trochu plácáme a nedaří se nám dodržet náš týdenní plán. Abychom nabrali nový dech a počítalo se nám lépe, trochu jsme si odfrkli při stavění krychlových staveb a jejich plánech.

Naučili jsme se novou písničku a pak jsme ji při společné hudebce naučili i Mazáky. Společně s Mazáky se teď budeme na hudebce scházet pravidelně. Zpívání nás baví a tak si zpíváme každé ráno. 

V tělocvičně jsme se vrátili na kladinu a vyzkoušeli jsme si na ní udělat holubičku a spoustu dalších cviků. Nakonec jsme se pokusili se na kladině obejít, což nebylo vůbec jednoduché. 

Při anglickém dnu ve středu jsme se vrhli na mezipředmětové vztahy a ukázali si, že anglický jazyk je možno zapojit i do matematiky. Nejen, že jsme počítali, ale začali jsme se učit rozeznat i geometrické obrazce, jakými jsou čtverec, trojúhelník a kruh (a square, a triangle, a circle). A když jsme se snažili propojit počet, barvu a tvar, docela nám to dalo zabrat. Příště to ještě procvičíme a určitě nad zlomyslnými tvary zvítězíme.

Ve čtvrtek jsme se vydali do Minoru na představení Klabzubova jedenáctka. Nádherné kulisy a opravdu autentický zvukový doprovod nás přenesl přímo na fotbalový stadion a někteří z nás se neubránili potřebě začít doopravdy nahlas fandit:-)

Pátek jsme zakončili jako takový malý letecký den. Všem dětem se nakonec podařilo podle návodu složit vlaštovku a všechny krásně létaly.

Tady se můžete podívat na FOTKY.

pátek 18. leden

Prďáci se vypravili s kufrem do pravěku i do novodobé historie

  • Škola

Polovina ledna byla pro Prďáky spojena se dvěmi důležitými věcmi- přezkoušením a výlety do historie. Přezkoušení je pro nás už věcí známou, ale přesto z něho máme trochu obavy. Ono to totiž letos nebylo tak lehké jako loni. Přece jen je český jazyk ve třetí třídě těžší. Výlety do historie nás baví. V pondělí jsme se vypravili s  kufry do pravěku díky archeologům Vítkovi a Veronice, kteří za námi přijeli z History parku v Ledčicích, kde jsme byli na podzim a moc se nám tam líbilo. Ještě se tam vypravíme na jaře. Zkoušeli jsme si na časové ose uvědomit, jak je vlastně krátká historie lidstva v porovnání s historií Země. Zkoušeli jsme si na časovou osu dosadit dobu kamennou, bronzovou a železnou. Zkoušeli jsme pochopit, jaký je rozdíl mezi archeologem a paleontologem. No, a pak jsme se ponořili do zkoumání předmětů v kufrech. Na rozdíl od muzea jsme si je mohli vzít do ruky, doptávat se. hádat z čeho jsou, k čemu asi sloužili,  a dokonce jsme pazourkem zkoušeli řezat jablko. Skládali jsme kostru a podle milodarů poznávali, zda se jednalo o kostru muže nebo ženy. Vše jsme zaznamenávali do protokolu, jako to dělají arechologové. To nás opravdu bavilo. Ve středu jsme v historii poskočili k té novodobé. Byli jsme v Národním muzeu na výstavě 100 let Československa, kde jsme se trochu víc seznámili s historií našeho státu. A protože nám výlet vyšel přesně na den 50. výročí smrti Jana Palacha, vzdali jsme krátkou pietou i čest jeho památce na místě, kde svůj čin upálení v boji za svobodou uskutečnil. Povídání o tomto činu i jeho příčinách pro nás byly silným okamžikem. Po celý zbytek týdne jsme se ve škole věnovali  vyjmenovaným slovům po M, práci s mapou ČR a střední Evropy, hledání středu úsečky pomocí proužku papíru nebo dělením naměřené délky, kružítkem jsme se učili poměřovat délky úseček, i na Grónskou písničku došlo. Při ní jsme si osvojovali pojmy z hudební teorie- refrén a repetice.

Ve čtvrtek při angličtině jsme si napsali krátký diktát. Budeme to teď praktikovat pravidelně. Také jsme si zopakovali hláskování (spelling), slovní zásobu třetí lekce a základní konverzaci. Nadále jsme se věnovali otázkám na téma, kdo co umí, pomocí slovesa Can, a odpovídali na ně. Začali jsme písemně a výtvarně vytvářet svůj životopis, který budeme stále zdokonalovat a rozšiřovat. Prďáci, kteří byli minulý týden na horách, si doplnili pololetní prověřovací test. Všichni si ho budou moci v následujícím anglickém dnu vzít s sebou domů na ukázku.

 

Koukněte na fotky

čtvrtek 17. leden

Típ, típ, típ, vrabec vrabce štíp

  • Školka

Poprali se na keříčku, vytrhli si po peříčku. Típ, típ, típ, vrabec vrabce štíp….Nejen vrabčáky se to u nás ve školce hemžilo… tedy spíš létalo? :) Ornitologický výzkum začal hned z kraje týdne. Abychom ty ptáčky mohli zkoumat, pozorovat a hrát si na ně, bylo potřeba je k nám do školky trochu nalákat. A co mají ptáci nejraději? No přeci doma vyrobené lojové koule, v našem případě šišky. Takže sádlo, semínka a mícháme a mícháme až to všechno smícháme a obalíme tím šišky a už je to uděláno, už je to hotovo. První část našeho ornitologického výzkumu splněna.  V pořadí je badatelský výzkum s názvem Já X Pták – čím se lišíme, co máme podobné a jak je možné, že pták nenosí oblečení a my v zimě nechodíme nazí (pozn. autora: slovy jednoho nejmenovaného dítěte s vytřeštěnýma očima: „to by byla totiž ostuda!). Problém nastal hned na počátku našeho bádání. Má pták zuby? a co uši? Osazenstvo se rozdělilo na dva tábory. Má i nemá. Tak kdo nám řekne správnou odpověď? Je to jasné. Přeci rodiče. Ti ví, a moc rádi poradí. :) Jako další v pořadí došlo na osvojování zvyků a návyků pozorovaného ptactva – jíst pouze pomocí zobáčku alias naší pusou, vyzkoušet jaké to je létat v hejnu, stavět hnízdo, sbírat potravu, létat jako orel, zpívat jako slavíček, prodrbávat si peří a štípat se jako vrabci. Co vám budeme povídat, leckterý ornitolog by se divil, jaké ptactvo se usídlilo v Dolních Černošicích, vzácný a ojedinělý druh. Poslední a neméně cennou části bádání bylo výtvarné zpracování pozorovaného ptactva. Společnými silami jsme utvořili překrásný ptačí strom, který nám bude alespoň chvíli zdobit prostory školky. Takže bádáme, pozorujeme a hrajeme si dál. A máme se u toho moc dobře. A ještě dlouho budeme, protože naší zahradu navštívil ledňáček. Dle slov naší velké Káji: “ Ojedinělý druh ptáka, který přináší štěstí!“….. 

Na fotky se určitě podívejte VRABČÁCI

čtvrtek 17. leden

Angličtina u Mazáků 16.1.

  • Škola

Ve středu jsme s Mazáky načali hned dvě témata. Jedno je okrajové, povídali jsme si o tom, jak vypadají domy v Anglii, a zkusili poslouchat holčičku, která povídala o svých hračkách, aniž bychom u toho koukali na obrázky. Mnoho dětí i tak velmi dobře rozumělo, i když to vůbec nebylo lehké. Seznámili jsme se se slovíčky a knight, a doll, a castle, a farm, a kitchen, a tea set, a bedroom, a doll’s house. Můžete se rozhodnout, co z nich považujete za užitečné, a to můžete s dětmi opakovat.

V druhé části dne jsme se začali bavit o částech těla: a head, a face, hair, eyes, ears, a nose, a mouth – ty vycházejí z knížky, s dětmi ale přidáváme ještě shoulders, knees, toes. Tyto slovíčka už děti většinou hezky umí pasivně, protože od září čas od času cvičíme Head&shoulders. Nyní se začínáme seznamovat i s tím, jak se slova píšou a čtou.

Co je třeba opakovat?

Nová slovní zásoba: a head, a face, ears, eyes (aby děti taky věděli one eye, ear  X two eyes, ears), a mouth, a nose, možné přidat i shoulders, knees, toes

Pokud chcete a uznáte za užitečné: a farm, a doll’s house, a tea set, a kitchen, a knight, a castle, a bedroom

Vazbu I’ve got (zkrácené I have got= já mám), např. I’ve got two dolls.

čtvrtek 17. leden

Angličtina u Brouků 16.1.

  • Škola

Kateřina´s group:
 
V prvním bloku jsme se zaměřili na téma Rodina – My family. Vytvořili jsme si fiktivní rodinu (family tree), na které děti určovaly vztahy mezi příbuznými, např.: the parents of your mum and dad are your grandparents, aunts and uncles are brothers and sisters of your parents, cousins are the children of your aunts and uncles. Naučili jsme synonyma pro jednotlivé členy rodiny, tzn. grandfather=granddad, grandpa, grandmother=grandma, nana, granny, aunt=aunty, etc. Děti také odpovídaly na otázku Whose? neboli Čí?“ Jakub has a cube. Whose cube is it? It is his cube.

Ve druhém bloku jsme  měli prezentaci od každého studenta „family tree“. Zopakovali jsme si na něm používání „possessive pronouns“ a „this is …“ Procvičovali jsme poslech. Ve třetím bloku jsme si „act roles“ nacvičili malý úryvek ze života pošťáka.

Milena´s group: 

V prvním bloku děti psaly opakovací „samostatnou“ práci na procvičení času přítomného prostého a průběhového. Děti musely za pomocí klíčových slov (every day, always, usually, normally, today, at the moment, in this picture) rozhodnout, který tvar ve větách použít. Vrátili jsme se také k opakování slovní zásoby z minulého týdne New Year a vzájemně sdíleli svá novoroční předsevzetí.
 
V druhém bloku jsme samostatnou práci společně vyhodnotili a zjistili mezery ve vědomostech :-) . Je třeba procvičovat dál a vše pořádně ukotvit. Vzali jsme si separátně jen průběhový čas a zkoušeli si ho ve všech tvarech říct i zapsat (kladné tvary, zápor, otázky, krátké odpovědi). Krátce jsme se vrátili k filmu Wonder, děti absolvovaly jednoduchý kvíz, kde si připomněly hlavní postavy, jejich charakter a kde se děj odehrával.
 
V posledním bloku jsme se začali zabývat tématem Continents of the world (Asia, Africa, Australia, South and North America, Europe, Antarctica). Děti shlédly krátkou prezentaci se základními fakty o každém kontinentu (počet obyvatel, počet států, nejvyšší vrchol, největší řeka). Rozlišovali jsme kontinenty dle velikosti (Asia is the largest continent, Australia is the smallest), zjišťovali jsme zda jsou některé propojené, nebo který kontinent má nejvyšší horu světa, nejdelší řeku.

 

 

50. stránka z celkem 169« První...102030...4849505152...607080...Poslední »