Rodiče, máte doma předškoláka? Není na co čekat

Rodiče, máte doma předškoláka? Není na co čekat
Autor: Alena Laláková
S ohledem na dřívější zápisy a postupné rušení odkladů školní docházky, je na místě věnovat se tématu „Je vaše dítko připraveno na školu?“ Už jste možná někdy slyšeli pojem školní zralost nebo školní připravenost. Tyto pojmy se často zaměňují, ale každý z nich znamená trochu něco jiného.
Školní zralost je biologicky podmíněný stav vývoje dítěte. Jedná se o zrání centrální nervové soustavy, smyslových orgánů a tělesných funkcí. Nelze ji zcela urychlit výchovou, ale lze ji podpořit vhodnými podněty. V rámci školní zralosti posuzujeme oblasti tělesné, sociální, emoční a rozumové zralosti. Školní zralost posuzuje psycholog, speciální pedagog obvykle na úrovni pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra
Školní připravenost znamená celkovou vybavenost dítěte pro vstup do školy, tedy nejen biologickou zralost, ale i to, co se dítě naučilo a získalo výchovou, zkušenostmi a podněty. Je výsledkem působení rodiny, mateřské školy a prostředí, v němž dítě vyrůstá. V rámci školní připravenosti posuzujeme oblasti tělesné, emoční a pracovní, jazykové a komunikační, sociální a rozumové připravenosti. Školní připravenost posuzuje pedagog, speciální pedagog, vychovatel, rodiče, pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogické centrum.
V posledních letech se často setkáváme s tím, že jsou u dětí v předškolním věku akcentovány rozumové schopnosti a znalosti. Děti jsou přestimulované a přehlcené podněty, které rozvíjí intelekt, ale jsou často smyslově nezralé. Vzniká tak rozpor, který může být základním problémem po vstupu do školy, kdy děti, u kterých má rodič pocit, že mají hluboké znalosti a velmi dobrou slovní zásobu, částečně selhávají, protože nezvládají koordinovat ruku s okem, analyzovat hlásky, obtížně vyslovují, nedokáží se soustředit na zadanou nikoliv volně vybranou činnost, neunáší zátěž, neumí pracovat s chybou, což jsou dovednosti důležité pro učení čtení, psaní a zvládání pracovních návyků ve školním prostředí.
Co má tedy dítě zvládnout před nástupem školní docházky a jak mu může rodina a školka pomoci? A kdy je vhodné zapojit dalšího odborníka?
Téma tělesné zralosti a připravenosti
Posuzujeme přiměřenou výšku, váhu, tělesnou odolnost, zda má dítě rozvinutou jemnou i hrubou motoriku (držení tužky, koordinace pohybů, obratnost). Umí vaše dítě balancovat, skákat na jedné noze, jaké je jeho celkové pohybové schéma, jak chodí, jak běhá, jezdí na kole, drží správně tužku, nevyvíjí tlak na tužku, je schopno napodobovat tvary podle předlohy jak při skládání nebo při kreslení, už je jasné, kterou ruku používá a tu preferuje? Je schopno rozlišit zrakově i sluchově stejné a různé podněty, umí rozlišit první a poslední hlásku ve slově, rytmizuje?
Jak danou oblast podpořit?
Vytvořte pro děti dostatek podnětů k pohybu-turistika, jízda na kole, všeobecná pohybová průprava například v Sokole, lezení na stromy. Předškolák zvládne ujít klidně 13 kilometrů, nebojte se ho zdravě zatížit. V rámci jemné motoriky nechte dítě s vámi pracovat v kuchyni na zahrádce, třeba solení je skvělým tréninkem špetkového úchopu. Nenechte ho stavět si z lega jen to, co zrovna chce, poskytujte mu výzvy v podobě vzorů, které musí napodobit, trénujte oblékání, zapínání, navlékání, zavazování, korigujte správný úchop pastelky a nabízejte kvalitní pastelky. Víte, že když dítěti koupíte nekvalitní pastelky, nechtěně ho nutíte tlačit na tužku? Děti milují syté barvy a pokud koupíte pastelky s malým obsahem pigmentu, dítě na tužku přirozeně začne tlačit. Kupujte dětem silnější pastelky, které mají bez nutnosti tlaku výraznou kresbu. Nabídněte dítěti komentované čtení. Vezměte si knížku, kde jsou v řádcích obrázky, posaďte si dítě na klín, čtěte s prstem na řádku a nechte dítko sledovat váš prst a číst obrázky. Přirozeně tím učíte dítě, že se čte zprava doleva, podporujete jeho schopnost koncentrace, učíte ho koordinovat ruku s očima. Vše velmi důležité pro nácvik psaní.
Zpívejte si s dětmi, hrajte slovní kopanou, vytvořte si sluchové pexeso (třeba z krabiček od sirek a luštěnin), schovejte dítěti budík, ať ho najde podle zvonění, poslouchejte společně písničky a hledejte v nich určitá slova…… vše formou hry, při které si dítě nenásilnou formou rozvíjí jednotlivé oblasti tělesné zralosti a připravenosti.