Pokud se dítě ve škole cítí dobře, učení jde daleko jednodušeji
Jeden strom v číslech
200+
dětí
60
učitelů a pracovníků
15 let
od založení
5
projektů
Pár řádků o tom, co je pro nás důležité
Organizaci Jeden strom jsme založili již v roce 2009, protože rodičům v regionu chyběla školka, která by vzdělávala a vychovávala děti v souladu s přírodou a poskytovala vzdělání i dětem se speciálními vzdělávacími potřebami.
Naší vizí je dítě, které čerpá sílu z prostředí, ve kterém žije, roste vzhůru a zraje uvnitř, dokáže se vyrovnat se změnami – je silné jako strom. Je pro nás důležité podporovat etický postoj dětí k přírodě, rozvíjet estetickou vnímavost k ní a dávat dětem dostatek příležitostí k tomu, aby se na přírodní prostředí adaptovaly. Práce s chybou je náš každodenní chléb – učíme děti, že chyba je nástroj k učení. Podporujeme u dětí rozvoj řemeslných dovedností. Nebojíme se bezpečně riskovat. Učíme se prožitkem.
Našimi hesly bylo a je: “ještě štěstí, že jsme každý jiný” a “ven za každého počasí”. Proto jsme většinu času v přírodě. Důležitý je pro nás pohyb, různorodost a výchova k autonomii.
Máme vlastní etický kodex pedagoga, opíráme se o odbornost. Otevřeně komunikujeme. Nabízíme rodičům i dětem možnost setkávání v komunitě, kde je každý hlas slyšet. V běhu roku se rádi vracíme k tradičním oslavám svátků, ctíme rituály, které jsou pro děti důležitou kotvou.
Postupem času se Jeden strom rozrostl o další školy. V současné době školy Jednoho stromu tvoří ZŠ a LMŠ Na dvorečku, školka Jeden strom a Komunitní škola Jeden strom, ve kterých jsou děti od batolat až po deváťáky.
Co pobyt u nás znamená pro děti?
Dítě se stává samostatnější, buduje si sebedůvěru a spokojenost.
Získává pozitivní vztah k sobě i ke svému okolí.
Má kolem sebe věkově i vzdělávacími potřebami pestrý kolektiv.
Učí se podporovat a vzájemně se obohacovat s ostatními.
Jak pracujeme s dětmi
Známe osvědčené cesty, z nichž si bereme to nejlepší a dále je rozvíjíme. Blízká je nám lesní a zážitková pedagogika, waldorfská pedagogika a environmentální výchova.
Oporou je nám školní vzdělávací program Rosteme spolu pro MŠ a Škola blízko přírodě pro ZŠ. Klademe důraz na individuální přístup k rozvoji každého dítěte.
Naše desatero pro práci s dětmi
Dítě, které prožívá pocit bezpečí, se naučí důvěřovat.
Dítě, které je obklopeno přátelstvím, se naučí laskavosti.
Dítě, s nímž se hraje rovná hra, se naučí spravedlnosti.
Dítě, které je chváleno, získá sebedůvěru.
Dítě, které se setkává s tolerancí, se snáze naučí trpělivosti
Dítě, které je milováno, je schopno lásky.
Dítě, které je ponižováno, ztrácí sebedůvěru.
Dítě, které je vystavováno posměchu, se začne stydět.
Dítě, které je bito, se naučí ubližovat.
Dítě, které je nadměrně kritizováno, se naučí odsuzovat.