Vrabčáci v době průmyslové revoluce

Autor: Vrabčáci (Karolína)
Tento týden byl pro Vrabčáky opravdu pestrý a plný nových poznatků. V češtině jsme pokračovali v opakování přídavných jmen, jejich skloňování a určování pádu, čísla, rodu a vzoru - své znalosti jsme si i ověřili. Zopakovali jsme podmět a přísudek a naučili jsme se nově rozlišovat druhy přísudku ve větách. V matematice jsme se zaměřili na opakování čtení z grafu a výpočet průměru, což dětem pomohlo upevnit si základní statistické dovednosti. Věnovali jsme se i egyptskému dělení chleba, které je úvodem do kapitoly zlomky. V angličtině jsme si procvičili slovní zásobu z lekce 4, zaměřenou na každodenní činnosti a cestování do školy. V předmětu Člověku a jeho svět jsme dokončili reformy Josefa II. a dramatizovali obhajování reforem v době osvícenství. Významnou částí týdne byla témata průmyslové revoluce a rozdíly mezi životem na vesnici a ve městě před 200 lety a dnes. Na základě obrázků se děti zamýšlely, jak se život změnil, a věnovaly se i porovnání vývoje dopravy a technologických inovací z doby průmyslové revoluce. Dále jsme prostřednictvím příběhu o parním stroji a prvních továrnách diskutovali o fungování parního stroje, o tom, co všechno jím lze pohánět, a o rozdílech mezi ručním a mechanickým tkalcovským stavem. Pro zábavu jsme si pak vyzkoušeli rytmizovanou aktivitu „na skok ve městě v době průmyslové revoluce“, která nám pomohla s naladěním na danou dobu a zároveň rozvíjela rytmické cítění. Závěrem týdne děti kreslily tužkou návrhy vynálezů, čímž projevily svou kreativitu a spojily naučené poznatky s praktickou činností. Tento týden jsme také obnovili tradici z prvního pololetí a pokračujeme v pátečních zajímavostech - dnes jsme se seznámily s tématem udržitelného rybolovu. Celkově byl tento týden nabitý různorodými činnostmi.